Čtvrtek 19. října 2017, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner eurofire_tubus OK

Zbytečná nehoda hasičského vozu

Nehody se nevyhýbají žádným hasičům. Jeden příklad úplně zbytečné bouračky. Dne 17.3.2000 se ve státě Severní Karolína(USA) stala vážná dopravní nehoda požárního vozidla Pierce Arrow 1993 s proslulým vlakem Amtrak.Zahynul při ní zkušený 31-letý řidič hasičského žebříku.

Jako příčina nehody byla policejním vyšetřovatelem dána obrovská chyba výše zmíněného zesnulého hasičského řidiče.Ten vjel na železniční přejezd,který je chráněn částečně závorami ve chvíli,když blikala červená výstražná světla a zněl varovný signál oznamující příjezd vlaku a to i přes již dolů spuštěné závory.Toto vše naprosto nerespektoval a tím porušil předpisy.Tato nehoda resp.její příčina(dle mého názoru těžko uvěřitelný zbytečný risk) je o to horší,že se hasiči tou dobou již vraceli z výjezdu(planý poplach v komerční zóně) a nebylo tedy kam spěchat.Ale i kdyby zrovna jeli k hořícímu domu,který bude plný lidí,tak to řidiče neopravňuje k tomu,aby takto hazardoval s celou posádkou požárního vozu.Zkrátka a dobře,přes stažené závory se prostě jezdit nesmí(i když k mému velkému překvapení se v některých státech USA dle mého názoru zcela nesmyslně smí za určitých okolností a provedení určitých bezpečnostních opatření přes uzavřený přejezd projet!).Vzhledem k tomu,že pracuji jako drážní hasič,tak velmi dobře vím o čem je řeč.Závory se na přejezdy neumísťují jen tak,mnoho lidí (chodců i řidičů) nedokáže odhadnout rychlost s jakou se vlak přibližuje k přejezdu.Ko­neckonců i u nás je dost nehod na chráněných(sa­mozřejmě i na nechráněných) železničních přejezdech vlakových dopravních cest právě z tohoto důvodu.Ta americká je horší v tom,že jí způsobil hasičský řidič,který sám jezdil i na tyto druhy nehod.Co ho opravdu vedlo k rozhodnutí projet přes uzavřený železniční přejezd se už nikdy nikdo nedozví.Za svojí chybu nakonec jen on sám zaplatil životem.Jeho kolegové měli naštěstí jen lehčí zranění a strojvedoucímu z Amtraku se nestalo nic.
Samotný průběh nehody byl dle svědků takový:osobní automobil stál u stažených závor a čekal na průjezd vlaku,požární vůz,stojící v řadě za ním také.Po průjezdu nákladního vlaku po první koleji hasičský řidič asi nechtěl čekat na zvednutí závor(údajně jsou na tomto přejezdu závory dole i velmi dlouhou dobu),tak vyjel z řady,projel kolem osobního automobilu do protisměru,který není chráněn závorou.Na první koleji tedy právě projel nákladní vlak,který však za přejezdem zastavil.Tudíž na tuto stranu byla přes něj nulová viditelnost na další dvě koleje.Řidič si tedy zřejmě myslel,že když jeden vlak projel,že další už nepojede a závory jsou dole zbytečně dlouho.Na pravou stranu byl výhled dobrý.Na druhé straně přejezdu stál další osobní automobil,ze kterého však byla na levou-z jeho pohledu pravou stranu viditelnost dobrá.Jeho řidič spatřil přibližující se Amtrak a tak začal blikat světly a troubit klaksonem na požární vůz,ten však nereagoval.A tak požární vozidlo v okamžiku vjetí na druhou,tedy prostřední kolej se střetlo s vlakem Amtrak,který vyjel z levé strany(ten podle zjištění jel rychlostí cca 30 mil) a před přejezdem houkal.Jeho strojvedoucí sdělil,že požární vůz uviděl téměř až při střetu.Náraz vlaku vozidlo odhodil až za první kolej skoro zpět k silnici u přejezdu.Při nárazu a následném odhození požárního vozu došlo k vylétnutí řidiče z kabiny.Následkem zranění při této nehodě řidič na místě zemřel.
Po ukončení vyšetřování státní úřady důrazně vydávají nařízení o provádění bezpečnostních školení řidičů hasičských sboru a také doporučení,aby se každý hasič jedoucí v požárním voze poutal za jízdy bezpečnostním pasem.Závěrem lze snad jedině říci,že tato nehoda byla opravdu zbytečná a o to tragičtější.

Pro Požáry.cz Václav Porkát HZS ČD Praha
Sdílet
Banner Seal navíjáky OK