Pondělí 8. srpna 2022, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Rychlý zásahový automobil hasičů z brněnské části Soběšice je postaven na podvozku Mercedes-Benz X 350d

Z prostředků městské části Brno-Sever, za účasti Magistrátu města Brna a dotací Jihomoravského kraje byl za celkovou částku 2 800 000 Kč pořízen rychlý zásahový automobil RZA – L2Z na podvozku Mercedes-Benz pro hasiče z brněnských Soběšic. Mercedes nahradí svého předchůdce RZA Range Rover 4×4 z roku 1997.

Podvozek

Automobil je postaven na podvozku Mercedes-Benz X350d/POWER/AT/4ma­tic AWD s třílitrovým šestiválcovým motorem o výkonu 190kW (258k) a krouticím momentu 550 Nm. Motor je spřažen se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic Plus a disponuje rozvorem 3 150 mm.

Mezi nadstandardní vybavení patří vzduchové měchy pro regulaci výšky a zajištění lepší stability vozu.

Centrální diferenciál se stará o stálý pohon všech kol. Mód 4Matic slouží pro inteligentní rozdělování momentu na silnici. Druhý režim je 4H pro kluzký povrch, kdy se centrální diferenciál zčásti uzamkne a pouští točivý moment primárně v poměru 40 na 60 ve prospěch zadní nápravy, další režim je 4L, který navíc používá redukční převodovku, nechybí zde ani uzávěrka zadního diferenciálu.

Kabina vozu je čtyřmístná. V prostoru velitele je umístěn výjezdový tablet se systémem Gina a přenosná radiostanice Matra.

Mezi předními sedadly se nachází ovládací prvky výstražného zařízení či osvětlení kolem vozu.

Mezi zadními sedadly je zabudován automatizovaný externí defibrilátor a uložena kyslíková láhev se zdravotnickým batohem. Dále jsou zde svítilny Survivor s nabíječi a radiostanice.

Vozidlo je polepeno červenou fólií a po stranách opatřeno bílým reflexním pruhem, ke zvýraznění jsou použity žluté reflexní pásky, na zadních dveřích je žlutý chevron.

Mercedes je vybaven nízko profilovou modročervenou rampou Federal Signal Vama Allegiant, přídavnými výstražnými světly, osvětlovacími světly na bocích nástavby, v majákové rampě a na každých z výklopných dvířek nástavby- nechybí ani zadní výstražná alej.

Všechna osvětlení jsou v diodovém provedení. Reproduktor sirény, opatřený třemi výstražnými tóny včetně možnosti mluveného slova, je nezbytnou součástí výše zmíněné rampy.

V přední části automobilu je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 35 kN, vzadu najdeme tažné zařízení o nosnosti 3 500 kg.

V levé části předního nárazníku má automobil zásuvku pro trvalé udržování a dobíjení akumulátoru.

Nástavba

Vozidlo je na podvozku pick-upu s hardtopem a bočními dvířky. V hardtopové části je zabudováno výsuvné plato s hasícím vysokotlakým zařízením s možností přimíšení pěny a úložným prostorem pro vyprošťovací techniku LUKAS, kterou tvoří HVN – AKU rozpínací válec, HVN – AKU rozpínací nůžky, HVN – AKU rozpínák a HVN řetězové úvazky.

Kromě toho je zde příslušenství pro stabilizaci vozidel, páčidlo Paratech, sorbent, záchranné lano, řetězová motorová pila a přenosný hasicí přístroj.

Uprostřed nástavby se nachází nádrž na vodu o objemu 115 litrů. Doplňování vody je řešeno koncovkou, která se nachází ve spodní části výsuvného plata.

Na pravé straně bočních dvířek nástavby je úložný prostor pro izolační dýchací přístroje, páčidlo, tažná tyč, ochranné štíty, úvazky a kufr s AKU pilkou.

V levé části najdeme úložný prostor pro přenosné osvětlovací zařízení, teleskopický žebřík, nosítka, nabíječ AKU, náhradní zdroj k HVN, a také prostředky na krytí u dopravních nehod, výstražné kužely i kufr s LED osvětlovacími puky.

Vůz byl zařazen do výjezdu v prosinci roku 2021, za dobu svého působení byl již vyzkoušen u několika zásahů. Jedná se o vůz, který je převážně určen pro zásahy u dopravních nehod, výjezdy s AED a k menším požárům.

Martin Fölkl
velitel
JSDH Brno – Soběšice
Sdílet