Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Žatec pořídil velkoobjemovou Scanii bez dotací, ve městě chmele nahradila starou poruchovou Liazku

Symbolickým předáním klíče od nové cisternové automobilové stříkačky Scania, který od starostky Žatce Zdeňky Hamousové převzal 21. srpna 2022 velitel výjezdové jednotky Sboru dobrovolného hasičů Žatec Libor Staněk, proběhlo předání moderního vozu, který slouží dobrovolným hasičům v Žatci.

Investici ve výši 8 milionů korun, bez dotací, schválili žatečtí zastupitelé jako podporu SDH Žatec, který oslavil 150 let své existence. Nová Scania z produkce firmy WISS Czech nahradila starý vůz Liaz, který byl starý 35 let.

Když jedete k zásahu takto starým autem, a nevíte, jestli tam dojedete nebo bude vše fungovat, jak má, tak to není dobré,

upozornil Libor Staněk na velkou poruchovost staré CAS.

Naopak Scania nyní patří k nejlepšímu vybavení, které má nejen SDH Žatec, ale vůbec všichni hasiči v okrese Louny. Profesionální hasiči ocenili přístup města a vyslovili přání, aby podobně do hasičské techniky investovalo mnohem víc obcí a měst.

CAS Scania jako důležitá pomoc v Hřensku

Automobilová cisterna Scania byla oficiálně SDH Žatec předána koncem srpna 2022, mezi výjezdovou techniku už ale byla zařazena před několika týdny. Má tedy za sebou první zásahy, včetně toho nejtěžšího – při obřím požáru v Hřensku, kam se sjeli hasiči z celé republiky.

A nová žatecká cisterna tam patřila k důležitým a významným pomocníkům. Díky velkému objemu 8 500 litrů sloužila jako mobilní nádrž, z níž čerpala vodu menší hasičská auta i hasicí letadla.

Přečtěte siMinimální vybavení cisternové automobilové stříkačky JSDH obce

V Hřensku se auto ukázalo jako perfektní. Uveze hodně lidí, hodně vybavení a hodně vody, navíc má moderní prvky na hašení,

upozornil starosta SDH Žatec Lukáš Job.

Žatecká Scania má totiž tzv. nárazníkovou lafetu, která umožňuje hasit proudem vody i za pomalé jízdy, přičemž hasební práce řídí velitel zásahu ve voze.

Na určitý typ zásahu je to výborné, je to něco navíc. Dá se jet třeba podél linie, která hoří. Dělalo se to kvůli tomu, že v regionu míváme dost požárů lesních nebo polních porostů,

dodal Lukáš Job.

Hasiči pomáhají všude jako první

Vedle zástupců města, které CAS Scania pro SDH Žatec pořídilo, nebo profesionálních hasičů, se za Ústecký kraj zúčastnil slavnostní předání také hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller. Ocenil pomoc žateckých hasičů i s novým vozem v Hřensku, vyzdvihl investici města Žatec do hasičské techniky a zároveň zdůraznil význam hasičů pro společnost.

Někdo nás občas kritizuje, že hasiče vyzdvihujeme až příliš. Jenže když je potřeba, oni jsou vždy na místě jako první. Ať jde o dopravní nehody nebo požáry, jsou všude a jako první. Proto si zaslouží poděkování i podporu,

řekl ústecký hejtman.

Pomoc žateckých dobrovolných hasičů, kteří jsou k dispozici 7 dnů v týdnu a 24 hodin denně, ocenili i zástupci profesionálního Hasičského záchranného sboru Ústeckého kraje. Jednotka SDH Žatec funguje nejen jako záloha při výjezd HZS, ale i jako zcela rovnocenný pomocník při těžkých zásazích. K tomu pomáhá i technika, na jejíž obnově se podílí jak město, tak kraj.

Téměř všechnu techniku z garáží vyvezl SDH Žatec dnes dopoledne na náměstí Svobody, aby si ji veřejnost mohla prohlédnout. Chyběla jen stará CAS Liaz, která momentálně není schopná vyjet.

Přehlídku své techniky zakončili dobrovolní hasiči ukázkou hašení z nárazníkové lafety, kdy vodou pokropili chmelničku na náměstí. Poté už si všichni, včetně mnoha dětí, mohli novou CAS Scania důkladně prohlédnout.

Podvozek

Velkoobjemová cisterna je postavena na třínápravovém šasi Scania P500 s připojitelným pohonem všech kol. Šestiválcový řadový motor dosahuje výkonu 368 kW a krouticího momentu 2 550 Nm. Automatizovaná převodovka je zde ve verzi bez spojkového pedálu.

Odpružení je řešeno listovými pery, v kombinaci s tlumiči pérování a příčnými stabilizátory.

Kabina pro družstvo CP31 je prodloužená, čtyřdveřová. Vybavena je mimo jiné nezávislým vytápěním a klimatizací. Na jejím levém boku je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Ruční radiostanice jsou v samostatných úchytech, dobíjecí úchyty jsou určeny pro šestici ručních svítilen.

V opěradlech zadní řady sedadel a opěradle velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 4000.

Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor přístupný shora určený pro drobné požární příslušenství a uložení třech náhradních tlakových lahví k dýchacím přístrojům.

Přední část kabiny osádky je na pravé straně nárazníku vybavena pevně zabudovanou dálkově ovládanou lafetovou proudnicí pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 800 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů a s oscilačním režimem.

Vedle je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50,07 kN se šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení.

Pod přední částí kabiny vozidla je upevněna asanační lišta, napojená na pevně zabudované potrubí od požárního čerpadla, s ovládáním v dosahu sedadla strojníka.

Nástavba

Karoserie je vyrobená jako jeden celek ze samozhášivého polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách účelové nástavby jsou vybaveny roletkami z lehkého kovu s průběžnými madly v celé šířce.

Prostor pro uložení požárního příslušenství a čerpací jednotky v zadní části účelové nástavby je vybaven dveřmi, které se otevírají nahoru.

Nádrž na vodu má objem 8 500 litrů, nádrž na pěnidlo 540 litrů. K nádrži na vodu je připojen světelný stavoznak umístěný na bocích účelové nástavby.

Bronzové čerpadlo Ruberg dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Rozvody vody jsou, tam kde je to technicky možné, vyrobeny z antikorozní oceli. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ruční regulací s rozsahem přimísení 0–6 %.

Pro osvětlení místa zásahu slouží pneumaticky výsuvný stožár s LED světlomety, bezprostřední okolí vozu osvětlují zdroje zapuštěné do boků a zadní části nástavby.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAS-bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlostjízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • Signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku, – signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • automatické zasunutí osvětlovacích stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních a zadních doplňkových výstražných modročervených světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení stavu nabití AKU,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • upozornění na chybnou obsluhu, chybovým hlášením a akustickou signalizací,
  • automatický systém regulace tlaku s ohledem na průtok,
  • ukazatele stavu hasiv v nádržích.
Sdílet