Pátek 2. prosince 2022, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma KOBIT-THZ dodala hasičům pražské části Letňany městskou cisternu na podvozku Scania

V pondělí 24. října 2022 večer hasiči v pražských Letňanech slavnostně převzali novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy KOBIT-THZ.

Přečtěte siV pražských Letňanech budou hasiči jezdit Tatrou Force, jednotka má poprvé v historii nové vozidlo

Letos jsem se na zastupitelstvu při schvalování letňanského rozpočtu opravdu zapotil. Byli jsme kritizováni, že zbytečně vyhazujeme peníze a utrácíme za nepotřebné věci. Opak je ale pravdou a čím více se blíží konec roku, tím více je naše práce i smysluplné investice vidět.

Jedním z posledních projektů, které se nám nyní podařilo dotáhnout do zdárného konce, je koupě nového zásahového vozidla jednotce letňanských dobrovolných hasičů. Lidem, kteří neváhají a nasazují své životy pro záchranu jiných. Lidem, kteří jsou vždy ochotní a nápomocni. Lidem, kteří se s neskutečnou skromností starají o naše bezpečí, zdraví a životy.

Jejich práce si moc vážím a jsem proto rád, že se nám podařilo pořízení nového vozu prosadit a ve spolupráci s magistrátem pořídit. Věřím, že nový vůz bude dobře sloužit a nejen našim hasičům bude v jejich těžké službě pomáhat,

uvedl Zdeněk Kučera, starosta Prahy 18 – Letňany.

Podvozek

Cisternová automobilová stříkačka je postavena na podvozku pro městský provoz Scania P 500 B4×2NB řady XT. Šasi s pneumatickým odpružením má rozvor 4 150 mm, na zadní nápravě je uzávěrka diferenciálu. Brzdy jsou kotoučové, obě nápravy jsou osazeny torzním stabilizátorem.

Pohon zajišťuje řadový šestiválec DC13 146 o výkonu 368 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 5, maximální točivý moment je 2 500 Nm v rozsahu 1 000 až 1 300 otáček za minutu.

Šestistupňová automatická převodovka Allison GA866R má řídící jednotku naprogramovanou pro záchranná vozidla, její součástí je retardér.

Motor i převodovka jsou elektricky předehřívané.

Kabinu pro mužstvo CP28L v nepříznivých podmínkách vyhřívá 3kW topení voda-vzduch, samozřejmostí je klimatizace.

V zorném poli řidiče je 7" displej infotainmentu, který zobrazuje i výstup ze zadní couvací kamery. U velitele je LED lampička a výjezdový tablet.

Pro spojení slouží dvojice vozidlových radiostanic – analogová Motorola a digitální Matra. V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších šesti svítilny.

Osvětlení nad druhou řadou sedadel lze ovládat samostatně a je možné jej přepínat z bílé na jinou barvu světla s nižší intenzitou.

Všech šest dýchacích přístrojů je umístěno v kabině – kromě řidiče jsou všechny uchyceny v držácích integrovaných do opěradel sedadel. Nad zadní řadou sedadel je průběžná hliníková kapsa pro uložení drobné výbavy.

V přední části automobilu jsou umístěny dva pomocné tažné čepy pro trvalé připojení nosné konstrukce elektricky poháněného lanového navijáku Ramsey Winch s tažnou silou 50 kN. Úchytný prvek je opatřen dvěma kotvícími oky s vyjímatelným čepem pro možnost upevnění háku lanového navijáku při práci s lanovou kladkou. Na přední masce automobilu je umístěno pracovní LED světlo pro osvětlení při práci s navijákem.

Scania je na levé straně u dveří řidiče vybavena 230V zásuvkou se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem
 pro doplňování tlakového vzduchu.

Zvláštní světelné výstražné zařízení Whwlen umožňuje provoz v nočním režimu s 50% svítivosti, při spuštění se vždy zapne v plné intenzitě. Namontováno je v červenomodré kombinaci. Přepínání tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Výstražné zařízení je doplněno o zvukové výstražné zařízení FIAMM tvořené čtyřmi trumpetkami s tónem Hi-Lo.

Pod hrazdou zpětných zrcátek je osazen pár LED světlometů určených jako přídavné osvětlení prostoru kolem automobilu při couvání i při průjezdu stísněným prostorem. Tato světla mají společné zapínání v kabině z místa řidiče.

Nástavba

Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů. Na obou stranách jsou svisle mezi roletkami umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo.

Nádrž je vyrobena jako jeden celek z nerezavějící oceli – pojme 3 000 litrů vody a 180 litrů pěnidla.

Čerpadlo o výkonu 2 000 litrů za minutu je přístupné zezadu výklopnými dveřmi. Umožňuje i vysokotlaký či kombinovaný provoz. Vývěva je automatická s možností manuálního vypnutí. Čerpadlo je chráněno proti přehřátí automatickým teplotním odlehčovacím ventilem.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače a manuálně ovládané regulační klapky.

CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.

Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” v kabině řidiče.

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  • zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  • zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár, porucha zvláštních výstražných světel),
  • automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  • monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  • záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
  • automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  • automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  • ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
  • systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  • automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem/osvě­tlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby)
  • poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného a zásahového žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách s víkem.

Ve spodní části pravé prostřední skříně je svislý výsuvný prvek se zásobníkem na tekuté mýdlo o objemu 500 ml, dávkovacím zásobníkem na alkoholovou dezinfekci o objemu 500 ml a zásobníkem na papírové ručníky. Součástí je hadice, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky a spirálová hadice, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu CAS.

Scania je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem s LED světlomety LED s celkovým světelným tokem 30 000 lm. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Barva, rozměry a hmotnosti

Základní barevný odstín kabiny a nástavby požárního automobilu je červená RAL 3020. Barevné provedení roletek je červená RAL 3020, barva roletek je provedena lakováním. Barevné provedení předního nárazníku a blatníků je v bílé RAL 9003.

Na bocích kabiny a přes boční rolety je umístěn vodorovný samolepicí plně retroreflexivní bílý pruh šířky 250 mm, podél jeho spodní hrany je umístěn samolepicí žlutý retroreflexivní pruh v odstínu RAL 1026 šířky 50 mm.

Obrys boků účelové nástavby je v horních rozích zvýrazněn žlutým retroreflexním polepem odstínu RAL 1026 o rozměrech 250 × 250 mm a šíři 50 mm.

Na zadním čele nástavby je po obou stranách výklopných dveří prostoru pro obsluhu čerpadla umístěn retroreflexivní polep „chevron“ ve žluté barvě RAL 1026.

Na výklopných dveřích je v maximální velikosti nalepeno logo akce „3 metry pro život“ ve žlutém retrore­flexivním provedení v odstínu RAL 1026. Do loga je integrován nápis „HASIČI“ ve stejném barevném provedení.

V horní části obou boků účelové nástavby CAS na roletách úložných prostorů jsou umístěna pravidelně se střídající obdélníková pole červené podkladní a retroreflexivní žlutozelené barvy RAL 1026 ve dvou vodorovných pruzích vytvářející vzhled šachovnice. Poměr kratší a delší strany obdélníkového pole je přibližně 2 : 3. Celková výška zvýrazňujícího prvku je 310 mm.

Sdílet