Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dobrovolná jednotka pražské městské části Kolovraty zaparkovala do hasičské zbrojnice novou Scanii od firmy WISS Czech

Do Kolovrat dorazila zcela nová cisternová automobilová stříkačka pro tamní jednotku sboru dobrovolných hasičů. Automobil městské části Prahy dodala za 8 122 730 Kč včetně DPH firma WISS Czech, slavnostní předání proběhlo v sobotu 10. prosince 2022.

Podvozek

Automobil na podvozku Scania P440 disponuje trvalým pohonem všech kol, diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou.

Motor Scania DC13 153 dosahuje výkonu 324 kW a splňuje emisní normu Euro 5, převodovka je automatizovaná, bez spojkového pedálu. Nechybí systém Opticruise s volbou jízdních režimů a vícestupňový hydrodynamický retardér.

Kabina pro družstvo je čtyřdveřová typ CP 28, vybavená je nezávislým topením a klimatizací. V dosahu velitele je výjezdový tablet, v zorném poli řidiče pak 7" displej infotainmentu i s výstupem ze zadní couvací kamery. Další z kamer snímá prostor před vozidlem.

Osvětlení nad druhou řadou sedadel lze ovládat samostatně a je možné jej přepínat z bílé na jinou barvu světla s nižší intenzitou.

Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři dýchací přístroje a pro tři tlakové láhve.

V kabině jsou v šesti dobíjecích úchytech ruční radiostanice a v dalších šesti ruční svítilny, vozidlová radiostanice je analogová.

Scania je vybavená 230V zásuvkou Rettbox-air se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace.

Na předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou, přítlačným zařízením lana, mechanickým jištěním proti přetížení, lanovou kladkou, nepromokavým obalem a dálkovým ovládáním.

Úchytný prvek lanového navijáku je opatřen kotvícím okem pro možnost upevnění háku lanového navijáku při práci s lanovou kladkou. Pod navijákem je asanační lišta.

Přečtěte siHasiči z pražských Kolovrat mají novou Scanii, velkokapacitní cisternu dodal WISS Czech

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Na obou bocích je trojice schrán pro příslušenství krytá hliníkovými roletkami.

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo o objemu 500 ml, dávkovací zásobník na alkoholovou dezinfekci o objemu 500 ml a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v účelové v pravé zadní skříni nástavby.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo, vyrobena je z polyesteru vyztuženého skelnými vlákny typu GFK. Scania veze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla, aktuální množství hasiva signalizují LED stavoznaky na bocích nástavby.

Bronzové dvoustupňové čerpací zařízení Ruberg dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém režimu a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování v závislosti na poklesu hladiny. Uzavírací armatury jsou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.

Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN- bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • odvodnění požárního čerpadla a rozvodů vody v celé CAS jedním tlačítkem s automatickým ukončením odvodnění,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií podvozku,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.
  • start/stop motoru z prostoru požárního čerpadla
  • automatická regulace tlaku ve tlačných rozvodech v závislosti na aktuálním průtoku vody.

Mezi kabinou a nástavbou je pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů.

Sdílet