Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ve firmě KOBIT – THZ vyrobili novou cisternu pro město Český Dub, je na podvozku Scania P440

Za 8 333 270 korun včetně DPH dodala firma KOBIT – THZ do města Český Dub novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania. S financováním automobilu pro tamní jednotku sboru dobrovolných hasičů pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Dvounápravové šasi Scania P440 disponuje stálým pohonem všech kol, šestiválcový třináctilitrový motor dosahuje výkonu 324 kW. Převodovka je samozřejmě automatická.

Na zadní nápravě jsou podmetací řetězy s možností přiřazení za jízdy do rychlosti 50 km/h s ovládáním v prostoru řidiče včetně světelné signalizace chodu.

Scania je na levém boku kabiny vybavena 230V zásuvkou Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Šestimístná kabina s nezávislým vytápěním je jednoprostorová, v opěradlech druhé řady sedadel a sedadla velitele je vybavena čtyřmi dýchacími přístroji.

V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice Motorola DP 140, v dalších šesti ruční svítilny Adalit L3000. V dosahu velitele je výjezdový tablet.

Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora. Sedák druhé řady sedadel je dělen na dvě části. Kabina je nad držáky dýchacích přístrojů v druhé řadě sedadel vybavena úložnou čalouněnou policí pro uložení drobného požárního příslušenství a ochranných masek k dýchacím přístrojům.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Ovládací části vozidlových komunikačních prostředků jsou v kabině osádky umístěny tak, aby byly plně obsluhovatelné z místa velitele a částečně z místa strojníka.

V prostoru ovládacího panelu čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové analogové radiostanice.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou barvou rampy na levé straně vozu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják RHINO 15 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 70 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou, jištěním proti přetížení, dvěma tažnými oky a nepromokavým obalem. V prostoru nad lanovým navijákem je umístěné pracovní světlo v LED provedení, ovládané z prostoru strojníka.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. S ohledem na potřebu očisty a dekontaminace je karoserie společně s vnitřními částmi úložných prostor vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s hladkým povrchem.

Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách nástavby jsou vybaveny roletkami z lehkého kovu s průběžnými madly v celé šířce roletky. Roletky jsou provedeny v tmavě šedé barvě. Prostor pro uložení požárního příslušenství a čerpací jednotky v zadní části účelové nástavby je vybaven dveřmi, které se otevírají nahoru.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED lištou na bocích a zadní stěně účelové nástavby. Na obou stranách účelové nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Scania je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, nejméně s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.
  • ovládání je řešeno dotykovou obrazovkou umístěnou na ovládacím panelu CAS
  • v prostoru s požárním čerpadlem a odnímatelným tabletem v kabině osádky,
  • ovládání je možné také membránovými tlačítky, umístěnými na ovládacím panelu čerpadla v prostoru s požárním čerpadlem.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Cisterna je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem THZ LED o výšce 5 metrů od země s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lm a krytím IP 44.

Světlomety jsou orientovány do jednoho směru, jejich naklápění podle vodorovné osy a otáčení stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy, napájen je z elektrické soustavy podvozku.

Zadní část nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozidlem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a její zobrazovací část o velikosti 7“ je umístěna v zorném poli řidiče a integrována v palubní desce podvozku.

Sdílet