Čtvrtek 18. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Unikátní Tatra Terra dobrovolných hasičů z pražské městské části Klánovice je první s řiditelnou třetí nápravou

Městská část Praha – Klánovice pořídila pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Terra. Vůz z produkce firmy THT Polička stál 8 875 229 00 Kč včetně DPH.

Slavnostní předání cisterny proběhlo 20. května 2023. Kromě současné starostky Aleny Kolovrátkové dorazil Luděk Prudil za Hasičský záchranný sbor hlavního města Prahy, přímo Prahu pak zastupoval primátor Bohuslav Svoboda.

Nechyběli ani zástupci spřátelených jednotek a sborů.

Martin Baláš – obchodní ředitel THT Polička – předal starostce symbolický klíč od vozidla, ten poté putoval do rukou velitele jednotky.

Podvozek

Pro stavbu automobilu bylo použito šasi Tatra 815–2T5RB1.43Z 6×6 – jedná se o třínápravový podvozek s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem. Zapínání pohonu přední nápravy se provádí pneumaticky pomocí zubové spojky.

Poprvé u Terry pro hasiče byl použit podvozek s proporcionálně řiditelnou třetí nápravou pomocí hydraulického systému AWS, a to v závislosti na rychlosti jízdy. Odpružena je vzduchovými vlnovcovými pružinami.

Brzdy jsou na všech kolech bubnové.

Cisterna je na levém boku kabiny vybavena zásuvkou Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů. Součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

O pohon se stará vidlicový naftový osmiválec z produkce kopřivnické automobilky, jeho výkon je 325 kW a splňuje emisní normu Euro 5. Bohužel je však u vozidla použita pouze manuálně řazená čtrnáctistupňová převodovka TATRA 14 TS 210 L.

V šestimístné kabině je uloženo pět dýchacích přístrojů – čtyři v opěradlech zadní řady sedadel a jeden na krytu motoru. Poslední povinný přístroj je uložen v nástavbě automobilu. Kabina osádky je vybavena šesti dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Motorola DP 1400 a šesti dobíjecími úchyty pro ruční svítilny Streamlight Survivor.

Před zadními sedadly je výsuvný stolek s LED lampičkou pro vedení dokumentace na místě zásahu. V zorném poli řidiče je stavoznak zobrazující množství vody a pěnidla v nádržích na hasivo, v dosahu velitele pak výjezdový tablet.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a digitální vozidlový terminál.

Vozidlo je osazeno systémem vzduchových fanfár s funkcí proměnlivého tónu, shodující se s obdobným systémem jako je např. Martinhorn. Světelné výstražné zařízení je modročervenoo­ranžové kombinace, přičemž oranžovou lze použít pouze samostatně.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. CAS je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1000 lm, který osvětluje prostor podél boku vozidla.

V podélnících rámu na předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou s jištěním proti přetížení.

Na nárazníku najdeme i lafetovou proudnici s délkou dostřiku až 30 metrů a pod ním asanační lištu.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je rozčleněna na tři samostatně upevněné části. Přední a zadní skříně jsou vyrobeny z profilů ze slitin lehkých kovů a olepeny plechem, mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Do nádrže se vejde 9000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 3000–250. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožnuje samočinné a plynulé doplňování nádrže v závislosti na poklesu hladiny.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně nastavitelné regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.

Na horní pochozí plošině nástavby je uloženo rozměrné příslušenství, najdeme zde rovněž přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Tatra je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem se čtyřmi 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lm a krytím IP 44. Světlomety jsou orientovány do jednoho směru.

Hygienické prostředky – tedy tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku, kanystr na čistou vodu o objemu 10 litrů s kohoutem a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku. Voda z kanystru je určena k základní hygieně osádky. Součástí tohoto prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou.

Rozměry a hmotnosti

Pro barevnou úpravu CAS je použita bílá barva RAL 9003 a červená barva pouze v odstínu RAL 3000. Tatra je dlouhá 9 990 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm. Celková hmotnost je 25 000 kg.

Přečtěte siNovou Tatru Terra slavnostně převzali hasiči pražské městské části Klánovice, předchozí cisterna byla poškozena při dopravní nehodě

Tatru jsme představili již před dvěma měsíci,
článek jsme aktualizovali po slavnostním předání.

Sdílet