Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

1. sraz Matýskářů v ČR

Historicky první sraz příznivců a uživatelů cisternových automobilových stříkaček postavených na podvozku ŠKODA 706 se konal ve dnech 17. a 18. července 2004 v Dolní Poustevně.

„Matýsek, Mates, Trambus, Vosička…“
Kdo z hasičů by neznal některou z přezdívek patřící požárním automobilům, které byly původně používány ve většině veřejných požárních útvarů a dodnes jsou provozovány u mnoha SDH?

Ve své době představoval tento typ zcela novou generaci cisternových automobilových stříkaček, v nichž bylo možno přepravit nejen kompletní požární družstvo a základní požární příslušenství, ale i značné množství vody (3.500 l vody/200 l pěnidla).

Co o těchto vozech víme:
- sériové výroba probíhala v letech 1961 až 1984;
- původně se jednalo o provedení CAS 16 s využitím podvozku ŠKODA 706 RTH (pouze s pohonem zadní nápravy);
- od roku 1962 byly nástavby montovány na podvozky ŠKODA 706 RTHP (pohon obou náprav);
- později bylo do výroby zavedeno provedení CAS 25 a během let byla provedena úprava
většiny CAS 16 na CAS 25;
- menší počet vozů byl osazen neprodlouženou kabinou – označení CAS 25 Š 706 RTHP kk (tyto
vozy svým vzhledem připomínají bodavý hmyz);
- v tuzemsku bylo vyrobeno i několik vozů s odlišnou hranatou nástavbou;
- menší počet vozů posloužil pro montáž speciálních zahraničních nástaveb – např. kombinované hasicí automobily s nástavbou Rosenbauer;
- na řadě míst byly používány upravené kropicí automobily rovněž na podvozku ŚKODA 706.

Pokud tedy pomineme důvody, proč byly tyto vozy bez větších obměn ve výrobě 23 let a proč nejsou dosud ve zbrojnicích dobrovolných hasičů vozy nové a moderní, tak nezbývá než konstatovat, že nejen díky značnému počtu vyrobených kusů (přesný počet mi není znám), ale i s přihlédnutím k množství dosud spolehlivě sloužících „Matýsků“ si tento typ požárních automobilů pozornost a obdiv rozhodně zaslouží.

Sbory dobrovolných hasičů z Dolní Poustevny a z Císařského proto pod patronátem Městských úřadů měst Dolní Poustevna a Šluknov pozvaly příznivce a uživatele těchto vozů k jejich 1. srazu na nádvoří hasičské zbrojnice v Dolní Poustevně. V krásném prostředí Šluknovského výběžku tak bylo po dva dny k vidění celkem třináct naleštěných vozů, které navíc doplnila moderní cisternová automobilová stříkačka na podvozku PRAGA a v sobotu i veterán dobrovolných hasičů ze sousedního pohraničního německého města Sebnitz.

Oficiální program byl zahájen v sobotu v 9 hodin slavnostním nástupem. Po uvítání ze strany organizátorů se ujali slova starostové měst Dolní Poustevna a Šluknov, kteří účastníkům akce popřáli mnoho úspěchů v soutěži, příjemný pobyt i pěkné počasí. Během následující výstavy byly vozy představeny veřejnosti a ve 13 hodin následovala šest kilometrů dlouhá spanilá jízda po okolí. Po návratu bylo zahájeno soutěžní odpoledne – proběhla jízda zručnosti, hod startérem, transport rezervy překážkovou dráhou a také přetahování vozu (bez vody) na laně. Odpoledne rychle uběhlo, a od 20 hodin následovala taneční zábava v restauraci „9999“. V neděli byla tato povedená akce ukončena v 11 hodin nástupem účastníků a předáním putovního pohárů „MISS Matýsek“ a ostatních cen.

Výsledky:
Putovní pohár „MISS Matýsek“ získalo vozidlo z SDH Nové Město pod Smrkem (obr.8).

V jízdě zručnosti zvítězil řidič s vozem z SDH Vilémov, a to časem 81 s.

V hodu startérem (hmotnost startéru přibližně 20 kg) zvítězil silák z SDH Litoměřice výkonem 4,44 m.

V přepravě rezervy po překážkové dráze (hmotnost rezervy přibližně 90 kg) byl nejrychlejší zástupce SDH Višňová časem 18 s.

V táhnutí vozu na laně – účastnilo se vždy 5 hasičů – zvítězilo SDH Višňová rovněž časem 18 sec.

Text a foto: Jakub Seifert
Výsledkový servis poskytnul Sbor dobrovolných hasičů Dolní Poustevna
Sdílet