Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dobrovolní hasiči města Vodňany jezdí k zásahům Tatrou Terra z produkce firmy THT Polička

S přispěním Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a Jihočeského kraje pořídilo město Vodňany na jaře roku 2021 cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Terra. Vůz dodala firma THT Polička za 7 258 669 Kč včetně DPH.

Tatra Terra je zařazena k jednotce Vodňany – Město. Ve Vodňanech je zřízena ještě jedna jednotka stejné kategorie, tedy JPO III a to Vodňany – Pražák.

Město Vodňany požádalo Jihočeský kraj v rámci grantového programu Investiční dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí Jihočeského kraje; první podopatření: Pořízení nové CAS o dofinancování projektu „Pořízení automobilové stříkačky“ částkou 1 500 000 Kč v roce 2020.

Podvozek

Vůz je postaven na dvounápravovém šasi Tatra 815–2T5RA3. Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, vidlicový, vzduchem chlazený osmiválec s přímým vstřikem paliva, s rozvodem OHV. Dosahuje výkonu 325 kW a splňuje emisní normu Euro 5.

Převodovka Tatra 14 TS 210 L je zde bohužel pouze mechanická s manuálním řazením rychlostí. Pomocný pohon Tatra 1TP 300K-CH pro požární čerpadlo umožňuje činnost při jízdě až do rychlosti 10 km/h.

Obě nápravy jsou vybaveny stabilizátory a uzávěrkami diferenciálů, na všech kolech jsou kotoučové brzdy.

Kabina je vybavena šesti sedadly ve dvou řadách orientovanými po směru jízdy, první řada sedadel je určena pro strojníka a velitele. V opěradlech sedadel – s výjimkou sedadla řidiče – jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů.

V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, v dalších šesti ruční radiostanice. V dosahu velitele je výjezdový tablet, v zorném poli řidiče displej couvací kamery. Digitální vozidlový terminál je uchycen uprostřed, analogová vozidlová radiostanice nad hlavou velitele.

Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora. Sedák druhé řady sedadel je dělen na dvě části.

Přední část je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení.

Pod nárazníkem je asanační lišta – napojena je na pevně zabudované potrubí od čerpadla a ovládaná je z místa strojníka. Nechybí ani nárazníková lafetová proudnice s průtokem 750 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Ovládat ji lze joystickem z kabiny, na Tatru byla dodána v květnu 2022 spolu s výše zmíněným digitálním terminálem.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. Na každém držáku bočního zpětného zrcátka je LED pracovní světlomety s intenzitou světelného toku 1000 lm.

O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-air, která se po nastartování samočinně odpojí.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou barvou na levé polovině rampy. Přídavná světla najdeme na masce a bočních částech předního nárazníku. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky CAS a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Nástavba

Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Pomocný rám je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.

Karoserie je řešena tak, že její boční část tvoří úložné skříně, opatřené z obou boků vozidla uzavíracími roletkami ze slitiny lehkých kovů s průběžným madlem v celé šířce roletky. Další část tvoří zadní prostorná skříň pro čerpací zařízení opatřená nahoru výklopnými dveřmi. Podlaha skříní je zhotovena z hliníkového plechu, spodek skříně čerpacího zařízení je zakapotován kryty.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek o objemu 4 000, respektive 240 litrů a je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Je hranolovitého tvaru a na vozidle je uložena v lůžku a připevněna stahovacími třmeny.

Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Stavoznaky zobrazují stav: prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž.

V zadní skříni je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000–250, použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je chráněno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně nastavitelné regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.

Na horní pochůzné plošině nástavby je uloženo rozměrné požární příslušenství, nechybí přípojný bod pro lafetovou proudnici.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně – tam najdeme dva pracovní LED světlomety. Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi 24V LED světlomety. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Sdílet