Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Osmikolovou vyprošťovací Scanii dodal pražským hasičům EverLift, jeřáb doplňuje odtahové zařízení a navijáky

Těžký vyprošťovací automobil Scania pro Hasičský záchranný sbor hlavního města Prahy dodala firma EverLift, na stavbě se podílel i rakouský EMPL a rovněž firma KOBIT-THZ. Na financování vozu za 17 499 383 Kč s DPH se podílela Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Vyprošťovací automobil je postaven na podvozku Scania G500 8×6HZ o rozvoru 5 500 mm mezi druhou a třetí nápravou. Všechny osy jsou odpruženy listovými péry, nechybí torzní stabilizátory. Brzdy jsou na všech kolech bubnové, pomáhá jim retardér R4100.

O pohon Scanie se stará třináctilitrový řadový šestiválec DC13 o výkonu 368 kW a krouticím momentu 2 550 Nm v rozsahu 1 000 – 1 300 otáček za minutu. Agregát splňuje emisní normu EUro 5, spřažen je s automatizovanou dvanáctistupňovou převodovkou GRSO905R se systémem Opticruise.

Kabina CG17N je dvoumístná se zvýšenou střechou, nezávislým 3kW vytápěním a klimatizací. Mezi sedadlem řidiče a velitele jsou uchyceny dýchací přístroje. Do 7" displeje infotainmentu je integrován obraz ze zadní couvací kamery.

Pro spojení je ve vozidle analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. V dobíjecích úchytech najdeme dvě ruční analogové radiostanice a ruční digitální terminál. Velitel má k dispozici výjezdový tablet.

Pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu slouží sdružení zásuvka Rettbox-air na boku vozu. Na obou bocích kabiny jsou schrány pro uložení dálkového ovládání nástavby a vybavení vozu, přístupné jsou z venku.

Výstražné zařízení Whelen je v červenomodré kombinaci s červenou polovinou rampy na levé straně vozu. Rampu doplňují přídavná světla na masce, rozích kabiny, bocích a vzadu. Přepínání tónů je řešeno tlačítkem houkačky podvozku a tlačítky u velitele vozu.

Přečtěte siVyprošťovací automobil Scania mají hasiči v Plzni i díky městu a Fondu zábrany škod

Karoserie nástavby

Karoserie nástavby je vyrobena jako samonosný svařenec z nerezavějící oceli. Schrány jsou kryty dvoukřídlými dveřmi nebo dveřmi vyklápěnými nahoru. Všechny jsou uvnitř osvětleny.

Pro osvětlení bezprostředního okolí vozu slouží LED světla na obou bocích a zadní části Scanie, další LED světla jsou zapuštěna do zábradlí na horní části.

Ve vybavení nechybí 40litrová nádrž na vodu a hadice s tryskou pro oplach příslušenství.

Vyprošťovací nástavba

Vyprošťovací nástavba je plně hydraulická, poháněna je od motoru vozu. Rameno je ovládáno dvěma hydraulickými válci, na jeho horní části je dvojice 240kN navijáků s kladkami. Délka lana navijáků je 50 metrů.

Navijáky jsou dvourychlostní, bez zátěže je pohání pouze jeden hydromotor, při zatížení se přidává druhý. Naviják je vybaven pneumatickým řádkovačem, zajišťujícím rovnoměrné navíjení lana, pod kontrolou je díky němu i volné odvíjení z bubnu.

Integrované stabilizační podpěry jsou ovládány nezávisle, zvedací kapacita ramene je při horizontální pozici 16 tun.

Sklopné odtahové rameno disponuje dvojnásobným teleskopickým výložníkem, který lze vysunout ze standardních 1 500 mm až na 3 800 mm. Nosnost zařízení je při vzdálenosti od středu rozvoru zadních náprav Scanie po střed kola taženého vozu 3 500 mm celkem 8 000 kg, při vzdálenosti 6 000 mm je to 6 000 kg.

Ovládací prvky jsou umístěny v pravé zadní schráně karoserie nástavby.

Hydraulický nakládací jeřáb

Za kabinou je uchycen hydraulický nakládací jeřáb FASSI F820RA.2.28 xhe-dynamic. Jeho zdvihový moment je 69,72 tm, funkce Prolink umožňuje naklopení o 10 °nad horizontální rovinu, rozsah otáčení je nekonečný.

Sklopné rameno má osm teleskopických dílů s maximálním dosahem 20,60 metrů, hydraulické podpěry lze rozložit až na 8 290 mm. Systém kontroluje rozsah vysunutí podpěr a upraví podle něj nosnost.

Podpěry i jeřáb lze ovládat dálkově rádiem. Při vyložení 20,45 metrů uzvedne Scania břemeno o hmotnosti 2 740 kg, při vyložení 2,80 metrů 21 500 kg.

Na jeřábu je namontován rovněž naviják V30 s dvojitou kladkou a systémem pro hlídání konstantní vzdálenosti mezi zavěšeným břemenem a kladkou na konci oka výložníku. Při plném vyložení jeřábu je tažná síla navijáku 21,85 kN, při vyložení 6 metrů 90 kN.

Na konci ramene jsou prvky pro připojení nekonečného rotátoru a klešťového drapáku.

Pro nouzové složení jeřábu je ve voze agregát se spalovacím motorem.

Rozměry vozu

Scania je dlouhá 10 500 mm, vysoká 3 950 mm a široká 2 550 mm.

Přečtěte siNa stanici v Ústí nad Labem zaparkoval nový vyprošťovací automobil od Everliftu, brzy půjde do výjezdu
Sdílet