Středa 17. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zářivě červená šestikolová Tatra Terra přijela do Budyně nad Ohří z dílen firmy THT Polička

Za 9 654 590 Kč včetně DPH pořídilo město Budyně nad Ohří pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Terra. Zářivě červenou šestikolku dodala firma THT Polička.

Slavnostní předání proběhlo v pátek 12. května 2023 v areálu vodního hradu v Budyni. Dorazili na něj kolegové z okolních jednotek i představitelé Hasičského záchranného sboru.

Historie SDH Budyně nad Ohří sahá hluboko do minulosti, konkrétně do roku 1872, kdy byl v Budyni tento sbor dobrovolných hasičů založen.

Činnost sboru je založena na dobrovolnosti a spolupráci. Spolupráci s městem, HZS Ústeckého kraje, územním obvodem Litoměřice, případně dalšími obvody, jako jsou Roudnice nad Labem, nebo Lovosice, případně spolupráci s jinými sbory dobrovolných hasičů.

Od rozhodnutí města zakoupit nové hasičské auto uplynuly téměř 3 roky.

Nejprve probíhaly konzultace členů JSDH Budyně se zástupci města, rozhodování v zastupitelstvu, návrhy na výbavu auta, které byly konzultovány se zástupci HZS Ústeckého kraje tak, aby mohl být automobil zařazen do IZS, probíhalo výběrové řízení na dodavatele a probíhaly další konzultace a porady, aby hasičské auto vypadalo tak, jak ho dnes vidíme.

Práci JSDH Budyně hodnotím v současné době jako výbornou. Velikou zásluhu na tom má bývalý starosta Budyně, Ing. Petr Medáček, který před více než 30 lety jednotku obnovoval a spolupráci se sborem dobrovolných hasičů věnoval spoustu času a úsilí.

Dále bych chtěl poděkovat všem členům JSDH Budyně za jejich práci při přípravě veškeré hasičské techniky a své odborné přípravě, hlavně veliteli jednotky panu Čeňku Wágnerovi, který věnuje hasičské činnosti velké množství svého volného času a má činnost jako koníček, po svém otci, profesionálním hasiči.

Velmi si vážím práce nejen profesionálních hasičů, ale i dobrovolných, kteří pomáhají při zasahování u mimořádných situacích, nebo zasahují sami při požárech a kalamitních událostech.

Děkuji jim za pomoc při hašení požáru např. v národním parku České Švýcarsko, za pomoc v době povodních, případně dalších akcích, kterých se účastní.

Členům JSDH přeji, aby vozidlo pro nutné zásahy museli používat co možná nejméně. A pokud ho budou pro zásah používat, tak přeji mnoho úspěchů a aby byl zásah vždy bez ztrát na životech a zdraví,

uvedl současný starosta Budyně Ing. Petr Kindl.

Podvozek

Třínápravové šasi s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem T 815–2T5RB3 6×6 pohání standardní vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o výkonu 325 kW. Motor splňuje emisní normu Euro 5 a jeho krouticí moment je 2 100 Nm v rozsahu 1 100 až 1 200 otáček za minutu.

Komfort řidiče a bezpečnost jízdy v provozu dnešní doby výrazně snižuje zvolená převodovka – Tatra má pouze manuálně řazenou čtrnáctistupňovou skříň 14 TS 210 L.

Všechny nápravy jsou vybaveny kotoučovými brzdami, diferenciály disponují mechanickou uzávěrkou.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů se spolu s doplňováním tlakového vzduchu stará sdružená 230V zásuvka Rettbox-air.

Jednoprostorová šestimístná kabina je vybavena vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě.

V opěradlech zadní řady sedadel a opěradle velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, zbývající kus je uchycen v kabině. Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora.

V šesti dobíjecích úchytech najdeme ruční radiostanice, v dalších šesti pak ruční svítilny. V dosahu velitele je pracovní světlomet. V zorném poli řidiče je displej zadní couvací kamery. Automobil je vybaven analogovou vozidlovou radiostanicí i digitálním vozidlovým terminálem.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. Na držácích bočních zpětných zrcátek jsou pracovní LED světlomety pro osvětlení boků automobilu.

Červenomodré světelné výstražné zařízení je použito v konfiguraci s červenou polovinou rampy na levé straně vozu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů zvukového výstražného zařízení je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Nástavba

Karoserie nástavby sestává ze tří samostatně upevněných částí. Přední a zadní z nich jsou vyrobeny z profilů ze slitin lehkých kovů a olepeny plechem. Mezi nimi je umístěna nádrž na hasivo z nerezavějící oceli – pojme 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.

Na obou bocích je dvojice schrán pro příslušenství krytá hliníkovými roletkami.

V zadní skříni je namontováno požární čerpadlo THT PKA 3000–250, které umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je chráněno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů.

Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí. Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje automatické doplňování.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně nastavitelné regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.

Tatra je v prostoru mezi kabinou a nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země se čtyřmi 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lm a krytím IP 44.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je řešeno z elektrické soustavy podvozku.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného a zásahového žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách na střeše nástavby.

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, dávkovací zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku.

Rozměry a hmotnosti

Tatra je dlouhá 9 750 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm. Její nejvyšší technicky přípustná hmotnost je 26 000 kg.

Sdílet