Pondělí 29. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Z dílen THT Polička přijela do obce Letovice zářivě červená hasičská Scania s trvalým pohonem všech kol

Jednotka sboru obce Letovice slavnostně převzala do užívání novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy THT Polička. Vůz za 8 419 180 korun včetně DPH pomohla obci financovat Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod, dotací přispěl rovněž Jihomoravský kraj.

Podvozek

Scania je postavena na podvozku P500 B4×4HZ o rozvoru 4 500 mm, obě nápravy jsou vybaveny mechanickou uzávěrkou diferenciálu a příčnými torzními stabilizátory. Všechny brzdy jsou bubnové.

O pohon se stará přeplňovaný šestiválec DC13 o výkonu 368 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Samozřejmostí je v dnešní době automatizovaná převodovka, ve vozidle je použita dvanáctistupňová GRS905 se systémem Opticruise a hydrodynamickým retardérem. Jeho brzdný výkon je 350 kW, ovládá se buď u volantu nebo brzdovým pedálem.

Šestimístná kabina CP31L je jednoprostorová, nedělená, se čtyřmi dveřmi. V opěradlech sedadel – s výjimkou řidiče – jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. V šesti dobíjecích úchytech najdeme ruční radiostanice Motorola DP1400, v dalších šesti ruční svítilny Streamlight Survivor. Vozidlová radiostanice je analogová.

Nad zadními opěradly je police pro uložení drobného příslušenství, jako jsou například masky k dýchacím přístrojům.

V zorném poli řidiče je do 7" displeje infotainmentu integrován obraz ze zadní couvací kamery, velitel má k dispozici výjezdový tablet. Nechybí kamera pro záznam jízdy.

Na předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják se šnekovou převodovkou s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta.

Na držácích bočních zpětných zrcátek, nad navijákem a na zadní části nástavby jsou pracovní LED světlomety s intenzitou světelného toku 1 000 lumenů.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou polovinou rampy na levé straně automobilu.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. O dobíjení akumulátorů a doplňování stlačeného vzduchu se stará sdružená 230V zásuvka Rettbox-air, po nastartování automobilu se samočinně odpojí.

Nástavba

Karoserie nástavby je vyrobena z hliníkových profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem, na obou bocích jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasiva v nádrži. Ta je svařena z nerezavějící oceli a pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 – 250 dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, umožňuje i zásah vysokotlakem nebo kombinovaný provoz.

Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světlomety umístěné na bocích a zadní části nástavby. Osvětlovací stožár lze vysunout až do výše 5 metrů nad úrovní terénu, jeho celkový světelný tok je 30 000 lumenů.

V pravé zadní skříni je výsuvné plato s hygienickými prostředky pro základní očistu hasičů na místě zásahu.

Sdílet