Pondělí 6. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Kombinovaný hasicí automobil pro podnikové hasiče Jaderné elektrárny Dukovany dodala firma WISS Czech

Nejnovějším přírůstkem do flotily Hasičského záchranného sboru podniku Jaderné elektrárny Dukovany je kombinovaný hasící automobil Scania, který je postaven na míru potřebám elektrárny a jejího provozu.

Podvozek

Podvozkovou část vozidla tvoří třínápravový, pneumaticky odpružený, silniční podvozek Scania se zadní řiditelnou nápravou, který je osazený posádkovou kabinou CP28L. Kabina je kvůli bezpečnosti osazena předními a bočními airbagy., třetí náprava je řiditelná.

V přední části kabiny je umístěna dálkově ovládaná nárazníková lafeta s funkcí oscilačního monitoru a asanační lišta.

O pohon vozidla se stará řadový šestiválcový vznětový motor o objemu 12,7 dm³ a výkonu 368 kW a automatická dvanáctistupňová převodovka Opticruise s hydrodynamickým retardérem.

Automobil je vysoký 3 metry, dlouhý 9,8 metrů a jeho nejvyšší přípustná hmotnost je 26 tun.

Nástavba

Nástavba vozidla je vyrobena z kompozitních materiálů a je charakterizována vlastními nádržemi na hasivo, jednotlivými autonomními hasícími subsystémy a šesti úložnými schránami po obvodu.

Nástavba je osazena čerpadlem Ruberg o výkonu 3 000 l/min v nízkotlakém režimu a 250 l/min ve vysokotlakém režimu, obě veličiny jsou vztaženy k jmenovitým podmínkám. Čerpadlo je konstruováno tak, aby bylo možné z jednotlivých výtlaků k hašení použít samostatně vodu i pěnu.

Vysokotlaká část čerpadla je osazena stálotvarou hadicí o délce 70 m, kterou lze za použití vysokotlakých hadic D25 prodloužit až na hranici technických možností čerpadla.

Na střeše nástavby je umístěna standardní odnímatelná a ručně ovládaná lafetová proudnice o průtoku do 2000 l/min hasiva. Vozidlo je osazeno nádržemi na vodu o objemu 5500 l, nádrží na pěnidlo o objemu 1000 l, práškovou technologií, halonovou technologií, vysokotlakým hasícím a řezacím zařízením a pneumatickým osvětlovacím stožárem.

O řízení nástavby vozidla se stará ovládací systém využívající sběrnici CAN-bus a k dobíjení a k přívodu tlakového vzduchu sdružená zásuvka RettBox.

V nástavbě je umístěn pneumatický osvětlovací stožár o výšce 5 m napájený z palubního systému vozidla s dvěma světlomety LED 24 V s celkovým světelným tokem 30.000 lm a krytím IP 44. Světlomety jsou plně elektronicky dálkově ovládány.

V nástavbě vozidla je kromě standardního vybavení možné najít přetlakový ventilátor s mlžícím zařízením, přenosné pěnotvorné zařízení PRO/pak, přenosný oscilační monitor Blitzfire, AKU rozbrušovací a řetězovou pilu, AKU vrtací a bourací kladivo.

Hašení práškem

Prášková hasící technologie o obsahu 500 kg prášku typu BC umožňuje zásah do vzdálenosti 105 m od vozidla s možností převýšení do 15 m.

V podmínkách elektrárny je prioritně určena k hašení hořlavých kapalin, které jsou v areálu používány a skladovány (transformátorový olej, motorová nafta). Prostřednictvím kombinované proudnice Hydro-Chem lze využít maximálního hasebního efektu a většího dostřiku hasiva na místo požáru.

Hašení plynem

Halonová hasící technologie o obsahu 500 kg halonu FE-36 umožňuje zásah do vzdálenosti 130 m od vozidla s možností pře­výšení taktéž 15 m s garantovaným dostřikem hasiva. Technologie je prioritně určena k hašení zařízení pod napětím (blokové dozorny, kabelové kanály, rozvodny) a parních turbogenerátorů.

Hašení vysokým tlakem a řezání vodním paprskem

Vysokotlaké hasící a řezací zařízení WJFE-300 umožňuje variabilní provoz a to buď přímo z vozidla, kdy je schopno zasáhnout do vzdálenosti 80 m, nebo po vyjmutí z vozidla jako autonomní agregát.

Zařízení pracuje s tlakem 350 bar a průtokem vody 22 l/min a za pomoci abraziva je schopno se proříznout standardními materiály (ocel, železo, plech, beton, cihla apod.). Zařízení lze použít pro hašení požárů, nebo pro zásah do 5,5 kV pod napětím za podmínky použití destilované vody.

Hašení aerosolem a demineralizovanou vodou

Součástí vozidla je samostatná nádrž o objemu 600 l demineralizované vody, která se standardně v elektrárenském provozu používá. Zařízení je prioritně určené pro hašení kabelových kanálů, požárů v technologii elektrárny, rozvoden a vzduchotechniky.

Pro hašení kabelových kanálů a rozvoden je vozidlo také vybaveno ručními aerosolovými generátory AGS-15/1.

Sdílet