Úterý 30. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová Scanie zaparkovala v obci Velké Losiny, dodala ji THT Polička. Nahradila starší Tatru

Továrna hasicí techniky v Poličce vyrobila pro obec Velké Losiny novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania. S financováním automobilu za 8 524 450 korun včetně DPH pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Slavnostní předání proběhlo v pátek 22. září 2023 v Areálu zdraví. Tento významný okamžik podpořili svoji přítomností významní hosté a sbory dobrovolných hasičů z okolních obcí Žárová, Loučná nad Desnou, Rapotín, Petrov nad Desnou a Sobotín.

Zástupce THT Polička s.r.o. Ing. Tomáš Mareček předal symbolický klíč starostce obce, která ho následně předala Radku Rulíškovi, veliteli jednotky sboru dobrovolných hasičů.

V 18 hodin projela obcí spanilá jízda všech vozidel a hasiči se symbolicky rozloučili s Tatrou, která v obci sloužila od roku 2016. Velitel jednotky poděkoval za její službu.

Přečtěte siDobrovolní hasiči z Velkých Losin dostali od Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje cisternu Tatra

Podvozek

Základ automobilu tvoří šasi Scania P 440 B4×4HZ o rozvoru náprav 4 550 mm. Pohání ho naftový šestiválec DC13 o výkonu 324 kW a krouticím momentu 2 300 Nm v rozsahu 1 000 až 1 300 otáček za minutu.

Nápravy disponují uzávěrkou osového diferenciálu zapínatelnou dle potřeby a jsou osazeny příčnými torzními stabilizátory, brzdy jsou na všech kolech bubnové. Pohon přední nápravy je připojitelný.

Automatizovaná převodovka GRS905 je dvanáctistupňová bez spojkového pedálu, vybavena je hydrodynamickým retardérem s ovládáním v dosahu volantu a přes brzdový pedál.

Prodloužená posádková kabina CP 31L je šestimístná, v opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány dýchací přístroje, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve. Zbývající dva přístroje najdeme v opěradle velitele a v úchytu v kabině.

Ve čtveřici dobíjecích úchytů jsou ruční radiostanice, dalších šest je určeno pro ruční svítilny. Ve střední horní části je police, ve spodní části je uzpůsobena pro umístění páteřové desky.

V dosahu velitele je ruční pracovní světlomet a výjezdový tablet. Pro spojení slouží jak vozidlová analogová radiostanice, tak i vozidlový digitální terminál.

Na předním nárazníku je uchycen elektrický lanový navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Naviják je vybaven šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení.

Vedle něj najdeme lafetovou proudnici s nastavitelným průtokem od 800 do 1 200 litrů za minutu, ovládána je joystickem z kabiny řidiče. Proudnice pracuje se jmenovitým tlakem 6 barů, je vybavena LED světlometem a umožňuje plynulou změnu tvaru výstřikového kužele.

Pod nárazníkem je asanační lišta se třemi hubicemi. O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará 230V sdružená zásuvka Rettbox-air.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou částí rampy na levé polovině automobilu.

Scania je vybavena LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1000 lm:

  • na každém držáku bočního zpětného zrcátka,
  • na přední části kabiny osádky,
  • vpravo i vlevo na zadní části účelové nástavby.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Osvětlení prostoru okolo nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně. Pneumaticky výsuvný LED stožár osvětluje místo zásahu – jeho 24V LED světlomety mají světelný tok 20 000 lumenů, napájen je z podvozku automobilu.

Nádrž na vodu a pěnidlo je hranolovitého tvaru, tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu jakosti AISI 316 L a ošetřena pasivací. Scania uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000 – 250 podle ČSN EN 1028–1 poháněné od motoru vozidla. Umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz.

Proti přehřátí je chráněno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem, vývěva je automatická s možností ručního vypnutí. Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně nastavitelné regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí CAS a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

Účelová nástavba je v horní části vybavena přípojným prvkem pro napojení odnímatelné lafetové proudnice.

Rozměry vozu

Scania je včetně lanového navijáku dlouhá 8 750 mm, široká je 2 550 mm a vysoká 3 300 mm.

Foto: Velké Losiny
Sdílet