Čtvrtek 25. července 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová Scania z produkce firmy KOBIT-THZ omladila vozový park dobrovolných hasičů pražské městské části Horní Měcholupy

Jednotka sboru dobrovolných hasičů pražské městské části Horní Měcholupy v sobotu 28. října 2023 slavnostně převzala zcela novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania z produkce firmy KOBIT-THZ. Cena vozu je 9 129 450 korun včetně DPH.

Podvozek

Šasi švédské provenience P 440 B4×2NB řady XT je kategorie pro městský provoz, poháněna jsou kola zadní nápravy – ta je navíc vybavena uzávěrkou diferenciálu. Vůz je odpružen vzduchem, což umožňuje měnit světlou výšku z kabiny řidiče v rozsahu –5 až +9 cm, brzdy jsou kotoučové.

O pohon se stará řadový přeplňovaný šestiválec DC13 153 o výkonu 324 kW. Motor o krouticím momentu 2 300 Nm splňuje emisní normu Euro 5.

Šestistupňová automatická převodovka Allison GA866R s hydrodynamickým měničem je doplněna retardérem, nechybí systém volby jízdních režimů Opticruise.

Nezávisle vytápěná kabina pro družstvo CP28 je vybavena klimatizací, do 7" displeje infotainmentu je integrován obraz ze zadní couvací kamery. Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice, její druhé obslužné místo je u ovládacího panelu čerpadla.

V sedmi dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční radiostanice, v dalších šesti ruční svítilny. V dosahu velitele je výjezdový tablet.

Dýchací přístroje jsou uchyceny v opěradlech sedadel – s výjimkou řidičova. Mezi zadními opěrkami jsou uloženy náhradní tlakové láhve. Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora.

Na levém boku vozu je zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů. Součástí zásuvky je inteligentní dobíjecí zařízení.

Červenomodré výstražné zařízení vyzařuje červené světlo na levé polovině rampy. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů zvukového výstražného zařízení je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky CAS a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey Winch s tažnou silou 50 kN.

Scania je vybavena LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1000 lm:

  • na přední části kabiny osádky,
  • na zpětných zrcátkách,
  • vpravo i vlevo na zadní části účelové nástavby.

Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče a je nezávislé na zařazeném zpětném rychlostním stupni.

Přečtěte siHasiči v Horních Měcholupech převzali sedmičkovou Tatru, koupila jim ji městská část Praha 15

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. S ohledem na potřebu očisty a dekontaminace je karoserie společně s vnitřními částmi úložných prostor účelové nástavby vyrobena technologií lepení plechů ze slitiny lehkých kovů s rovným kroužkovaným povrchem.

Nádrž na hasivo je vyrobena jako jeden celek z nerezavějící oceli, pojme 3 000 litrů vody a 180 litrů pěnidla. AKtuální množství signalizují LED stavoznaky na obou bocích Scanie.

Čerpací zatížení THZ 3000 s automatickou pístovou vývěvou VACUMAT dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby.

Veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.

Pro možnost spolehlivého použití přenosného terminálu i mimo kabinu osádky, je jedna z antén Wi-Fi routeru umístěna vně kabiny – na její střeše.

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  1. zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  2. signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  3. signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  4. signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  5. zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  6. zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
  7. automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  8. upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  9. monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  10. funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  11. záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
  12. automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  13. automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  14. ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
  15. systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  16. automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
  17. poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách na střeše nástavby.

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobníky na tekuté mýdlo a alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby zajišťují LED světla na obou bocích a zadní části.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Napájen je z podvozku automobilu, nechybí funkce samočinného složení do přepravní polohy – a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Scania je vybavena ozonační tryskou umístěnou nad zadní částí účelové nástavby a ovládanou z místa řidiče.

Rozměry vozu

Scania je dlouhá 8 100 mm, vysoká 3 000 mm a široká 2 550 mm. Její vnější stopový průměr zatáčení je 16,7 metrů, nájezdové úhly jsou vpředu i vzadu shodné – je to 20 °.

Foto @jerryprague
Sdílet