Neděle 26. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra dodala moravskoslezským hasičům další vyprošťovací automobil, má prodloužený jeřáb a šikmé stabilizační opěry

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje pořídil další vyprošťovací automobil na podvozku Tatra Force. Vůz na centrálních stanicích územních odborů postupně nahrazuje Tatru 815 8×8 VVN. Za 17 247 340 korun včetně DPH ho dodala firma Tatra Trucks, na realizaci se podílely společnosti KOBIT – THZ, ContSystem a Everlift .s.r.o.

Podvozek

Vyprošťovací automobil je postaven na třínápravovém podvozku Tatra 815–7T5R31 s možností připojení pohonu všech kol. Pérování je na všech nápravách řešeno vzduchovými vlnovci s teleskopickými tlumiči, z kabiny lze měnit světlou výšku vozu v rozsahu –90 až +120 mm.

Přečtěte siNový vyprošťovací automobil HZS Moravskoslezského kraje je postaven na podvozku Tatra Force, nahradí dosluhující osmikolovou Tatru VVN

Hydraulický nakládací jeřáb

Na rozdíl od prvního automobilu dodaného do Frýdku-Místku je u tohoto vozu použit hydraulický jeřáb HIAB 2222 ATF-3, tedy verze se třemi hydraulickými výsuvy.

Nízko-zástavbový jeřáb s kapacitou zdvihu 190 kNm je konstruován tak, aby se ve složeném stavu vešel do výšky profilu kabiny. Výška složeného jeřábu v přepravní poloze je 1 410 mm.

Při vyložení na 3,4 m uzvedne jeřáb 5 700 kg, při maximálním vyložení na 8,4 m zdvihne břemeno o hmotnosti 2 200 kg. Rozsah otáčení je kontinuální (nekonečný).

Jeřáb je vybaven vodorovnými výsuvnými podpěrami a hydraulicky sklopnými podpěrami o rozpětí 5,8 m. Hmotnost jeřábu včetně sklopných podpěr je 3 200 kg.

Je ovládán rádiovým dálkovým ovladačem, kabelovým ovladačem či manuálně pákami na rozvaděči. Nechybí funkce VSL (systém zajišťující stabilitu vozidla na základě vyhodnocení vysunutí podpěr a zatížení jeřábu), ADC (automatická regulace výkonu jeřábu), OLP (ochrana proti přetížení) či automatické vypnutí SPACE a XS Drive při přednastavené době nečinnosti jeřábu.

Navijáky

Pro vyprošťování je Tatra vybavena dvěma hydraulickými lanovými navijáky SEPMATIC (modely H100 a H240) s vývodem dozadu a s otočnou kladkou. Slabší z nich o tažné síle 100 kN je vybaven 40 metry lana o průměru 14 milimetrů, na silnějším je 60 metrů lana o průměru 24 milimetrů.

Hydraulické opěry v zadní části Tatry se na rozdíl od prvního vozidla vysunují šikmo dolů.

Pluh

V přední části Tatry je uchycen pluh. Má výškově stavitelná pojezdová kola a je ovládán hydraulicky z kabiny řidiče – umožňuje i provoz v plovoucím režimu.

Pro provoz s pluhem je Tatra osazena přídavnými světly včetně směrovek, na střeše je dvojice přídavných dálkových světel.

Sdílet