Čtvrtek 18. července 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový automobilový žebřík Scania Magirus M42L-AS zařadili do svého vozového parku hasiči z jaderné elektrárny Dukovany

Flotila vozidel HZSp Jaderné elektrárny Dukovany se na konci června rozrostla o automobilový žebřík AZ 40 Magirus na podvozku Scania L360 B6×2*4 ve zbarvení RAL 3020 s polepy pro zvýšení viditelnosti. Rameno dosáhne až do výšky 40 metrů a je vybaveno i pro záchranu váhově nadrozměrných osob.

Nový žebřík, který je náhradou za dosluhující plošinu, je výrazně modernější a rychlejší pro použití při zásahu. Hasičům tak výrazně pomůže při případných zásazích ve výškových budovách elektrárny, ale i v jejím okolí.

Oproti stávajícímu je dvoučlenná posádka hasičů schopna připravit žebřík k plnému použití za výrazně kratší dobu, a to za pouhých 90 sekund od příjezdu na místo zásahu.

Přeji nám všem, aby nejen tato nová, ale veškerá technika, kterou Hasičský záchranný sbor Jaderné elektrárny Dukovany má k dispozici, sloužila jen pro nácviky možných událostí. Současně jsem hrdý na pomoc, kterou elektrárenští hasiči stále častěji poskytují obyvatelům v našem okolí,

prozradil Roman Havlín, ředitel Jaderné elektrárny Dukovany.

Plně automatizovaný výsuvný žebřík je na konci opatřen záchranným košem pro 5 osob, jeho nosnost je 500 kg a je vybaven vodní clonou pro ochranu před sálavým teplem. Umožňuje provést hasební zásah za pomocí lafetové proudnice nebo hadicového navijáku.

Dále je vybaven prostředky pro záchranu osob v nosítkách i podvěsu. ČEZ do nové hasičské techniky v Dukovanech jen v letošním roce investoval přes 26 milionů korun.

Průměrně jsou dukovanští hasiči povolávání Krajským operačním střediskem k zásahům mimo elektrárnu cca 70× ročně. Jen v letošním roce už svoji pomoc v okolí elektrárny poskytovali v 32 případech. Jde především o zásahy u dopravních nehod, poskytování rychlé předlékařské pomoci, resuscitací a hašení požárů.

Podvozek

AZ je poháněn řadovým šestiválcem o výkonu 265 kW a převodovkou G33CM s retardérem a systémem Opticruise. Vůz je postaven na třínápravovém podvozku, všechny tři nápravy jsou odpruženy pneumaticky, první a třetí je řiditelná, prostřední je hnaná a vybavená uzávěrkou diferenciálu. Řízení třetí vlečené nápravy lze odpojit.

Stabilizační podpěry jsou konstruovány tak, aby bylo umožněno jejich zasunutí pod běžné pevné překážky jako jsou například svodidla a reflektují prostorové podmínky lokality JE Dukovany. Díky podpěrám VARIO může být žebřík ustaven při jakékoliv šíři vysunutí.

Stabilizační podpěry jsou sledovány integrovanými kamerami s přisvícením pro optimální ustavení žebříku v nepřehledných prostorech.

Kabina

Dvoumístná kabina CL20L je vybavena klimatizací a nezávislým vytápěním. Sedmipalcová obrazovka infotainmentu zobrazuje rovněž výstup ze zadní couvací kamery a z kamer nad stabilizačními opěrami nástavby.

V opěradle sedadla velitele je integrován držák dýchacího přístroje, další přístroj je spolu s náhradní tlakovou láhví uchycen v kabině.

Žebříková sada a záchranný koš

Žebříková sada s dosahem 42 metrů je pětidílná se sklopným ramenem s rozsahem sklápění až 75 °.

Software AZ se stará i o vyrovnávání vibrací a záchvěvů žebříkové sady v obou rovinách. Sada disponuje funkcí „záchrana z šachet“ (při zvedání se sada automaticky vysouvá a udržuje závěsný bod na jednom místě) a samozřejmě i automatickým skládáním žebříku do přepravní polohy. Nechybí záznam pohybu sady pro opakovaný pohyb mezi dvěma stejnými body.

Záchranný koš je určen pro 5 osob, jeho nosnost je 500 kg a je vybaven vodní clonou pro ochranu před sálavým teplem. Umožňuje provést hasební zásah za pomocí lafetové proudnice, nebo hadicového navijáku. Dále je vybaven prostředky pro záchranu osob v nosítkách i podvěsu.

Speciální příslušenství

  • vanová nosítka
  • nosítka a plachta pro nadměrné pacienty
  • seskoková matrace
  • lafetová proudnice
  • hadicový naviják
  • slaňovací adaptér
  • elektrocentrála
  • elektrický přetlakový ventilátor

Rozměry a hmotnost

Automobilový žebřík AZ 40 Scania Magirus M42L-AS má délku 11 014 mm, šířku 2 500 mm a výšku 3 380 mm. Provozní hmotnost AZ je 20 000 kg.

Info: Martin Tajovský
Foto: Jan Sucharda a Martin Tajovský
Sdílet