Sobota 17. května 2025, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči budou nahrazovat obojživelné transportéry, Záchranný útvar testuje nový Kalan s dvanáctiválcovým motorem Tatra

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru České republiky testuje naprostou novinku – obojživelné pásové vozidlo KALAN. Ten představuje nejmodernější generaci obojživelných pásových vozidel, která díky modulární konstrukci a velké kapacitě umožní hasičům řešit povodně rychleji a bezpečněji než kdy dřív.

KALAN nahrazuje zastaralé ruské PTS a nabízí další možnosti využití, zároveň snižuje provozní náklady, lépe se ovládá a nabízí spolehlivost při každém zásahu. Stroj byl navržen ve spolupráci s profesionál­ními hasiči

Přečtěte siObojživelný transportér PTS-10 uveze po vodě deset tun, ve výbavě nechybí silný naviják

Jeho modularita nabízí i osazení vysoce funkčních prvků jako např. nasazení velkokapacitního čerpadla, sonaru či dronu, které hasičům usnadní záchranu. Kalan je strategická investice, která přímo reflektuje potřeby HZS ČR po rychlé a efektivní evakuace, bezpečnost posádky, přizpůsobitelnost konkrétním misím a výhodné dlouhodobé náklady.

Konstrukce

Kalan stojí na univerzální platformě, kterou lze modifikovat – kromě modelu s kabinou pro posádku bude možné nabídnout i autonomní stroj. Fungovat může jako univerzální pásový transportér nebo nosič civilních či vojenských nástaveb a systémů.

Podvozek disponuje pokročilým systémem odpružení a tlumení s aktivním napínáním pásů. V srdci Kaanu tepe dvanáctiválcový motor Tatra o výkonu 440 kW, který zajišťuje hydrostatický pohon podvozku a reaktivní pohon pro plavbu pomocí dvojice vodometů.

Pokročilý řídící systém zajišťuje snadné ovládání na souši i na vodě, Kalan se může pohybovat rychlostí až 35 km/h v terénu a 12 km/h při plavbě.

Jeho hmotnost je 29 tun, užitečné zatížení 11 tun. Vylepšená distribuce hmotnosti umožňuje lepší pohyb v měkkém terénu.

Stroj je dlouhý 10 244 mm, vysoký 3 070 mm a široký 3 300 mm. Zvládá boční náklon až 30 %, stoupání 60 %, překoná svislé překážky do výšky do výšky 650 mm a příkopy až 2 500 mm široké.

Jeho nájezdový úhel pro sjezd je 40 ° a pro výjezd 42 °.

Ložná plocha je dlouhá 7 900 mm a široká 2 800. Výrobce – New Space Technologies – nabízí i modifikaci na nosič kontejnerů či osazení hydraulickým nakládacím jeřábem nebo navijákem s tažnou silou 6 800 kg.

Transportér může přepravit záchranářský tým – uveze až 80 osob nebo až 12 lůžek. Ložnou plochu lze celou zastřešit. V případě požadavku může být KALAN plně vybaven pro boj s požáry. Vozidlo může nést nádrž na vodu a lze jej osadit hasícími monitory, případně dalším příslušenstvím.

Kalan je oproti zastaralým obojživelníkům PTS-10 samozřejmě spolehlivější a výrazně snažší na údržbu i servis. Je vyvinut tak, aby byl i bez zásahů do konstrukce multifunkční a našel tak u hasičů širší využití s nižšími provozními a servisními náklady.

Sdílet