Pondělí 19. května 2025, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma WISS Czech dodala dobrovolným hasičům pražské městské části Zličín unikátní Mercedes s kabinou pro osádku v nástavbě

V první polovině dubna roku 2025 převzali dobrovolní hasiči pražské městské části Zličín zcela novou cisternovou automobilovou stříkačku. Unikátní vůz dodala firma WISS Czech za 7 997 979 korun včetně DPH.

Podvozek

Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku Mercedes-Benz Arocs 5 – 1846 L 4×2 o rozvoru 4 200 mm. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové, přední má zvýšenou světlou výšku, na obou osách jsou stabilizátory. Zadní diferenciál je vybaven uzávěrkou.

Motor OM470 má objem 10 677 cm³, jedná se o řadový přeplňovaný šestiválec o výkonu 335 kW a krouticím momentu 2 200 Nm při 2 750 otáčkách za minutu. Splňuje emisní normu Euro 6.

Přečtěte siDo Prahy dorazil unikát, pro dobrovolné hasiče ze Zličína vyrobili ve firmě WISS cisternu s kabinou pro mužstvo v nástavbě

Přenos hnací síly na kola zadní nápravy se stará automatizovaná dvanáctistupňová převodovka Mercedes PowerShift 3 s jízdním programem pro hasičské vozidlo. Rychlost je elektronicky omezena na 110 km/h.

Kabina je dvoumístná, snížená. V opěradle velitele je integrován držák dýchacího přístroje, nechybí prostor pro dvojici PET lahví, výjezdový tablet ani vozidlová radiostanice. V dobíjecích úchytech je dvojice ručních radiostanic a ručních svítilen. Za předním sklem je kamera pro záznam situace před vozidlem.

V přední části Mercedesu je u nárazníku uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN se šnekovou převodovkou, přítlačným zařízením, mechanickým jištěním proti přetížení a lanovou kladkou. Úchyt pro naviják má kotvicí oko pro možnost zachycení háku při práci s kladkou. Pod nárazníkem najdeme asanační lištu.

Kabina osádky

Kabina osádky je u tohoto vozidla integrována v nástavbě. Je tvořena tepelně a zvukově izolovaným konstrukčním celkem schváleným podle normy ECE R29, která řeší ochranu cestujících v kabině těžkých nákladních vozidel.

Dveře kabiny mají otevíratelná okna, pod nimi jsou pneumaticky výsuvné schůdky s osvětlením.

Kabina je čtyřmístná, sedadla jsou orientována ve směru jízdy, mají omyvatelné potahy a bezpečnostní pásy. V opěradlech jsou uloženy dýchací přístroje, mezi nimi náhradní tlakové láhve.

Střešní klimatizace je spolu s topením nezávislým na chodu motoru ovládána dálkově. Stropní osvětlení se rozsvěcuje automaticky po otevření dveří a je ho možné přepínat z bílé na barvu s nižší intenzitou.

Ve čtyřech dobíjecích úchytech najdeme ruční radiostanice, v dalších čtyřech ruční svítilny. Nechybí police pod stropem, nad dýchacími přístroji, ani napájecí zásuvky, včetně USB.

Na levém boku kabiny osádky je sdružená zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení a konzervací akumulátorů. Zásuvka je napojena na systém inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií.

Mezi kabinou řidiče a kabinou osádky je okýnko s těsnící manžetou.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepením nebo svařováním. Je vybavena sklopnými stupačkami pod přední a zadní částí.

Na každém boku je trojice schrán krytých hliníkovými roletkami, prostor s čerpacím zařízením v zadní části Arocse se otevírá vyklopením nahoru.

V pravé zadní části je hadice pro rychlý zásah na navijáku s elektronickým navíjením. Nechybí ani hygienické prostředky – mýdlo, desinfekce a papírové ručníky, ty doplňuje nádrž na vodu a vzduchová hadice s ofukovací tryskou.

V prostoru ovládacího panelu čerpacího zařízení je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové radiostanice.

Bronzové čerpadlo RUBERG dosahuje jmenovitého výkonu 2000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při 40 barech. Čerpadlo je vyhřívané a umožňuje sání znečištěné, např. záplavové vody kontaminované pískem, hlínou apod.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny, pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Aktuální množství signalizují LED stavoznaky na obou bocích.

V zadní části nástavby je couvací kamera – je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Cisterna je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky účelové nástavby. Ovládána je z dotykového tabletu v zadní části vozu nebo pomocí přenosného tabletu v kabině řidiče.

Systém řízení požární nástavby má následující funkce:

  1. zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochozí ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  2. signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  3. signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  4. signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  5. Start / Stop motoru CAS
  6. zapínáním pohonu požárního čerpadla.
  7. Systém automatické regulace tlaku na výstupu s ohledem na průtok vody z čerpací jednotky
  8. Systém automatického doplňování vody do nádrže z vnějšího zdroje
  9. zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  10. zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
  11. automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  12. upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  13. monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  14. funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  15. záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
  16. automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  17. ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
  18. systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  19. automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
  20. poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného a zásahového žebříku a trhacího háku, je uloženo ve schránkách s víkem na střeše vozu. Vnitřní prostor schránek je vybaven LED osvětlením.

Pro osvětlení bezprostředního okolí automobilu slouží LED světla na bocích a v zadní části, místo zásahu lze nasvítit pomocí 5metrového pneumaticky výsuvného stožáru. Jeho LED světlomety disponují celkovým světelným tokem 20 000 lumenů, napájeny jsou z podvozkové elektroinstalace Mercedesu.

Sdílet