Čtvrtek 22. května 2025, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Obec Chorušice pořídila svým hasičům terénní čtyřkolku Bombardier CanAm Traxter 1000 s hasicím modulem

V loňském roce pořídila obec Chorušice pro svou jednotku SDH terénní čtyřkolku s hasicím modulem. Pořízení čtyřkolky v celkové ceně 1,66 milionu korun bylo z 95 % financováno z dotačního titulu IROP v rámci MAS Podralsko.

Proces realizace projektu čtyřkolky trval bezmála tři roky – původně šlo o společný projekt, ke kterému jsme hned v počátku přizvali JSDH města Mšena, která ze stejného dotačního titulu obdrží v roce 2025 velkokapacitní cisternu CAS 30-S3VH Tatra Force 6×6.

Projekt musel být později kvůli podmínkám získání dotace rozdělen na samostatné části pro každého žadatele, nicméně první kroky k jejímu získání provedli oba zřizovatelé JSDH společně.

Obrovskou zásluhu na získání dotace pro obě jednotky má bývalý starosta Mšena Ing. Martin Mach a samozřejmě starosta obce Chorušice Martin Bauer, velké poděkování patří všem, co se na projektu podíleli za MAS Podralsko, dále plk. Ing. Jakubu Nebesářovi z GŘ HZS ČR za vstřícný přístup při projednávání technických podmínek a samozřejmě zástupcům nástavbáře – firmě KOBIT-THZ, se kterým byla tradičně skvělá spolupráce.

Podvozek stroje

Terénní čtyřkolka je kategorie UTV 4×4 s kabinou pro tři hasiče se sklopnou korbou, do které lze umístit hasící modul s tlakovým čerpadlem a příslušenstvím nebo vanová nosítka pro transport zraněné osoby a samozřejmě ji lze využít pro přepravu jakéhokoli hasičského vybavení v nepřístupném terénu.

Základem je čtyřkolka Bombardier CanAm Traxter 1000 s litrovým zážehovým motorem Rotax o výkonu 61 kW, hasičskou úpravu a hasící modul dodal KOBIT-THZ Slatiňany.

Čtyřkolka bude sloužit nejen k prvotním zásahům v rámci katastru obce Chorušice, bude využívána zejména při lesních požárech nebo záchraně osob na celém Kokořínsku.

Celková hmotnost vozidla je 1459 kg, provozní hmotnost 850 kg, rozměry vozidla jsou 3055 mm délka, 1625 mm šířka a 2181 mm výška. Vozidlo dokáže jet až stokilometrvou rychlostí. Čtyřkolka je vybavena elektrickým lanovým navijákem pro sebevyproštění, výstražným světelným a zvukovým zařízením modročervené barvy a několika pracovními světly – vpřed a vzad LED lightbary namontovanými na střeše a do stran otočnými pracovními LED světly osazenými na předním nosiči.

Oproti zvyklostem je čtyřkolka vybavena i vozidlovou radiostanicí, protože v roklích Kokořínska je problematické se domluvit ručními radiostanicemi. Stejně jako ostatní technika jednotky je vybavena dobíjecím a konzervačním zařízením Victron s 230V přívodem s průmyslovou zásuvkou, která je umístěna na zadní straně kabiny za řidičem.

Pod sedadlem řidiče je v držáku umístěna motorová pila, zatímco pod sedadlem spolujezdce je vodotěsý box se zdravotnickou brašnou a brašnou s obličejovými maskami s respirátory od firmy Vallfirest. Na předním nosiči je umístěn ženijní nástroj Gorgui, motykosekera a dřevorubecká lopatka. Ke čtyřkolce byla dodána i čelní radlice na sníh.

Na korbu vozidla lze umístit polypropylenový modul s nádrží o objemu 270 l s pevně osazeným tlakovým čerpadlem Vallfirest a dále snímatelným boxem s požárním příslušenstvím.

Do výbavy patří mj. druhé přenosné tlakové čerpadlo Vallfirest, skládací vaková nádrž na 500 l vody, batoh na D program Lestech 4H, dvě přepravky – jedna s požárním příslušenstvím (proudnice D JET + D plnoproudé, proudnice D RamboJET s kartušemi, přechodky atd.) a druhá s kladkou a příslušestvím pro sebevyproštění čtyřkolky a nářadím – a dále kanystr se čtyřtaktním Aspenem a druhý kombinovaný k motorové pile s dvoutaktním Aspenem a olejem. Nechybí ani pěnotvorné zařízení ProPak, několik hadic D a zádový hasící vak.

Druhou variantou vozidla, určenou pro záchranu osob, je místo hasícího modulu na korbě dvoudílná skládací vana Spencer, zdravotnický batoh s rozšířenou výbavou včetně sady límců, pro upevnění materiálu slouží upínací síť a při přepravě pacienta je vana upnuta ke korbě upínacími popruhy.

V případě potřeby je možné na delší vzdálenost čtřykolku přepravovat na kontejnerovém nosiči ANK4-M3 Praga UV 80 4×4 s nákladním valníkovým kontejnerem, ANK je pak na místě možné použít pro přepravu materiálu i v extrémním terénu.

Hynek Obroučka
velitel JSDH obce Chorušice
Sdílet