Úterý 24. června 2025, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Kostelec nad Orlicí pořídil novou tatrovku, velkoobjemová Force nahradila původní čtyřkolku

Město Kotelec nad Orlicí pořídilo z rámcové dohody dotačního titulu JSDH-V1–2023 novou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Force ve výbavě pro velkoobjemové hašení. Vůz od firmy KOBIT-THZ za 11 457 082 korun nahradil původní CAS 24 Tatra 815, která byla vůbec prvním zcela novým automobilem v historii jednotky.

Před podáním žádosti o dotaci byla zvažována generální repase starší tatrovky, nicméně po zvážení všech proměnných a možností financování bylo přistoupeno k podání žádosti o dotaci na pořízení vozidla nového.

Kromě čtyřmilionové dotace z Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR pomohl městu částkou ve výši 1 500 000 korun také Královéhradecký kraj. 2 200 000 utržilo město za prodej osmsetpatnáctky obci Dolní Ředice.

Podvozek

Zářivě červená Tatra v odstínu RAL 3024 je postavena na třínápravovém podvozku T815–7T5R31.414.6×6­.1. Osazena je vidlicovým osmiválcem T3D-928–31 o výkonu 325 kW, automatická převodovka Allison 4500 je šestistupňová.

Kabina je čtyřmístná, v dosahu velitele je výjezdový tablet. O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stará inteligentní zařízení, napájené pomocí zásuvky Rettbox-air. Ta je sdružená s místem pro doplňování tlakového vzduchu a po nastartování se samočinně odpojí.

Nástavba

Karoserie nástavby je vyrobena z hliníkových profilů ze slitin lehkých kovů, je bez stupaček a je řešena modulově. Mezi přední a zadní skříní je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Nádrž pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Na střeše nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici, ta je zároveň konstruována jako přenosná a lze ji použít i mimo automobil.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, přiměšovací zařízení má ruční regulaci.

V pravo vepředu jsou uloženy součásti D-programu – hasiči je právě do této schrány umístili proto, že doprava z Tatry vystupuje – s výjimkou strojníka – celá posádka. Zároveň jsou tak hadice na stejném místě jako dýchací technika.

Do levé přední schrány jednotka uložila přetlakovou ventilaci, spolu s pilami a pohonnými hmotami se tak do schrány dostala většina prostředků se spalovacím motorem.

Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světla na obou bocích nástavby, místo zásahu lze pak nasvítit pomocí pneumaticky výsuvného stožáru s LED světlomety.

Nechybí elektronické řízení nástavby s možností dálkové obsluhy čerpadla z tabletu strojníka.

Sdílet