Čtvrtek 10. července 2025, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Can-Am Outlander hasičů z Jablunkova patří k flotile lehkých vozidel pro zásahy nejen v česko-polském pohraničí

Až Kanady dorazila nová „šestikolka“ pro jablunkovské hasiče z programu Interreg Česko-Polsko 2021–2027 v rámci projektu „Moderní řešení pro klimatické hrozby“.

Šestikolka za více než 1,3 milionu korun je jedinečným strojem v rámci 19 kilometrů dlouhého pohraničního území od Čantoryje, až po Hrčavu.

Spolu se čtyřkolkami jednotky Wisla tvoří flotilu malých a lehkých vozidel, která jsou schopna pohybovat se i mimo lesní cesty přímo v terénu. O navigaci a monitoring ze vzduchu se postará dron jednotky Istebna.

Cílem podpory je zvýšení připravenosti a přeshraniční akceschopnosti relevantních subjektů při řešení rizik a katastrof v příhraničních oblastech. Součástí aktivit je také přizpůsobení měnícímu se charakteru jednotlivých rizik a jejich intenzitě, které vyvolává změna klimatu.

Can-Am jablunkovských hasičů je vybaven předním a zadním navijákem s tažnou sílou 1,5 tuny. Na nákladní ploše je umístěn hasicí modul s 210 litry speciální ekologické směsi, která umožňuje hlubší prostup do hořící lesní rašeliny.

Součástí je i vysokotlaké čerpadlo pro přečerpávání vody ve velkém převýšení, motorová pila nebo zdravotnický kufr. Po sundání hasicího modulu vzniká nákladní prostor pro přepravu 300 kg materiálu nebo transport zraněných osob.

Can-Am je v principu Outlander 1000 4×4 G2 s přidanou nápravou – celková délka stroje s rozvorem 2 081 mm je 3 030 mm a na ložnou plochu o objemu 372 litrů se díky prodloužení vejde europaleta

O pohon stroje se stará čtyřtaktní kapalinou chlazený vidlicový dvouválec Rotax 1010 o objemu 976 cm3 a výkonu 65 kW s krouticím momentem 88 Nm. Šestikolka s ním dosahuje maximální rychlosti 82 km/h. O následné zastavení se starají kotoučové brzdy s dvoupístkovými třmeny – ty brzdí první a druhou nápravu.

Poháněna jsou standardně kola na vlečných ramenech nezávisle zavěšených zadních náprav, při prokluzu se připojí pohon kol předních přes samosvorný přední diferenciál Visco-Lok QE. Na poslední nápravě je stabilizátor.

Převodovka je automatická se zpátečkou a brzděním motorem, vnější stopový průměr zatáčení stroje je 9 metrů.

Šestikolka je široká 1 220 mm, vysoká 1 168 mm a její světlá výška je 305 mm. Bez náplní váží 515 kg.

Sdílet