Sobota 28. června 2025, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Obce Budětice a Žichovice pořídily svým hasičům nové čtyřkolky z výzvy Místní akční skupiny Pošumaví

Obce Budětice a Žichovice pořídily pro své jednotky Sboru dobrovolných hasičů novou požární techniku – speciální terénní vozidla SxS. Vozidla byla pořízena na základě výzvy 61. IROP – Hasiči – SC 5.1 (CLLD) vydané MAS Pošumaví z programu IROP na podporu jednotek SDH.

Oba projekty s názvy „Technika pro JSDHO V Budětice – speciální terénní vozidlo SxS“ a „Technika pro JSDHO V Žichovice – speciální terénní vozidlo SxS“ jsou finančně podporovány z 80 % z prostředků IROP, 15 % ze státního rozpočtu a 5 % financuje každá obec ze svého rozpočtu.

Celkové způsobilé výdaje na jedno vozidlo včetně DPH činí 995 000,– Kč, schválená dotace je ve výši 945 250,– Kč na každé vozidlo. Pořízením čtyřkolek se zvýšila akceschopnost obou jednotek kategorie JPO V, tj. JSDH Žichovice a JSDH Budětice.

Čtyřkolka Polaris

Speciální terénní vozidlo SxS na podvozku Polaris Ranger XP 1000 EPS s úpravou pro hasiče ve verzi Nordic Pro SE je určeno pro hašení lesních požárů, evakuaci obyvatel a jízdu v obtížném terénu.

Provedení stroje s robustní konstrukcí a vysokou odolností je navržena pro pohodlí, vybavena pro práci a postavena tak, aby vydržela i nasazení u hasičů.

Litrový motor ProStar je dvouválcový o výkonu 68 kW, automatická převodovka nabízí i režim pro jízdu v terénu.

Sklopná korba nabízí ložnou plochu o rozměru 137 × 93 × 32 cm. Světlá výška stroje je 330 mm, rozvor je 2 060 mm.

Dislokace jednotek Budětice a Žichovice je v oblasti Pošumaví, kde se nachází již velmi členitý terén, rozsáhlé lesní systémy, ale i hospodářské plochy a koridor vodního toku řeky Otavy s poměrně častými výkyvy průtoku vody a povodňově ohroženými oblastmi. Kterékoliv nasazení nově pořízených speciálů při nasazení jednotek, tak přinese efektivní pomoc při zdolávání zásahu nebo mimořádné události.

Celková nosnost včetně řidiče je 543 kg, pohotovostní hmotnost 886 kg, nosnost ložné plochy 454 kg. Tahat lze až 1 136 kg, hmotnost nebrzděného přívěsu je maximálně 730 kg, brzděného pak 1000 kg.

Kabina posádky je vybavena třemi sedadly, topením, dveřmi se stahovacím okny a úložným prostorem pod sedadly. Na vnější straně kabiny je výkonné LED osvětlení přední i zadní části a prostoru kolem vozidla.

Dodavatelem vozidla je Auto Eder Karlovy Vary, včetně „hasičských“ úprav. Ty zahrnují např. provedení v jasně červené barvě s retroreflexními prvky, montáž vozidlové radiostanice Motorola, instalace dvou nabíjecích svítilen Streamlight Survivor, montáž zvláštního výstražného zařízení Whelen modročervené barvy včetně sirény, montáž předního nosiče požárního příslušenství i ochranného krytu podvozku a ramen.

V přední části najdeme elektrický lanový naviják s tažnou silou 2 041 kg a délkou syntetického lana 15 metrů s dálkovým ovládáním. Nechybí magnetická zásuvka pro průběžné dobíjení akumulátoru z automatického externího nabíječe.

Speciál SxS Polaris Ranger XP 1000 umožňuje operovat v terénu s přídavným modulem na hašení s objemem až 300 litrů vody s motorovým čerpadlem a vybavením. Variabilně ho lze nahradit transportními nosítky typu Spencer Shell.

Sdílet