Pátek 4. července 2025, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Záchranný vlak, nakolejování v nepřístupném terénu a dron. Železniční hasiči cvičili v historickém tunelu Plasy

Ve čtvrtek 3. července 2025 se uskutečnilo v historickém tunelu u Plas na Plzeňsku cvičení Hasičského záchranného sboru Správy železnic. Námětem byla technická závada s vykolejením speciální traťové techniky s únikem provozních kapalin.

Akce prověřila připravenost hasičů na mimořádnou událost v těžko přístupném železničním prostředí.

Cíle cvičení:

  • ověření dojezdových časů a přístupových komunikací,
  • prověření nástupních ploch,
  • využití dronové služby,
  • vagónování techniky a přepravu po železnici,
  • nacvičit zásahy v železničních tunelech a použití nehodových prostředků,
  • vytvořit autonomní datovou síť pro přenos informací v místě zásahu.

Na cvičení se podílely jednotky z Plzně, Chebu, Chomutova, Prahy a centrálního operačního řízení. Technika zahrnovala CAS 30 Scania, TA MB Unimog, čtyřkolky, drony a mobilní požární techniku, zapojeni byli i požární technici, krizové řízení, správa tratí a provozní středisko OTV.

Prověřovací část
Po průzkumu na místě události hasiči instalovali norné stěny na řece Střele pro ochranu vodního toku a nasadili čtyřkolky pro dopravu materiálu v nepřístupném terénu.

Byl vytvořen štáb velitele zásahu, na místo dojel záchranný vlak s navagónovanou technikou. Hasiči se zaměřili na zásah jednotek v tunelu a požární zajištění nakolejování speciálního kolejového vozidla. Velitel zásahu aktivoval dronovou službu, zprovozněny byly satelitní datové sítě. Hasiči použili speciální vybavení pro nakolejování.

Komunikační a bezpečnostní zajištění
Spojení bylo zajištěno prostřednictvím systému TEREZA, RDST kmitočtů a přímého spojení mezi OIS jednotlivých JPO. Trať č. 160 byla během cvičení vyloučena z provozu, místo bylo označeno přenosnými návěstidly STŮJ.

Vagónování a železniční přeprava
Mobilní technika byla naložena na koleji v Plzni a přepravena do místa zásahu jako záchranný vlak. Koordinaci přepravy zajišťovalo provozní středisko OTV.

Přímo z vagónu pak hasiči cisternu použili pro simulované hašení travního porostu v nepřístupném terénu.


Cvičení hodnotili také zástupci z HZS Plzeňského kraje a vedení HZS Správy železnic, kteří sledovali nasazení sil a prostředků, připravenost nástupních ploch a bezpečnostní opatření v tunelu.

Cvičení potvrdilo vysokou úroveň připravenosti hasičských jednotek Správy železnic na mimořádné události v železniční infrastruktuře. Důraz na koordinaci, technickou vybavenost a moderní technologie (např. drony a datové sítě) ukazuje směr, kterým se moderní hasičské zásahy na železnici ubírají.

Martin Kavka
tiskový mluvčí pro mimořádnosti na železnici
Sdílet