Nová Tatra Force hasičů města Mšena veze 9 kubíků vody, lanový naviják je schovaný za předním nárazníkem
Za 11 101 750 korun včetně DPH pořídilo město Mšeno na Mělnicku pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku pro velkoobjemové hašení. Tatru Force dodala firma KOBIT – THZ CZ s.r.o.

Podvozek
Cisterna je postavena na třínápravovém podvozku Tatra Force, klasické pohonné ústrojí zahrnuje vidlicový vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 325 kW a šestistupňovou automatickou převodovku Allison 4500.

Ve čtyřmístné kabině je nezávislé vytápění. Řidič má v zorném poli tablet s výstupem z couvací kamery a systémem pro obsluhu nástavby, velitel tablet s výjezdovou aplikací. Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, v dalších čtyřech ruční radiostanice. Vozidlová radiostanice je analogová – Motorola GM 360.
Na předním nárazníku je uchycena lafetová proudnice s nastavitelným průtokem a tvarem výstřikového kužele, ovládaná je z kabiny vozu joystickem a umožňuje i uživatelské nastavení oscilace. Za nárazníkem je elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN, pod ním pak asanační lišta.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm, podvozek je chráněn proti sálavému teplu až do 1 000 °C.
Nástavba
Nástavba je rozdělena na tři samostatné části – přední a zadní skříň z profilů ze slitin lehkých kovů a nádrže na hasivo. Schrány jsou kryté hliníkovými roletkami, prostory před druhou nápravou pak dvířky.

V zadní části je zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení a konzervaci akumulátorů. Po nastartování se zásuvka samočinně odpojí.
Rozměrné požární příslušenství je uloženo v hliníkových schránách na střeše nástavby. Tam najdeme i lafetovou proudnici – lze ji použít buď na vozidle a nebo samostatně s podstavcem.
Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli, pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Aktuální množství hasiva je signalizováno LED stavoznaky integrovanými do boku nástavby.
Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování v závislosti na poklesu hladiny. Uzavírací armatury jsou konstruovány tak, aby nezpůsobovaly tlakové rázy v dopravním vedení.
Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Hygienické prostředky tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky. Jsou uloženy na výsuvném platu v pravé zední schráně. Do tohoto prostoru jsou vyvedeny i hadice s vodou a tlakovým vzduchem.
Tatra je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby se schopností monitorovat a ovládat jednotlivé prvky z grafického terminálu u čerpadla nebo dálkově z přenosného tabletu v kabině.
Pro spolehlivé použití přenosného terminálu je jedna z antén wifi routeru umístěna vně kabiny – na její střeše.
Systém řízení požární nástavby má následující funkce:
- zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochozí ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
- signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
- signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
- signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
- zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
- zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár),
- automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
- upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
- monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
- funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
- záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz,
- automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
- automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
- ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS, dočasná deaktivace zadních doplňkových svítilen zvláštního výstražného zařízení,
- systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
- automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem, osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
- poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Bezprostřední okolí automobilu osvětlují LED světla na bocích a v zadní části Tatry, pro osvětlení místa zásahu je k dispozici osvětlovací stožár. Ten je osazen hlavou se dvěma LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů a je pneumaticky výsuvný až do výšky 5 metrů nad úrovní terénu.

















































