Slovenští hasiči si u prototypu nových cisteren stěžovali na podvozek i nástavbu. Aféra poškodila subdodavatele: Scanii a MOTO-TRUCK
Dodávka 80 nových cisternových automobilových stříkaček Scania pro slovenské hasiče se komplikuje. Zakázku vyhrála firma LRK Trading, hasiči si však po testu prvního kusu stěžovali na brzdy podvozku a provedení nástavby. Subdodavatelé zakázky – Scania a MOTO-TRUCK – se proti nastálé situaci ohrazují a považují ji za součást politických bojů u našich východních sousedů a cítí se poškozeni.
Vyjádření výrobce podvozků – firmy Scania
Scania je tradiční výrobce nákladních vozidel s více než stoletou historií. Kromě civilního sektoru standardně dodáváme tisíce vozidel pro složky integrovaného záchranného systému (včetně hasičských vozidel) a obranné složky mnoha zemí.
Naše vozidla jsou každý den prověřována v těch nejtěžších podmínkách a jsme hrdí na to, že jsou oblíbená a vyhledávaná profesionály po celém světě, včetně Slovenska, pro svou bezpečnost, spolehlivost a špičkové služby. Například v České republice bylo dodáno přes 300 podvozků shodné nebo podobné konfigurace.
Se stejnou péčí, profesionalitou a bez vad byly dodány i podvozky pro automobily hasičské záchranné služby,
popisuje situaci oficiální zastoupení společnosti.
Během používání vozidla došlo k nadměrnému opotřebení brzdového systému, které však nebylo způsobeno výrobní vadou jeho komponentů ani žádnou jinou vadou vozidla.
Na základě stavu těchto komponentů jsme se rozhodli je vyměnit. Doplňujeme, že brzdová soustava osobních, dodávkových i nákladních vozidel se během jejich používání zahřívá – jedná se o normální technický stav. Míra zahřátí brzd závisí na intenzitě jejich používání,
doplňuje Scania.
Standardně reagujeme na dodatečné potřeby zákazníků a tak jsme postupovali i zde. Při předání všech nových vozidel bude po dohodě s HZS provedeno dodatečné odborné školení, aby se předešlo podobným událostem a bylo dosaženo optimálního využití výkonových parametrů při zrychlování i zpomalování vozidel s celkovou hmotností téměř 20 tun.

Navíc jsou další vozidla po dohodě s odběratelem vybavena výkonnější přídavnou motorovou brzdou. Všechny podvozky Scania plně vyhovují platným předpisům EU pro provoz v silniční dopravě i zadání výběrového řízení. Současně připomínáme, že Scania Slovakia jako subdodavatel dané veřejné zakázky plní všechny své závazky řádně a včas, v souladu s obchodněprávní smlouvou mezi dvěma soukromými obchodními společnostmi.
V souvislosti se zakázkou na vozidla pro hasiče bohužel pozorujeme, že se vozidla značky Scania (v tomto případě podvozky pro hasičské nástavby) stala součástí politického soupeření. Velmi nás mrzí série nešťastných a zavádějících vyjádření ve veřejném prostoru, která poškozují naši značku a naši práci. Přesto věříme, že nejde o úmysl, že šíření nepravdivých informací ustane a nebude nutné využít příslušné právní prostředky k ochraně dobrého jména značky.
Scania Slovakia je jedním z nejvýznamnějších subjektů na trhu s nejmodernějšími nákladními automobily. Jsme poskytovatelem stovek pracovních míst na Slovensku a jsme hrdí na naše kolegy, kteří věnují maximální péči všem zákazníkům.
Vyjádření dodavatele hasičské nástavby – firmy MOTO-TRUCK
Jsme hluboce znepokojeni informacemi, které se v poslední době objevují ve veřejném prostoru a které se týkají výhrad vůči kvalitě hasičského vozidla vyrobeného naší společností pro Ministerstvo vnitra Slovenské republiky.
Předmětné vozidlo bylo řádně převzato před více než šesti měsíci a zařazeno do služby v příslušné jednotce Hasičského a záchranného sboru, kde od té doby nepřetržitě slouží místní jednotce.
Doposud jsme obdrželi pouze jedno oznámení, které se týkalo několika drobných závad. Tyto závady byly bezodkladně odstraněny naším mobilním servisem na počátku dubna 2025, aniž by bylo nutné vyřazení vozidla z provozu. Absence dalších oznámení nám znemožňuje věcně se vyjádřit k výhradám, které byly zveřejněny v tisku,
popisují v reakci na aféru stav zástupci společnosti MOTO-TRUCK.
Dodané vozidlo bylo nakonfigurováno v plném souladu s požadavky zadavatele, a to mimo jiné i s přihlédnutím k pokynům zástupců Ministerstva vnitra Slovenské republiky ohledně rozmístění jednotlivých prvků jeho vybavení.
První dodané vozidlo mělo povahu prototypu, jehož účelem bylo mimo jiné praktické ověření funkčnosti zvolené konfigurace. Jako výrobce jsme schopni kdykoli v rámci další výroby přizpůsobit konfiguraci následně vyráběných vozidel dle potřeb objednatele. Tyto požadavky bychom samozřejmě zohlednili, pokud by byly objednatelem vzneseny.
Výroba hasičského vozidla nebyla spojena s jakýmikoliv zásahy do brzdového systému továrního podvozku. Nemůžeme se proto věcně vyjádřit k tvrzením o údajné nefunkčnosti či nadměrném opotřebení brzd. V této věci učinil příslušné prohlášení rovněž zástupce výrobce podvozku.
Jako přední dodavatel hasičské techniky se důrazně ohrazujeme proti šíření nepravdivých a neověřených informací o našich výrobcích. Taková tvrzení poškozují dobré jméno naší společnosti a mohou vést k nenahraditelným škodám nejen povahy reputační,
doplňují z MOTO-TRUCKu.
Deklarujeme plnou připravenost k součinnosti s Ministerstvem vnitra Slovenské republiky a s příslušnými orgány Hasičského záchranného sboru za účelem objasnění zdrojů a příčin vzniklé situace. Zároveň zvažujeme přijetí příslušných právních kroků k ochraně našich práv, která byla výše uvedenými zásahy dotčena.