Mobilní havarijní dopravní zařízení ostravských báňských záchranářů je postaveno na podvozku Tatra Force, nahradí desítky let starého jezevčíka
Hlavní báňská záchranná stanice v Ostravě disponuje novým mobilním havarijním dopravním zařízením – stroj MDHZ 1300 na podvozku Tatra Force dodala firma IPEX.

Podvozek
Tatra 815–7T5R31 DP 230 je třínápravový automobil s pohonem všech kol. Osazen je vidlicovým vzduchem chlazeným osmiválcem T3D-928–31 o výkonu 325 kW, o přenos hnacích sil se stará šestistupňový automat Allison s hydrodynamickým měničem.

Kabina je dvoudveřová, třímístná, za prostředním sedadlem najdeme trojici ručních radiostanic v dobíjecích úchytech.
Nástavba
Nástavba konstrukčně vychází z automobilového jeřábu AD 30, vyrobila ji firma ČKD Mobilní jeřáby. Plnostěnný výložník je třídílný s délkou od 9,5 do 20 metrů. Vysouvání druhého a třetího dílu zajišťují hydraulické válce.

Zkratka AD u autojeřábů z ČKD Mobilní jeřáby (např. AD 20, AD 28, AD 30) pochází z „Auto-Derrick“. To je anglický technický termín pro druh zdvihacího zařízení (jeřáb, stožár s kladkostrojem).
V poválečné době, kdy ČKD začalo vyvíjet a vyrábět autojeřáby, přebírala československá technická dokumentace i značení z anglických (a částečně sovětských) předloh. Označení AD = Auto-Derrick se objevilo už u prvních typů (např. AD 080, AD 160) a vydrželo jako tradiční obchodní značka celé výrobní řady.
Maximální nosnost zařízení je při teleskopování 1 500 kg, otáčet se dokáže o 360 °. Lanový úvazek dosáhne až do hloubky 1 300 metrů – lano je o 50 metrů delší a má průměr 14 mm.
Lanový úvazek je na upraveném navíjecím bubnu se dvěma hydraulickými pístovými motory HMX 25–7 a planetovým převodem. Doplňuje ho řadič lana, hloubkoměr a dvojice kotoučových a odlehčovacích brzd.

Čtveřice stabilizačních podpěr dokáže stroj vyrovnat v terénu o sklonu až 3 °, při rozložení jsou široké 5 640 mm.
Tatra je dlouhá 11 240 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 520 mm. Rozvor náprav je 4 090, respektive 1 810 mm.
Transportní zařízení
Součásti Tatrovky je přímo ma nástavbě uložená nádoba pro transport osob o nosnosti 300 kg a průměru 850 mm. Větší – nosnost 500 kg a průměr 1 100 mm – je uložena na transportním přívěsu.

Bezpečnost provozu
Pro zajištění bezpečnosti slouží několik zařízení. Patří mezi ně například SLI GEMINI proti přetížení, které sleduje provoz, průběžně signalizuje stav a při dosažení maximálních hodnot omezuje pohyby, které by stabilitu a namáhání dále zhoršovaly.
Jednotlivá ústrojí jsou hlídána spouštěcími ventily a brzdami, zámky pro sklápění a zasouvání výložníku i vícelamelovou brzdou otáčecího ústrojí.


















































