Neděle 9. listopadu 2025, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Muzeu Tatra Kopřivnice se u příležitosti křtu knihy „narexáci“ Cyrila Svobody ukázala zrekonstruovaná sanitka Tatra 624

V pátek 7. listopadu 2025 odpoledne byla v prostorách Muzea Tatra Kopřivnice slavnostně pokřtěna nový kniha „narexáci“ Cyrila Svobody. Kniha pojednává o fungování záchranářského týmu v motorsportu od roku 1977. Křest byl doplněn sérií audiovizuálních záznamů, na kterých se objevil i sám zakladatel týmu Cyril Svoboda.

Publikace je společným projektem Záchranného týmu Autoklub Sport Rescue a Policejní historické společnosti, kterou zastupuje nakladatelství Technomedia a agentura Balm jako vydavatelé knihy. Vychází s účinnou podporou partnerů, kterými jsou Autoklub ČR jako provozovatel Záchranného týmu ASR a Muzeum Tatra Kopřivnice – pobočka Muzea Novojičínska, v jehož expozici se nachází historická technika týmu.

Na křest byli kromě současných i bývalých členů týmu pozvaní také přispěvatelé, který vznik publikace podpořili v rámci crowdfundingové kampaně. Venku před muzeem byla k ukázce jak historická, tak současná technika záchranného týmu, včetně vozidel slovenských kolegů, kteří se ještě před rozdělením federace z českého Narexu vyčlenili.

Uvnitř muzea se kromě Tatry 623 ze stálé expozice přítomným poprvé ukázala téměř zrestaurovaná unikátní Tatra 624, „vysněná“ rychlá sanitka Cyrila Svobody, s jejímž designem nepomáhal nikdo jiný, než sám Václav Král.

Král byl dlouhou řadu let prakticky ztělesněním českého designu automobilů, navrhl mimo jiné sportovní vůz Dioss Rebel nebo luxusní Tatru Prezident.

Ačkoliv se později věnoval i vývoji malých městských vozidel, jeho jméno zůstává spojeno právě s výkonnými sportovními auty. Mezi nimi pak vynikal vůz MTX Tatra V8, který dosahoval rychlosti až 265 kilometrů v hodině.

Postup při vývoji Tatry 624 přítomným přímo zprostředkoval syn Václava Krále Jiří, který s otcem spolupracoval – mimo jiné i na vývoji karosérie „supertatry“ MTX 2–05.

Tatra 624 vznikla v polovině osmdesátých letech pouze v jednom kusu pro potřeby záchranného týmu AMK Narex. Unikátní záchranářskou sanitku získala automobilka pořízením sbírky Jiřího Hlacha. Její stav byl ovšem více než žalostný.

K nepojízdnému vozu bez vnitřního vybavení se naštěstí alespoň zachovaly původní výklopné zadní dveře a další důležité drobnosti, které by se jen těžko nahrazovaly.

Poté, co bylo osloveno několik firem pro provedení komplexní renovace, bylo vozidlo 16. února 2024 převezeno do firmy Zdeňka Hajduška a byly zahájeny restaurační práce. Odborným garantem byl pan Ondřej Skácel.

Tatrovce chybí ještě pár drobností – polepy, vnitřní výbava a další doplňky, den před křestem však dostala motor a poprvé po mnoha letech se projela po Kopřivnici a okolí po vlastní ose.

Info: Muzeum Tatra Kopřivnice

Kniha "narexáci Cyrila Svobody je kombinací obrázkové publikace a encyklopedie s podrobnými údaji. Obsahuje 569 dobových fotografií a kreseb, kterými popisuje historii vzniku týmu záchranného systém Narex.

Tým – jako jediný z tehdejšího východního bloku – zajišťoval významné mezinárodní závody i v ostatních zemích. O jeho kvalitách svědčí fakt, že pravidelně zabezpečoval nejprestižnější motorsportový podnik světa – závody Formule 1.

Slavnostním křtem byla zahájena druhá fáze financování doprovodného projektu – renovace sbírkového záchranného vozidla Škoda Octavia, posledního prototypu z dílny Cyrila Svobody, jehož barevné provedení navrhl legendární designér automobilů Václav Král. Zájemci koupí knihy podpoří realizaci renovace – distribuce probíhá prostřednictvím DONIO.

V roce 1990 se dosavadní záchranný tým se stal součástí československého výrobce vyprošťovací techniky Narimex a změnil z tohoto důvodu svůj název na Záchranný systém Narimex.

Stále zajišťoval všechny motoristické disciplíny od závodů motocyklů přes autokros, rallye až po závody nákladních automobilů na okruzích. Vrcholné nasazení vždy zažíval během závodu Formule 1 na Hungaroringu.

Současný název je Autoclub Sport Rescue, v rámci své prezentace používá svůj alternativní, zejména pro zahraniční publikum mnohem srozumitelnější pojem – Czech Motorsport Rescue.

Sdílet