Pátek 28. listopadu 2025, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na pražském letišti jsou dvě nové šelmy – Rosenbauer hasičům dodal dvojici nových speciálů Panther

Letištní hasiči potřebují techniku, která dokáže zasahovat v extrémních podmínkách s maximální rychlostí a spolehlivostí. Hasiči na Letišti Václava Havla Praha disponují dvojicí nových identických speciálů Rosenbauer Panther, které patří mezi nejmodernější vozidla svého druhu.

Panther je šestikolový speciál se stálým pohonem všech kol a uzávěrkami diferenciálů. Brzdový systém tvoří kotoučové brzdy, dimenzované na celkovou přípustnou hmotnost 36 000 kilogramů.

O pohon se stará šestiválcový řadový přeplňovaný motor Volvo TAD1662VE o objemu 16 litrů, výkonu 515 kW a točivém momentu 3 150 Nm. Díky této konfiguraci dokáže vozidlo zrychlit na 80 km/h za pouhých 34 sekund a dosáhnout maximální rychlosti 115 km/h.

Motor splňuje emisní normu Euro 5 a je spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou Twin Disc TD61–1179 – motor i převodovka jsou vybaveny elektrickým předehříváním.

Podvozek je chráněn proti sálavému teplu vodními tryskami. Trysky s průtokem přibližně 75 litrů za minutu při tlaku 10 barů jsou před každou nápravou.

Ovládání probíhá jediným tlačítkem, což zajišťuje rychlou aktivaci v kritických situacích.

Panther je vybaven vlastním interním vzduchovým kompresorem, který automaticky udržuje tlak v systému i bez spuštěného motoru.

Kabina je čtyřmístná a certifikovaná podle normy ECE R29–3. Poprvé u Rosenbauera byl u této techniky proveden fyzický crash test. Kabina je vyrobena z hliníkových profilů v kombinaci s tvarovanými hliníkovými sendvičovými panely. Sloupy a střešní pilíře tvoří hliníkové lisované profily.

Přední sklo je z laminovaného bezpečnostního skla, boční a střešní skla jsou z temperovaného bezpečnostního skla. Boční skla jsou vyhřívaná, střešní zatmavovací – to usnadňuje práci s ramenem.

Ve srovnání s předchozí generací vozidel, která byla uvedena do provozu v roce 2017, přináší Panther řadu zásadních vylepšení. Nově jsou k dispozici dvě obslužná místa pro ovládání monitorů a ramene, což umožňuje ovládání jak řidiči, tak spolujezdci.

Světelná výstražná zařízení byla modernizována na kombinovanou modročervenou variantu a vzadu přibyly přídavné majáky ve spodní části. Osvětlovací stožár je nyní umístěn na protilehlé straně vzadu, tedy vpravo ve směru jízdy, a je zakrytován.

Navijáky s hadicí a proudnicí jsou nyní na obou stranách vozidla, zatímco starší modely je měly pouze na jedné straně. V levé prostřední roletě se nachází čerpadlo pro plnění pěnidla do nádrže, což je další novinka.

Ovládání čerpadla je dostupné na obou stranách v předních roletách. Vozidlo je osazeno kamerou se záznamem jízdy a přídavnými „letištními“ světly, které slouží i jako doplňková dálková světla.

Nové tlačítko umožňuje zapnout čerpadlo přímo při jízdě a zároveň okamžitě aplikovat pěnidlo, což zrychluje nasazení pěny.

Na zadní straně vozidla se objevilo číselné označení pro lepší rozpoznatelnost jednotlivých strojů.

Přečtěte siHasiči na Letišti Václava Havla v Praze mají dva nové Panthery od Rosenbauera

Hadice s proudnicí na prášek je delší než u předchozí generace a prášek je možné používat z obou stran.

Mnohé z těchto změn byly realizovány na základě připomínek a zkušeností samotných hasičů, zatímco některé inovace, například řešení skel, pocházejí přímo od výrobce Rosenbauer.

Sdílet