Neděle 14. prosince 2025, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Mohelnici omladili vozový park, do zbrojnice zaparkovali novou Scanii od firmy MOTO TRUCK

Do vozového parku jednotky sboru dobrovolných hasičů Mohelnice dorazila novinka – cisternová automobilová stříkačka na podvozku Scania s nástavbou firmy MOTO TRUCK.

Podvozek

Scania je postavena na dvounápravovém šasi P460 B4X4 – jedná se tedy o podvozek s novou generací pohonných jednotek řady super. Řadový šestiválec o výkonu 343 kW spolupracuje s automatickou převodovkou Allison s hydrodynamickým měničem.

Snížená kabina CP28L má vyhřívané přední sklo, nezávislé vytápění a klimatizaci, poskytuje prostor pro šest hasičů. Velitel má v dosahu výjezdový tablet, strojník tablet pro obsluhu nástavby. Do displeje infotainmentu je integrován displej zadní couvací kamery.

V panelu dveří velitele je integrován joystick pro obsluhu nárazníkové lafetové proudnice a změnu tónů zvukového výstražného zařízení. To je mimo jiné doplněno dvěma nízkofrekvenčními reproduktory.

Světelné výstražné zařízení je – pro MOTO TRUCK již tradičně – od firmy Whelen, konkrétně jde o sadu s plně synchronizovanými hlavními i přídavnými světly a zároveň synchronizačním modulem V2V Sync pro synchronizaci mezi jednotlivými vozidly u zásahu.

V přední části automobilu najdeme i elektrický lanový naviják se šnekovou převodovkou a pracovním osvětlením, vyprošťovací kotevní body a asanační lištu. Na levém boku je sdružená zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a přívod elektřiny. Ta následně napájí inteligentní dobíjecí zařízení.

Nástavba

Nástavba je šestiroletová, s výklopnými stupačkami pod všemi schránami. Za kabinou je úzká horizontální skříň, ve které jsou uloženy stabilizační podpěry.

Do prostoru obslužného panelu čerpacího zařízení HMT 3000 se přistupuje nahoru výklopnými dveřmi. Scania umí dodat až 2 000 litrů vody za minutu při tlaku 10 barů. V nádrži veze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla, LED stavoznaky jsou integrovány do sloupků mezi jednotlivými roletami.

Osvětlení bezprostředního okolí automobilu zajišťují LED světla na bocích a v zadní části vozu, prostor zásahu osvětluje pneumaticky výsuvný stožár. Ten lze dálkově ovládat z obslužného tabletu nástavby.

Z tabletu lze řídit i ostatní funkce vozu – chod motoru, lafetovou proudnici, již zmíněné osvětlení i čerpadlo.

CAS je vybavena datovou sběrnicí pro řízení provozu účelové nástavby s následujícími funkcemi:

  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací)

Bezdrátové ovládání navijáku vysokotlakého proudu umožňuje obsluze spustit čerpadlo, regulovat tlak a samozřejmě řídit navíjení bubnu. Na displeji zobrazuje informace o navíjení, stavu hasiv v nádržích a tlaku na čerpadle. Buben navijáku je vybaven automatickou brzdou a kolejnicemi regulujícími směr odvíjení hadice tak, aby nedošlo k poškození hadice o nástavbu.

Sdílet