Neděle 22. října 2017, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Seal navíjáky OK

Oshkosh A/S 32-P 15/M 15

Legenda mezi letištními speciály.

Jedná se o jeden ze dvou největších letištních požárních automobilů své doby na zeměkouli.Byl vyroben koncem 70 let minulého století firmou Oshkosh Truck Corporation s požární nástavbou E-One pro americká vojenská i civilní letiště.Jeho rozměry jsou opravdu úctyhodné,délka vozu je téměř 15 metrů a hmotnost 60 tun!!!Nádrže na hasící látky jsou také obrovské,voda 24.000 l a pěnidlo téměř 5.000 l.P-15 byl vyvíjen od poloviny 70 let i jako odpověď na obrovský sovětský letištní speciál AA-60 na vojenském podvozku MAZ 543.Ten byl ještě o něco málo větší,ale měl menší hmotnost.Byla to tenkrát doba studené války,takže co měla Amerika,muselo mít i SSSR a samozřejmě naopak.Dnes je tomu jinak,USA má od té doby mnoho typů letištních speciálů,zatímco nástupce SSSR Rusko nikoliv.Tam vývoj téměř ustrnul na typu AA-60 resp.jeho inovaci AA-70 hlavně díky nedostatku financí.Ale o ruských vozech až někdy jindy…
Pé patnáctka byla dle dostupných informací u hasičů i přes svoji velikost velmi oblíbená.Jak pro své výborné jízdní vlastnosti,tak i pro dobré požární vybavení.Tento kolos dokázal jet rychlostí přesahující 80 km/h!Jen si zkuste představit ten hukot,jak se 60-ti tunová kára řítí maximálkou po ranveji.Dnešní vozidla jsou nepoměrně lepší,rychlejší atd.Ale jet s P 15 musel být opravdu zážitek.
Automobil byl vyráběn ve dvojím provedení.A to P 15 a M 15.Typ M 15 je pěnový automobil,odlišuje ho tedy menší zásoba vody,halonové hasící zařízení a jiný typ monitoru.Podvozek je stejný.Bohužel jsem o vozu M 15 sehnal jen velmi málo informací.Dnes je v činné službě už jen několik desítek těchto vozidel,většina jich je uchována v různých leteckých muzeích.

TTD Oshkosh P-15/M-15

Výrobce: Oshkosh Truck Corporation/E-One,USA
Typ : A/S 32 – P 15/M 15
Účel : Letištní požární automobil
Osádka :1+2
Délka : 14.280 mm(Maz 543 : 14.285 mm)
Šířka : 3.100 mm
Výška : 4.190 mm
Rozvor : 7.72 m
Pohotovostní hmotnost : 32.390 kg
Celková hmotnost : 59.410 kg
Motor : 2× Detroit Diesel 8V 92T
Výkon : 321 kW/492 koní
Pohon : 8×8
Převodovka : automatické Oshkosh Powershift/ Allison HT750DRD
Rychlosti : 7 stupňů vpřed,1 vzad/5 vpřed,1 vzad
Stoupavost : 50%
Pneumatiky : 26.5 × 25/24PR
Elektroinstalace : 24 V
Výstražné zvukové a světelné zařízení :siréna Motorola,Air-horn Bendix-Westinghause,maják-rotační typ Beacon MSS1317–1
Max.rychlost : 84 km/h
Zrychlení : 0–80 km/h za 48 sek.
Nádrž na PHM : nafta 320 l
Nádrže : P-15 voda 24.180 l,pěnidlo 4.650 l/M-15 17.000 l pěny,5.000 l vody
Monitor : 2× Air-Aspirating průtok 2500/5000 l/min
Čerpadlo : 2× jednostupňové odstředivé výkon 6000 l/min

Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK