Pondělí 6. července 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner VIP: Lenzing 970x150 OK

MULTISTAR

Jedna z evropských představ kombinovaného vozu.

V roce 2000 byl na veletrhu Interschutz prezentován výrobek koncernu EUROFIRE-firmy Iveco-Magirus, který nesl jméno Octopus. Byl to koncept kombinované požární cisterny pro dopravu mužstva a automobilového žebříku/plošiny. Tento prototyp, resp. podvozek Octopus má řiditelné obě nápravy. Firma si od tohoto konceptu hodně slibovala, pro hasičské sbory to byla jedna z cest, jak snížit celkové finanční náklady na provoz. To se v jisté míře u uživatelů tohoto vozu opravdu podařilo. Hlavní cílovou skupinou pro používání takového vozidla jsou dobrovolní hasiči, podnikové sbory a jednotky v malých městech.

Od doby představení vozidla Octopus se mnohé změnilo. Firma Iveco-Magirus tento koncept uvedla do nynější reálné podoby a vyrábí ho sériově pod názvem MULTISTAR. Je to dnes největší konkurent vozidlu MULTITALENT od firmy Metz(o něm bude také článek).

Jedná se tedy o téměř klasickou cisternu na podvozku Iveco, alternativně to může být DC Atego/Econic, Scania, MAN atd. Její osádku tvoří buď 3, 6 či 9 hasičů. Má k dispozici standardní požární vybavení včetně sady vyprošťovacího zařízení, elektrocentrálu 3.5(7)kVA, 3.5 m osvětlovací teleskop 1000 W, hliníková nádrž na vodu 1200 l, 120 l pěnidla, kombinované čerpadlo FP 20–10 dle typu. Nádrž je zmenšena z důvodu umístění dvouramenného kloubového teleskopu se žebříkem, ve kterém je suchovod a přípojka el.energie. Teleskop je zakončený standardním košem RK 270, který je známý i některým našim hasičůmu z AZ 30/DLK 23–12 Magirus. Maximální pracovní výška je 31 metrů, boční vyložení je 17 metrů a pod úroveň vozidla je to 12 metrů. Takových parametrů DLK 23–12 nedosáhne, MULTISTAR má i lepší ovladatelnost, i když ta je převzata z právě zmiňovaného žebříku, ale je upravena. Vozidlo může samozřejmě posloužit i jako jeřáb, max.hmotnost břemene je 1500 kg. Oproti žebříku má MULTISTAR jen dvě stabilizační vzpory. Ty jsou typu H a vysunují se uprostřed vozidla. Jak lze vyčíst z pracovního diagramu, tak parametry vozu za použití pouze dvou vzpor jsou výborné.

Firma ještě nabízí alternativní umístění ramene Multistar i na jiné typy požárních vozidel jako např. letištní speciály apod.
Více o vozidle Multistar nemá cenu psát, protože prostě není co. Je to opravdu skvělý výrobek na poli požárních automobilů a věřím, že si časem své určitě opodstatněné uplatnění, které již našel u mnoha sborů ve světě, najde i u hasičů v naší republice.

Závěrem snad jen musím dodat, že MULTISTAR není čistá náhrada za AZ či AP, je to jen jistá alternativa do míst, kde klasická výšková technika nemá takové uplatnění a tudíž úspora finančních prostředků je na místě. Ale to jistě všichni pochopíte.

TTD

Podvozek : Iveco FF 150 FF E 28 Euro 3
Motor : Iveco 202 kW/275 koní
Rozvor : 4.185 mm
Délka : 9.400 mm
Šířka : 2.500 mm
Výška : 3.300 mm
Celková hmotnost : 16.000 kg
Osádka : 1+5
Nádrž na vodu : 1200 l
Nádrž na pěnidlo : 120 l
Čerpadlo : FP 20/10
Výkon : 2400 l/min
Max.pracovní výška : 31 m
Boční vyložení : 17 m
Vyložení pod úroveň vozu : 12 m
Otáčení : 360°
Nosnost koše : 270 kg
Sdílet
Banner Partner: Nordex 970x150 Dafo OK