Pondělí 29. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

UNIMOG v hasičských službách

Terénnímu vozu z Německa je téměř 60 let.

V současné době se zde na Požárech velmi rozvířila debata okolo požárního speciálu na podvozku Mercedes UNIMOG. To mi inspirovalo k malému ohlédnutí za jeho opravdu dlouhou historií. Každopádně tímto článkem nechci hodnotit jízdní vlastnosti vozidel UNIMOG, od toho jsou zde jiní. Osobně si ale myslím, že jsou skvělé, kdyby né, těžko by se ho prodalo nejrůznějším uživatelům tolik kusů.

Dle dostupných informací od firmy Daimler-Chrysler AG, která vozidla Mercedes Benz UNIMOG vyrábí, se myšlenka výroby a potřeby vozu tohoto druhu a zaměření poprvé objevila již na sklonku druhé světové války v rámci budoucích změn v poválečném Německu. Pan Albert Friedrich, bývalý šéfkonstruktér vývojového oddělní leteckých motorů Daimler-Benz, navrhl tedy koncept užitkového vozidla dle zadaných požadavků : pohon všech kol, vysoká světlost, samosvorné diferenciály a další. Bezejmenný projekt, který byl později pojmenován téměř z nouze akronymem (akronymy jsou zkratky vytvořené z počátečních písmen několikaslovného výrazu) UNIMOG = UNIversal MOtor Gerät, česky univerzální motorový stroj, se rozjel naplno ke konci roku 1945. První prototyp podvozku z malé továrny firmy Erhard & synové ve městě Gmünd vyjel v říjnu roku 1946, karosérie byla hotová v prosinci, kdy proběhlo i první představení vozidla. V roce 1947 vyjíždějí první sériové vozy s označením U25 již z továrny firmy bratří Boehringerů. Po několika málo letech se výroba přestěhovala do Gaggenau, čímž došlo konečně i k začlenění pod značku Mercedes. V Gaggenau se vozidla UNIMOG po mnoha modernizacích či úplně nových typech, vyráběla více jak 50 let.
Za téměř 60 let výroby UNIMOGU je jeho obliba pro skvělé jízdní vlastnosti v terénu v téměř všech zemích světa. Dodnes se ho vyrobilo mnoho desítek tisíc kusů (v roce 1994 vyjel kus se sériovým číslem 300.000). V USA se v rámci nadnárodního koncernu vozidlo prodává jak pod značkou Mercedes UNIMOG, tak i Freightliner UNIMOG, nebo jen UNIMOG.

V hasičských službách se lze setkat vyjma AZ/AP téměř jistě se všemi druhy zajímavých nástaveb. Ať už jako lesní speciály, letištní, práškové, technické, chemické vozy, nosiče kontejnerů, hadicové vozy, CASky, dvoucestná vozidla atd. Nebudu se zde zabývat technickým popisem jednotlivých nástaveb, protože je jich skutečně velmi mnoho rozličných druhů.

V současnosti se hasičské nástavby staví na velké terenní podvozky řady U 3000, 4000, a 5000, která byla představena v roce 2002. Ve stejném roce byla započata výroba vozidel v nové továrně Wörth. Dále se staví požární nástavby i na komunální podvozky řady U 300, 400 a 500 z roku 2000. Na zeměkouli snad ani není firma na hasičské nástavby, co by nevyrobila alespoň jedinou i na UNIMOG.

Za podrobnější zmínku však jistě stojí u nás neznámý UNIMOG typ U 2450 L s pohonem 6×6. Ten není ani u hasičů ve světě moc rozšířen. Pár kusů je v sousedním Německu u podnikových sborů a dále ve Francii. Německá nástavba s označením TLF 28/48–5 pochází od firmy Ziegler, k té se mi bohužel nepodařilo sehnat žádné bližší informace. Francouzská nástavba je od firmy Technamm. Jedná se o lesní speciál s označením C.C.F 7000 (Camion Citerne Feux de forets), nádrž je na 7000 l vody, čerpadlo Ruberg. Ve výbavě má plnoprůtokový a i klasický hadicový naviják, další hadicové příslušenství a ženijní nářadí.
Šestikolový UNIMOG je v hojném počtu zařazen ve službách několika armád. Za zajímavost stojí speciál australské armády, je to vyprošťovací vozidlo.

TTD podvozku UNIMOG 2450 L 6×6

Osádka : 1+2/4/5
Délka : 8.400 mm
Šířka : 2.340 mm
Výška : 3.550 mm
Rozvor : 3900mm (1–2) a 5300mm (1–3)
Pohotovostní hmotnost : 8.100 kg
Celková hmotnost : 17.000 kg
Motor : šestiválec TD typ OM 366 LA, 5958 ccm
Výkon : 177 kW při 2.600 ot/min
Točivý moment : 760Nm při 1.700 ot/min
Převodovka : 8 rychl.stupňů s uzávěrkou diferenciálu
Pneumatiky : 7 × 14.00 R 20 Michelin XZL
Nádrž PHM : 180 l

Ve fotogalerii se pokochejte nad snímky mnoha nejrůznějších nástaveb na podvozku UNIMOG. Je jich opravdu hodně, proto jsem vybral jen ty dle mého názoru nejzajímavější. Jako třešničku na dortu jsem tam přidal i dvě fotografie našeho terénního vozidla Praga V3S v polské úpravě.
Závěrem článku chci popřát hasičům, u kterých je v naší republice UNIMOG zařazen ve výjezdu, co nejvíce úspěšných návratů zpět na stanici.

Zdroj info : web, Croy.cz, (Werkfeuerwehr) Daimler-Chrysler AG
Sdílet