Středa 20. října 2021, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

DLK 23–12 n.B. VARIO CS

Moderní žebřík od Magirusu.

Představujeme Vám nejmodernější motorový žebřík o dostupné pracovní výšce 30(32) m z produkce koncernu Eurofire – firmy Iveco-Magirus, který má označení DLK 23–12 n.B.( niedere Bauart – ,,nízký podvozek,,) CS. Je postaven na novém nízkém podvozku s předsunutou kabinou Iveco (HZL) a jako AZ je použit zcela nový typ žebříkové sady s nejmodernějším ovládáním stability za pomoci počítače, proto CS(Computer Stabilized). Tento žebřík je určený pro provoz v městských aglomeracích s velkým provozem a minimem místa pro nástupní prostor.
Sada je vybavena známým sklopným košem RK-270 VARIO CC-S pro tři osoby o celkové max.nosnosti 270 kg, ten je však oproti starší verzi jinak uspořádán. U nás známá verze má uprostřed sklopný žebříček, který slouží jako dveře koše a např. umožňuje snadnější přelézání z koše na parapet apod. Nová verze již tento žebříček nemá, nástupní místa do koše jsou dvě po jeho rozích. Osobně si myslím, že starší provedení bylo efektivnější, i když toto nové umožní pohodlnější nástup do koše méně pohyblivým osobám. V prostřední části koše je nyní umístěno ovládání AZ. Jinak koš zůstal téměř nezměněn a je stále uzpůsoben pro použití rámu, resp.evakuačních nosítek s užitečnou zátěží 150 kg, přetlak.ventilace, otočné lafetové proudnice a světlometu(hle­dáček). Voda k otočné proudnici s průtokem 2000 l/min je po žebříkové sadě dopravována hadicí a do koše se přivádí krátkou gumovou ohebnou hadicí, která je umístěna v přepravní poloze na boku žebříkové sady.
V koši se dále nacházejí zásuvky 1 × 380V a 3 × 220V. Žebříková sada s protiskluzovou úpravou se skládá ze čtyř dílů + koš, je vyrobena z vysoce hodnotných ocelových profilů a díky speciální za vysoké teploty provedené povrchové úpravě je chráněna optimálně proti korozi.
Nástavba a vodovzdorné i prachotěsné rolety Magirus na skříních pro požárním příslušenství jsou vyrobeny z hliníku.
Stabilizační vzpěry jsou systému VARIO, inovované na verzi ASS. Při stavění AZ v přímém směru se vzpory vysunují pouze pod vozidlo, při bočním vyložení se vysouvají klasicky.
Jako podvozek je nejčastěji použit nízkopodlažní speciální typ Iveco FF150E 28 (HZL) s předsunutou kabinou, který splňuje normu Euro III. Je to přímý nástupce nízkopodlažního speciálního podvozku Iveco 150 E28(27). Tento nový typ může mít také stejně jako jeho předchůdce ve verzi HZL volitelné řízení obou náprav. Řidič může při malé rychlosti a zařazení prvního rychlostního stupně ovládat kola zadní nápravy. Automobil tudíž může zatáčet s velmi malým poloměrem (zadní kola jsou natočena opačně než přední), nebo může jet „do boku“ se všemi čtyřmi koly stejně natočenými.
Žebřík DLK 23–12 VARIO CS se také montuje i na jiné podvozky Iveco, dále pak Scania apod. V současné době se vyrábí i jeho druhá verze a to : DLK 23–12 GL CS, od klasické se odlišuje tím, že je v provedení se sklopným ramenem na konci žebříkové sady.
Tento zde představovaný typ DLK 23–12 n.B. VARIO CS má oproti staršímu modelu DLK 23–12 n.B. VARIO CC výrazně lepší pracovní parametry. V naší republice zatím tento AZ není ve výjezdu u žádného sboru.

TTD DLK 23–12 n.B. CS/podvozek Iveco FF150E 28

Výrobce : Eurofire/Iveco-Magirus
Podvozek : Iveco FF150E 28 verze HZL
Motor : 6-ti válec Tector TD intercooler Euro 3
Výkon motoru : 202 kW / 275 koní
Max. rychlost : 98 km/h
Délka : 10.000 mm
Šířka : 2.400 mm
Výška : 2.960 mm
Rozvor : 4.185 mm
Poloměr zatáčení : 18.500 (14.000) mm
Šířka při vysunutých vzporách : 2.400 – 5.200 mm
Max. celková hmotnost : 15.000 kg
Nosnost koše : 270 kg
Nosnost sady při použití jako jeřáb : 900 kg
Napřímení 75° : 25 sec.
Délka sady : 30 m
Max. pracovní výška : 32 m
Max. boční vyložení : 27 m
Max. boční vyložení pod úroveň terénu : – 7 m/délka 26 m
Sklon žebříkové sady: –17° až + 75°
Otočení o 90° : 18 sec.
Vysunutí do 30 m : 25 sec.
Vysunutí vzpor : 28 sec.
Zasunutí vzpor : 25 sec.
Max. podélný / příčný sklon automobilu : 10°

O jeho požárním vybavení se nebudu zmiňovat, protože je u každého zákazníka idividuální.
Sdílet