Čtvrtek 28. října 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

OT 64 SKOT jako sanitka

Ojedinělá úprava obrněného transportéru SKOT pro potřeby záchranné služby.

Loni v létě jsem při brouzdání internetem narazil na opravdu ojedinělou verzi OT 64 ve velmi výrazné žluté barvě a to jako sanitku. Vlastní jí soukromá záchranná služba Trans Hospital v Řevnicích – okr.Praha-Západ. Nedalo mi to a začal jsem pátrat po informacích o tomto unikátu s tím, že o něm napíši článek, abych s ním mohl seznámit i Vás, čtenáře Požárů.cz. Vstříc mi vyšel přímo jeho vlastník a zároveň ředitel ZZS Trans Hospital pan Bulíček. Jednoho srpnového dne minulého roku jsem tedy dorazil k řevnickému dispečinku ZZS TH, kde je OT 64 zaparkovaný. Pan ředitel mě již čekal. Stručně jsem mu sdělil, co vlastně s ótéčkem zamýšlím. Poté jsem během povídání o OT 64 již mačkal spoušť fotoaparátu. Během vyprávění pana Bulíčka jsem se dozvěděl mnoho zajímavých věcí, z nichž mi nejvíce v hlavě a notýsku utkvěl jeden z důvodů, proč je vlastně OT upraven na sanitku. U nás se koná poměrně již s velkou tradicí ročně několik závodů Truck Trialu, čili závodění velkých náklaďáků v terénu. I když terén je slabé slovo, já bych tam nešel pěšky, natož jel Tatrou… Při jednom závodě se stala poměrně vážná nehoda a náhle vyvstal problém, že se ke zraněným obyčejná sanitka díky terénu nemá šanci dostat. Touto událostí byl dán podnět ke vzniku sanitky, které terén nebude vadit. Pan Bulíček s partou nadšenců – záchranářů se tedy rozhodl, že od armády zakoupí ,,uloženku,, OT 64. Tak se i stalo a svépomocí byl transportér předělán na sanitku. Je v něm klasické lůžko pro pacienta, sedačka, která se dá také rozložit na další lůžko a dále rozmanité vybavení na poskytování první pomoci, křísící přístroj, vakuová nosítka a dlahy, elektrocentála, atd,atd. OT 64 není tedy jako klasická sanitka, ale nejvíce je využíván na akce typu Truck Trial v rámci lékařské asistence. Osádku tvoří zpravidla dva záchranáři.

Co se týká samotného řevnického obojživelného obrněného transportéru OT 64 SKOT, tak ten je vyrobený jako verze 2 A s věží v roce 1978 a v současnosti je osazen novým motorem Tatra 148, na kterém je najeto zatím 750 km. Ten původní motor Tatra a teď mi to nedá a musím Vám přesně ocitovat slova pana ředitele Bulíčka ,, neunesl tíhu dlouhodobého skladování a
hned po příjezdu k nám do Řevnic na záchranku umřel a i přes jeho mládí se nám ho
nepodařilo zresuscitovat,,. Sanitní transportér si postupem času vysloužil i roztomilé a příznačné jméno – Otík.
Závěrem článku chci poděkovat řediteli ZZS TH panu Bulíčkovi za čas a ochotu při focení a povídání o Otíkovi. Samozřejmě mu také chci popřát co nejvíce zachráněných životů v nelehké službě ať už v klasické sanitce, tak i s Otíkem.

Tento článek berte jako malou předzvěst k malé sérii článků o vyřazené vojenské technice nyní ve službách IZS.

A nakonec TTD :

Pohotovostní hmotnost : 12.840 kg
Nosnost : 1.460 kg
Max.hmotnost : 14.300 kg
Délka : 7.440 mm
Šířka : 2.500 mm
Výška : 2.710 mm
Světlost : 400 mm

Motor(původní) : vícepalivový vidlicový vzduchem chlazený osmiválec TATRA T-928–14, objem 11762 cm3, komprese 16,5, maximální výkon 132,4 kW (180 PS) při 2000 ot./min, elektroinstalace 24V

Palivo : nafta motorová, v bojových podmínkách i směs leteckého petroleje s naftou a olejem, popř. směs automobilového benzínu s naftou a olejem, objem palivové nádrže 180 nebo 320 litrů, spotřeba paliva 45 – 70/100 km

Převodovka : poloautomatická planetová typu PRAGA WILSON, 5 rychlostních stupňů pro jízdu vpřed a 1 pro jízdu vzad
Podvozek : všechna kola nezávisle zavěšena, pohon všech kol, lodní šrouby – pohon dálkovým hřídelem, každá polonáprava vybavena hydraulickým tlumičem a spirálovou pružinou, obě přední nápravy řízené, všechny pneumatiky mají centrální huštění, rozměr pneumatik 13,00–18"T, rozchod kol 1,86 m, provozní brzda pneumaticko-hydraulická, ruční brzda mechanická

Jízdní výkon : výkon na jednotku hmotnosti 9,3 kW/t, otáčení 21 m, maximální rychlost na silnici 94 km/h, maximální rychlost plavby 9 km/h, jízdní dosah na silnici 740 km, maximální stoupavost 70%, šířka překonaného příkopu 2 m, nájezdový úhel vpředu 46°

Zdroj info : web, Trans Hospital
Sdílet