Pondělí 29. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Oshkosh Phoenix a Trinity

Americké speciální cisterny na lesní požáry.

V naší republice se na likvidaci lesních požárů nejvíce osvědčila vozidla Praga V3S a Tatra 148, v USA se používá oproti ČR na tyto druhy zásahů mnoho typů požárních automobilů. Dnes Vám představujeme dva z nich. A to zajímavé speciály na vojenském podvozku Oshkosh.

Cisterny Phoenix jsou postaveny na vojenském podvozku s označením HEMTT M985, který vyrábí firma Oshkosh. Vozidlo s názvem Phoenix je ve službách soukromé firmy North Tree Fire se sídlem ve městě Monterey/Kalifornie USA, ta se specializuje na požární ochranu lesů a do boje s jejich požáry je její technika a hasiči nasazováni na zakázku v rámci smluv s veřejnými hasiči a správci oblastí. Firma má 30 stálých zaměstnanců a dalších 150–200 má smluvně vázaných při období lesních požárů a samozřejmě vlastní mnoho druhů požárních automobilů(bul­dozery,cister­ny atd.), ale Oshkosh-Phoenix Wildland Tactical Water Tender 285 má jen jeden. Byl sice vyroben ve dvou téměř identických kusech(rozdíl byl takřka jen v barevném provedení-modrá/žlutá), ale o osudu druhého s označením Brush 99 jsem bohužel nic nezjistil. Dle původního záměru se jeden měl zkoušet v boji s lesními požáry a druhý měl být na zkoušky v leteckém provozu. Nakonec oba vozy likvidují jen lesní požáry. Tato vozidla vycházejí z cisterny na PHM.

TTD Oshkosh-Phoenix

Podvozek : Oshkosh HEMTT M 985
Motor : Detroit Diesel 8V92TA
Výkon : 500 koní
Pohon : 8×8
Délka : 10.530 mm
Výška : 3.005 mm
Šířka : 2.560 mm
Max.rychlost : 102 km/h
Hmotnost : 30.000 kg
Osádka : 1+1
Čerpadlo : Darley
Výkon : 1.890 l/min
Nádrž na vodu : 9.500 l
Pěnidlo : 600 l
Dále systém CAFS, navigace GPS, 2× vysokotlak, 2× monitor

Vozidlo Trinity-UNIT 112 je postaveno také na podvozku Oshkosh HEMTT M 985. Vlastní ho též soukromá americká firma na boj s lesními požáry. Jmenuje se ERE – Environmental Rescue Equipment Inc. Ta buď vozidla poskytuje hasičům, nebo požáry likviduje sama. Ve stavu má vozidlo Oshkosh HEMTT pouze jedno, ostatní jsou také speciály ale jiných značek a menších rozměrů. Vozidla Oshkosh mají skvělé jízdní vlastnosti a neuvěřitelnou brodivost a vůbec celkovou průchodnost terénem. Proto slouží v mnoha armádách na zeměkouli a hasiči si je vybírají na přestavbu speciálních cisteren. Toto představované vozidlo Trinity je sice na stejném podvozku jako Phoenix, ale to je konec veškeré podobnosti. Trinity nemá tolik požárního příslušenství, zato však veze o 6.000 vody a o cca 100 l pěnidla více než Phoenix. Má ale o jeden monitor méně a jinak je u něj řešen rám s ochrannou vodní clonou pro vozidlo.

TTD Oshkosh-Trinity

Podvozek : Oshkosh HEMTT M 985
Motor : Detroit Diesel 8V92TA
Výkon : 500 koní
Pohon : 8×8
Převodovka : automat.Allison HT 740
Rozvodovka : Oshkosh 55
Přední nápravy : Oshkosh 46K
Zadní nápravy : Eaton DS 650
Délka : 10.629 mm
Výška : 3.220 mm
Šířka : 2.560 mm
Max.rychlost : 100 km/h
Palivová nádrž : 587 l nafty
Jízdní dosah : 644 km
Hmotnost pohotovostní : 17.916 kg
Hmotnost celková : 34.019 kg
Osádka : 1+1
Nádrž na vodu : 15.750 l
Nádrž na pěnu : A 450 a B 225 l
Čerpadlo : 2800 l/min
Pomocné čerpadlo pro navijáky a trysky : 1300 l/min
Délka navijáků : 2× 45 m
Monitor : průtok 360/830 l/min
Dostřik : 46 m

Obě vozidla mají také postraní vodní/pěnové trysky a centrální dofukovaní pneumatik. K požárům jsou nejčastěji přepravována na velkém podvalníkovém návěsu za kamionem.
Sdílet