Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vyšetřovací automobil HZS MSK Mitsubishi Outlander

Ke konci roku 2009 byly díky daru Moravskoslezského kraje pořízeny nové dva kusy vyšetřovacích automobilů (dále jen „VA“), které prozatím na třech územních odborech (Bruntál, Karviná a Nový Jičín) nahradily již dosluhující a nevyhovující VA.

Jedná se o vozy tovární značky Mitsubishi Outlander, kdy z názvu Outlander vyplývá, že by měly být určeny i do provozu v terénu. Přestavbu vozidla pro účely HZS MSK provedla ostravská firma Kodecar spol. s r.o. a renomovaný výrobce nástaveb hasičských vozidel THT, s.r.o. Polička. Pojďme si blíže představit toto vozidlo.

Interiér, kabina pro posádku

Vozidlo je koncipováno jako pětimístné, vpředu jsou místa pro řidiče a spolujezdce, vzadu pro tři členy osádky. Vozidlo je však v převážné míře užíváno jedním nebo dvěma členy osádky. Jako problematická lze hodnotit látková sedadla, která si příliš nerozumí se špinavým hasičským oblečením. Tady by se jistě ujala sedadla z kůže či koženky, bylo by tak možno je lépe udržovat.

Jinak je ovšem vše uzpůsobeno pohodlí posádky. Přední sedadla jsou vyhřívaná, vyhřívání je možno regulovat ve dvou úrovních. Co se týče ovládání jednotlivých tlačítek, tak ta jsou uložena přehledně, jsou dobře dostupná, dobře se ovládají. Vše je signalizováno na panelu před řidičem, na displeji palubního počítače.

Jediné ovládací zařízení, které je „utopeno“ a které vyšetřovatele potrápí, je ovládání světelného výstražného zařízení. Ovládací panel majáků je uložen poněkud hlouběji a při jízdě prakticky znemožňuje ovládání bez toho, aniž by oči sklouzly na onen panel a hlava aby se neodklonila směrem vpravo dolů. Za šera či v noci není prakticky možné ovládat majáky jinak než po hmatu. Ale toto je jediná výtka, která se týká ovládacích prvků v kabině vozidla.

Prostor pro posádku je dostatečně velký. Nohy netrpí nedostatkem místa, sedadla je možno seřizovat horizontálně i vertikálně. Volant je také stavitelný v dnes běžných čtyřech směrech. Toto umožňuje přizpůsobit prostor řidiče prakticky každému uživateli.

Na předním skle je umístěna přenosná navigace. Sice ve většině případů vyšetřovatel zná místo, kam jede, ale je tento praktický doplněk může být vyšetřovatelem s úspěchem využit, zvláště pak v případě jízdy do nepříliš často navštěvovaných koutů spádového území.

Další výbavou oproti sériovému vozidlu jsou rozbíječe skel a řezače pásů v jednom univerzálním nástroji. Tento je umístěn na kapse předních dveří, a to jak u řidiče, tak u spolujezdce. V kapsách předních dveří jsou umístěny také vesty s nápisem „vyšetřovatel“, zastavovací terč a nezbytná škrabka na odstraňování sněhu ze skel. Ve dvou odkládacích přihrádkách před spolujezdcem jsou umístěny papírové mapy a dálkové ovládání pro přídavný hledáček a pro hlasový vstup do reproduktoru, který je součástí světelného výstražného zařízení.

Dalším příjemným doplňkem oproti sériovému vozidlu je tzv. „velitelská svítilna“. Jedná se o lampičku umístěnou na ohebném držáku, která se lehce zapíná pootočením v její horní části. Vyšetřovatel si tak může i za snížených světelných podmínek pořizovat zápisky a poznatky ze své činnosti na místě požáru. Velmi účelným je vestavěné rádio, vybavené funkcí Bluetooth handsfree. To znamená, že vyšetřovatelův telefon je možno pomocí bluetooth připojit k rádiu a v případě hovoru se rádio přepne do stavu ztlumeno a funguje v režimu handsfree. Tato funkce podstatnou měrou přispívá k bezpečnosti silničního provozu.

Mezi předními sedadly je dvojpřihrádka implementovaná do opěrky lokte. Zde najdeme krabičku s jednorázovými gumovými rukavicemi, psací potřeby, náhradní baterii do ručního terminálu Matra a také tzv. „pepřák“ – neboli osobní ochranný sprej. Tato maličkost může přispět k osobní bezpečnosti vyšetřovatele.

Na panelu mezi sedadly nalezneme místo pro zasunutí mikrofonu vozidlového terminálu Matra a ručního terminálu Matra – obojí je dostatečně uchyceno a během jízdy drží pevně na místě. Vzhledem k tomu, že je vozidlo vybaveno automatickou převodovkou, tak šňůra mikrofonu vozidlového terminálu nepřekáží. V případě manuální převodovky by však bylo řazení jednotlivých převodových stupňů mnohem obtížnější.

Vestavba v zavazadlovém prostoru

K vybavení, které vyšetřovatel potřebuje na místě události, se dostaneme přes zadní výklopné dveře. Tyto jsou tvořeny nejen horním dveřním křídlem, které je obvyklé (tzv. páté dveře), ale i doplňkovým otevíráním hrany zadního nárazníku, které umožňuje lepší přístup k vybavení, umístěnému níže v zástavbě a zároveň poskytuje vyšetřovateli odkládací plochu.

V horní části vestavby jsou umístěny na pevném platě pákové nůžky, vyprošťovací nástroj VRVN, skládací polní lopatka, dalekohled, zdravotnická brašna, dále vytyčovací páska, dálkově ovládaná vyhledávací svítilna (umisťuje se na střechu vozidla pomocí magnetů), svítilna MAG-LITE na dobíjecí monočlánky a svítilna STREAMLIGHT Litebox s trvalým osazením v dobíjecím doku. Jsou zde nezbytné čistící prostředky (čistící roztok k mytí rukou bez nutnosti použít vodu a papírové ubrousky). Samozřejmostí je přihrádka pro fotoaparát s příslušenstvím.

Pod tímto horním platem se nachází prostřední plato se třemi hliníkovými kufry, nazvanými „dokumentace“, „odběr vzorků“ a „expertíza“. Tyto skrývají veškeré potřebné vybavení, které vyšetřovatel potřebuje na místě události, při ohledávání místa požáru. Je zde různé ruční nářadí (např. ruční pilka, šroubováky, kladívko, kleště atd.), měřidla (pásmo, dálkový laserový metr), psací bloky, barevné tužky, pravítka, čísla pro označení odebíraných stop, digitální diktafon, bezkontaktní měřič napětí, anemometr, různé nádoby a prostředky pro odběr vzorků a samozřejmě nezbytné „ajdsovky“ – tj. gumové jednorázové rukavice. Tyto tři kufry jsou uloženy v lyžinách a upevněny pomocí rychloupínacích pásů proti pohybu. Vpravo vedle kufrů je ve své přihrádce umístěna také malá gola sada.

Na spodním výsuvném platu jsou umístěny dva dýchací přístroje Dräger s náhradní tlakovou lahví a dvěma maskami. Vlevo od tohoto plata je umístěn hasicí přístroj PG6 a vpravo je v obalu deka. Pod tímto výsuvným platem je pod podlahou schovaná přihrádka, ve které jsou umístěny sněhové řetězy, tažné lano, výstražný trojúhelník a zvedák. Rezerva je umístěna pod vozidlem.

Mezi vestavbou a zadními sedadly jsou umístěny sáčky a vaky pro odběr vzorků a plastové skládací přepravky, toto vše je přístupné po odklopení opěradel zadních sedadel.

Celkově lze vestavbu hodnotit jako dobře a účelně provedenou. Jediným nedostatkem je fakt, že zde není prostor pro umístění zásahového obleku, bot a přilby. Tyto ochranné pomůcky vyšetřovatele jsou umístěny v interiéru vozidla na nevyužité druhé řadě sedadel.

Exteriér vozidla

Vozidlo vychází ze sériového Mitsubishi Outlander, kola jsou 18´´ z lehkých slitin, na kterých jsou pneumatiky Michelin 225/55 R18 98 V. Na všech čtyřech kolech jsou kapalinové kotoučové brzdy. Barevné provedení vozidla je v technickém průkazu specifikováno jako červená+bílá. Ovšem ona červená je v odstínu RAL 3024 (typickém pro vozidla HZS MSK), což podstatně zvyšuje pasívní bezpečnost při jízdě. Vozidlo je viditelné za každého počasí a v každé denní i noční době. Dálkové ovládání centrálního zamykání je doplněno autoalarmem z důvodu zabezpečení vozidla před zloději v případě parkování mimo střežená místa.

Světelné výstražné zařízení je dodáno výrobcem Zdeněk Holomý Electronics z Valašského Meziříčí, na vozidle instalované je typového označení XCESS. Rampa na střeše vozidla je upevněna pomocí příčníků na podélných lyžinách, sedí velice dobře a díky své malé světlé výšce nejsou rušivé zvuky při jízdě téměř slyšitelné. Je tvořena čtyřmi rohovými moduly (viditelnost 180° a 180°), šesti předními přímými světly modré barvy a dvěmi přímými zadními světly modré barvy. Vpředu jsou doplněna dvě světla bílé barvy sloužící k osvětlení prostoru před vozidlem, po bocích po jednom světle bílé barvy sloužící pro osvělení prostoru vedle vozidla a vzadu jsou součástí rampy žlutá světla – tzv. sváděcí alej (7 ks).

Tato hlavní světelná sada je doplněna ještě jedním párem zábleskových světel modré barvy vzadu za oknem (2×8 diod) a jedním párem zábleskových světel modré barvy vpředu v masce nasávání vzduchu k chladiči (2×3 diody). Viditelnost je dle zkušenosti uživatelů výborná.

Celkové hodnocení

Nový vyšetřovací automobil je jistě velkým přínosem pro vyšetřovatele HZS MSK. Zejména vybavení vozidla bylo řešeno v souladu s potřebami na místě události a odpovídá požadavku, daném metodickým pokynem generálního ředitele HZS ČR č. 9/2003, o jednotném postupu při zjišťování příčin požárů.

Vše je umístěno přehledně, vybavení je lehce dostupné. I když se nejedná o plnohodnotný terénní vůz, v rukou průměrně zkušeného řidiče si poradí s většinou nástrah na silnicích i mimo ně. Zvlášť kladně pak lze hodnotit automatickou převodovku, světelné výstražné zařízení a vnější barvu, které přispívají k vyšší bezpečnosti v silničním provozu. Takový typ vozidla a v takové výbavě lze jistě doporučit všem vyšetřovatelům požáru HZS v ČR.

Technicko-taktická data
Výrobce: Mitsubishi MC, Tokyo, Japonsko
Tovární značka: Mitsubishi
Obchodní označení: Outlander
Druh vozidla: Speciální automobil požární
Karoserie: kombi
Rozměry
Délka: 4640 mm
Šířka:1800 mm
Výška: 1785 mm
Rozvor: 2670 mm
Provozní hmotnost: 1700 kg
Nejvyšší povolená hmotnost: 2290 kg
Motor a převodovka
Zdvihový objem 2360 ccm
Palivo BA 95 B
Spotřeba dle TP (l/100 km) 12,6/7,5/9,3
Max. výkon 125 kW při 6000 ot/min
Nejvyšší rychlost 190 km/h
Převodovka automatická, 6 st. s možností sekvenčního řazení
Podvozek
Pohon 4×2, 4×4, uzávěrka diferenciálu
Brzdy kapalinové kotoučové s ABS
Kola 7.0JJ x 18 ET 38
Pneumatiky 225/55 R18 98 V
Provozní parametry
Objem palivové nádrže 60 l
Maximální stoupavost 18,4°
Nájezdové úhly (vpředu, vzadu) 21°/21°
Boční náklon 50°
Brodivost 400 mm při 10 km/h

por. Ing. Petr Holub
mjr. Ing. Kamil Klár
vyšetřovatelé HZS MSK

Sdílet