Čtvrtek 21. října 2021, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 – Dennis Sabre

Představujeme Vám další perlu mezi požárními automobily, tentokrát z Ostravy.

Představujeme požární automobil CAS 24 postavený firmou THT na britském podvozku Dennis Sabre a nasazený u Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje, územního odboru Ostrava, na centrální požární stanici Ostrava-Zábřeh.
Na začátku roku 2005 byl pro HZS MSK ve firmě THT dokončen druhý automobil tohoto provedení.

CAS 24 / 3100 / 200 – S 1 T – Dennis Sabre

Cisternová automobilová stříkačka těžké hmotnostní kategorie, určená k provozu na zpevněných komunikacích, v rozšířeném technickém provedení, na silničním podvozku Dennis Sabre, s čerpadlem o jmenovitém průtoku 2400 l/min při tlaku 0,8 MPa a sací výšce 3,0 m, s nádržemi hasebních látek na 3100 litrů vody a 200 litrů pěnidla.

Rozměry automobilu: D x Š x V = 8.045 × 2.550 × 3­.100 mm
Celková hmotnost: 14.500 kg

Barevné provedení: RAL 3024 (svítivě červená), RAL 9003 (bílá)

Výrobce nástavby: THT spol s r.o. Polička


PODVOZEK:
Typ: Dennis Sabre, s pohonem zadní nápravy (4 × 2)
Motor: Cummins ISCe 300 (220 kW)
Převodovka: Allison MD 3060 PR (plně automatická,
pětistupňová, s integrálním hydrodynamickým retardérem)
Jednotný typ pneumatik: 275/70 R 22,5 MICHELIN XZE 2
Na zadní nápravě dvojmontáže, náhradní kolo není součástí nástavby, je dodáno příbalem.
Podvozek je vybaven ABS a ASR.
Napětí elektrické soustavy: 24 V


KABINA:
Trambusová, sklopná, čtyřdveřová.
Počet míst: 1 + 5
Přetlakové větrání s filtrací nasávaného vzduchu.
Nezávislé vytápění.
Zadní lavice vybavena držákem 4 ks dýchacích přístrojů.


NÁSTAVBA:
Výrobce tělesa nástavby: PLASTISOL B.V., Nizozemí
Nástavba je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny (GRP = Glassfibre Reinforced Polyester), materiál nástavby je nekorozivní, bezúdržbový a samozhášivý, stabilizovaný proti UV záření. Hmotnost nástaveb je cca o 35 % nižší oproti srovnatelným ocelovým nástavbám a životnost podle údajů výrobce přesahuje 40 let.
Nástavba je samonosná, je řešena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a na pěnidlo, s rámem podvozku je spojena pružnými členy, které minimalizují přenášení nežádoucích sil do nástavby. Materiál nástavby absorbuje rázy a nepřenáší je do celé nástavby. Malá poškození jsou jednoduše opravitelná.
Nádrže jsou odolné proti vodě sladké, mořské, znečištěné, jsou odolné proti všem druhům pěnidlových koncentrátů a neovlivňují fyzikální a chemické vlastnosti pěnidel.

Čerpací zařízení:
Typ: Godiva WTA 2010
Odstředivé čerpadlo poháněné pomocným pohonem od motoru automobilu.
Vysokotlaká část je umístěna na hřídeli čerpadla za oběžným kolem čerpadla
Čerpadlo umožňuje zásah při použití normálního nebo vysokého tlaku vody,
případně kombinovaný provoz.
Průtok 2.400 l/min při tlaku 0,8 MPa (normální tlak) a sací výšce 3,0 m
Průtok 200 l/min při jmenovitém tlaku 4,0 MPa (vysokotlak).
Automatická pístová vývěva.
Automatický teplotní odlehčovací ventil, který chrání čerpadlo proti přehřátí,
aktivace ventilu nastává při teplotě vody 48 0C.

Sací a výtlačná hrdla čerpadla:
1 sací hrdlo DN 125 vyvedené dozadu
1 sací hrdlo DN 100 se zpětnou klapkou, mezi čerpadlem a nádrží na vodu
4 výtlačná hrdla 75 s kulovými kohouty vyvedená dozadu
1 výtlačné hrdlo 52 s kulovým ventilem pro plnění vodní nádrže čerpadlem.
1 výtlačné hrdlo vysokotlaku 11/4“ s kulovým ventilem propojené s průtokovým navijákem zařízení pro rychlý zásah.
Potrubí pro plnění vodní nádrže z hydrantu má jedno plnicí hrdlo 75 vyvedené dozadu a opatřené kulovým kohoutem.

Přiměšovací zařízení:
Typ: FACS – FCU
Pěnidlo je přisáváno do sání vodního čerpadla.
Přiměšování je řízeno pomocí elektronické regulace.
Elektronická regulace má dva plynule měnitelné rozsahy přiměšování
1. rozsah 0 až 6 % pro běžná syntetická pěnidla
2. rozsah 0 až 1,2 % pro moderní hasiva (PYROCOM, FireAde 2000)
Nastavené procento přimíšení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla.
Skutečné procento přimíšení je zobrazováno na displeji elektronické jednotky
Množství přisávaného pěnidla se pohybuje v rozsahu 2 až 165 l/min.

Zařízení pro rychlý zásah:
Namontováno na pravoboku v zadní (třetí) skříni.
Tvořeno průtokovým navijákem se 60 metry tvarově stálé oranžové hadice s pistolovou proudnicí AWG.
Na proudnici je možné nasadit pěnotvorný nástavec.
Průtokový navják má elektrické zpětné navíjení.

Vyprošťovací naviják:
Namontován na předním nárazníku.
Typ. Ramsey DCY 200
Délka ocelového lana: 30 m

Osvětlovací stožár:
Namontován na levoboku v přední (první) skříni.
Typ: Teklite / THT
Výška: cca 5 m
Reflektory: 2 × 500 W
Stožár má pneumatické vyouvání a elektrické naklápění reflektorů.


AGREGÁTY:

Elektrocentrála:
Umístěna na levoboku v přední (první) skříni.
Spaliny jsou vyvedeny mimo prostor nástavby.
Typ: Honda EZ 4500
Výkon: 4,5 kW
Napětí: 230 / 400 V

Zařízení pro přetlakovou ventilaci a odsávání kouře:
1 ks přetlakový ventilátor Papin 350
1 ks odsavač kouře Savec 500 S
2 ks sací rukávy (na střeše nástavby)

Souprava hydraulického vyprošťovacího nářadí LUKAS:
1 ks pohonná jednotka GS 6R + dvojitý naviják GSH 20 m
1 ks nůžky LS 200 EN
1 ks rozpínák LSP 40 EN
1 ks přímočarý rozpínací válec LTR 12/575
1 ks ruční pohonná jednotka ZPH 1/HML + hadice 5 m
1 sada řetězů KSS 20 pro rozpínák
1 sada otvírač dveří + střihač pedálů s ruční hydraulickou pumpou

Další agregáty:
1 ks plovoucí čerpadlo Aquafast Kawasaki 4,5 k
1 ks řetězová pila Husquarna 365
1 ks rozbrušovací pila Partner K 650 Active
1 ks přenosný motorový lanový vyprošťovací naviják KBF MULTI,
pohonná jednotka Husquarna 365, délka lana 80 m, průměr 8 mm


OSTATNÍ VÝZBROJ:

Požární hadice a armatury:
Pro dopravní vedení jsou používány hadice C 52 / 20 m, pro útočné vedení menší hadice C 42 / 20 m, tj. hadice s půlspojkami C a menším průřezem.
Hadice jsou v nástavbě uloženy v kotoučích nebo v hliníkových koších,
kam se vejdou 2 ks hadice C 52 nebo 3 ks hadice C 42.
Rozdělovače s kulovými kohouty jsou opatřeny přechodem B-C na vstupním i výstupním hrdle.

Přenosné žebříky:
1 ks třídílný výsuvný žebřík NOR-BAS 12,5 m
1 ks třídílný nastavovací žebřík HYMER
6 dílů sekčního žebříku NOR-BAS + příslušenství

Další výzbroj:
Souprava vysokotlakých zvedacích vaků VAPO: 3, 6, 10, 20, 30 tun, řezač lepených skel GLASS-MASTER, zachycovač airbagu řidiče, zachycovač airbagu spolujezdce, nástroj VRVN 1, zubaté podkládací klíny, dvě nádoby 50 litrů na sorbent, tři protichemické přetlakové obleky OPCH 90-PO, box na ochranné nápoje (6 × 1,5 litru), antidota (6 ks), detekční prostředky, kanalizační rychloucpávka, úkapový žlab, vybavení pro předlékařskou první pomoc, vybavení pro práci ve výšce a nad volnou hloubkou, atd. atd.


VÝSTRAŽNÁ ZAŘÍZENÍ:
Na střeše kabiny modrá rampa ELVY VOAZ 12
s reproduktorem (tóny: wail, yelp, hi-lo).
Na předním čele kabiny dvojice modrých světel.
Na zadním čele nástavby dvojice modrých majáků
Britax a dvojice oranžových výstražných světel.


ZÁVĚR:
Tento „hasičský Rolls-Royce“ je výsledkem spolupráce firmy THT s ostravskými hasiči a je dalším důkazem, že i v České republice může být postaven kvalitní, dobře a přehledně vyzbrojený, a navíc hezký požární automobil.


Ing. Michal Brunner
Sdílet