Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Italská cisterna s přísadou do betonu havarovala v Třinci

Profesionální hasiči z Třince zasahují už od noci v třinecké části Lyžbice (okres Frýdek-Místek) u nehody italského tahače DAF s těžkou cisternou, v níž je 22 tun netoxické a nehořlavé přísady do betonu. Kamion skončil na pravém boku v zahradě rodinného domku poté, co porazil kovový sloup elektrického vedení. Ten poničil část domku.

Operační středisko hasičů obdrželo informaci o nehodě v úterý 9. 11. 2010 v noci krátce po půl dvanácté. Na místo byla vyslána jednotka Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje ze stanice v Třinci. Kamion skončil podle dostupných informací v části zahrady u domku, jehož okraj střechy a stěny (otvor cca 1 × 1 metr) poničil spadlý sloup elektrického vedení. Řidič z Maďarska vyvázl bez zranění.

Hasiči podle dokumentů v angličtině zjistili, že cisterna veze netoxické a nehořlavé cementové aditivum do betonu (bez obsahu azbestu) v podobě tmavě hnědé kašovité hmoty. Malý únik hmoty během noci a rána zachytávali a přelévali do plastových sudů. Od půlnoci do dnešního rána zachytili při pomalém úniku 40 litrů přísady, aniž by nějaká část skončila mimo. Hasiči také nezaznamenali žádný únik pohonných hmot či jiných provozních kapalin.

O události byli informování pracovníci odboru životního prostředí třinecké radnice, České inspekce životního prostředí a státního podniku Povodí Odry, rovněž vedoucí odboru životního prostředí a dopravy Krajského úřadu Moravskoslezské­ho kraje.

Dnes dopoledne rozhodne italský vlastník o tom, zda je možné cisternu postavit i s nákladem, protože náhradní k přečerpávání obsahu má přijet až zítra, tedy ve čtvrtek.

Aktualizováno 18:30

Na první pokus se podařilo ve středu 10. 11. 2010 odpoledne soukromé firmě ve spolupráci s profesionálními hasiči vytáhnout a postavit na silnici na kola italskou cisternu s tahačem DAF, která převážela do Varšavy 22 tun cementové přísady do betonu a skončila na pravém boku v příkopu a zahradě v Třinci-Lyžbicích (okres Frýdek-Místek). Na vyproštění byly použity dva silné autojeřáby a jeden vyprošťovací speciál firmy.

Při manévru nebyl nikdo zraněn ani neunikla žádná tmavěhnědá tekoucí hmota, tedy netoxická a nehořlavá přísada do betonu. Cisterna měla některá kola poškozená a obal cisterny byl na pravém boku, na němž ležela, viditelně pomačkaný.

Hasiči na závěr zásahu odklopili pevně uzavřená horní víka a do útrob cisterny vrátili několik desítek litrů přísady, kterou od úterní půlnoci zachytávali při menším úniku. Policie ČR odkláněla během odpoledního zásahu dopravu přes Třinec.

Soukromá firma pak, po naložení cisterny s tahačem DAF na zadní vidlice vyprošťovacího speciálu, odtáhla vozidlo na nejbližší odstavnou plochu. Povedl se jí tak manévr s těžkým kamionem, vážícím odhadem přes 40 tun, aniž by se obsah cisterny předtím přečerpal do náhradní cisterny. Tu totiž italský vlastník hodlá do ČR poslat nejdříve ve čtvrtek ráno. Tvrdil ale, že veškerá rizika při případném nepodařeném vyproštění bere na sebe…

I když se nehoda stala již v noci na středu, hasiči nelenili a zjišťovali během středy u odborníků co nejvíce informací o chování betonového aditiva. Rady se shodovaly v tom, že v případě úniku (např. při vyprošťování) je potřeba látku silně ředit. Hasiči měli připravenu havarovaného vozidla cisternovou automobilovou stříkačku a v záloze další vozidla s vodou. Nedaleko místa nehody stojí funkční hydrant. Byli také připraveni zastavit odtok případného úniku případy příkopem pomocí norné stěny. Ani jednu variantu pomoci nemuseli naštěstí použít.

Profesionální hasiči z Třince zasahovali u nehody už před úterní půlnocí. Kamion skončil na pravém boku v zahradě rodinného domku poté, co porazil kovový sloup elektrického vedení. Ten poničil horní roh dvoupodlažního domku, ale nikoho nezranil. Řidič z Maďarska vyvázl bez zranění. Komunikace s ním byla složitější, údajně uměl pouze maďarsky a italsky.

Operační středisko hasičů obdrželo informaci o nehodě v úterý 9. 11. 2010 v noci krátce po půl dvanácté. Na místo byla vyslána jednotka Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje ze stanice v Třinci.

Hasiči podle dokumentů v angličtině zjistili, že cisterna veze netoxické a nehořlavé cementové aditivum do betonu (bez obsahu azbestu) v podobě tmavě hnědé kašovité hmoty. Malý únik hmoty během noci a středy zachytávali a přelévali do plastových sudů. Hasiči také nezaznamenali žádný únik pohonných hmot či jiných provozních kapalin.

O události byli informování pracovníci odboru životního prostředí třinecké radnice, České inspekce životního prostředí a státního podniku Povodí Odry, rovněž vedoucí odboru životního prostředí a dopravy Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Pracovník Povodí Odry se odpoledního vyprošťování zúčastnil.

por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezské­ho kraje

Sdílet