Sobota 19. června 2021, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Varnsdorfská CAS 32: Tatra 813 8×8

Terénní speciál Tatra 813 CAS 32 8×8 vznikl v roce 1993, kdy Město Varnsdorf odkoupilo z armádních zásob přepravník hatí T 813 M 8×8. Ve spolupráci s firmou Karosa – závod Polička a SDH Varnsdorf vznikla unikátní terénní cisterna.

Ta je určená jako prostředek pro zajištění dopravy vody v obtížném terénu při teplotách nad bodem mrazu s osádkou jednoho požárního družstva.

Základní výbavou při přestavbě byla nádrž na vodu, čerpací zařízení, 2 výtlaky „B“, otočná proudnice, trhací háky a v případě potřeby ženijní radlice. Takto bylo vozidlo provozováno až do let 2004 a 2005, kdy došlo k opravě boků nástavby (při stříkání byl odstraněn známý nápis Morava 97) a k zásadní přestavbě vnitřních prostor.

Vozidlo bylo vybaveno 4 ks dýchací techniky Saturn S 7, 4 ks záložních lahví S 7 a 2 ks amerických baterek Streamlight. Prostor čerpadla byl zcela přestavěn, kromě úprav prostor pro hadice byly do prostoru umístěny dvě bourací sekyry Helko Fireman, proudnice Turbosupon C, 2 ks proudnic lesních proudnic Rain a přiměšovač Pyrocom s kartušemi.

Vpředu bylo vozidlo vybaveno elektrickým navijákem Noell 4,3 t s 8 t kladkou stejné značky. V prosinci roku 2005 došlo k zakoupení zcela nové kabiny, která byla na vozidlo instalována v roce 2008 a následně v roce 2010 dovybavena ochranným rámem.

Po zakoupení vozidla Tatra Terrno v roce 2006 byla Tatra 813 přeřazena na 3. výjezd a postupně uvedena do zcela původní výbavy. Vozidlo je v současné době vybaveno pouze elektrickým navijákem skladkou, lany a lanovými spojkami, 4 ks hadic „B“, 4 ks hadic „C“, rozdělovačem a 4 ks proudnic „C“ různých typů.

Pro radiové spojení je vozidlo vybaveno radiostanicí Motorola GM 950 a 2 ks svítilen Streamlight Syclone. Výstražné zařízení tvoří 3 ks zábleskových majáků VMM B 024F, doplněné 2 ks přídavných zábleskových světel Whelen a sirénou Federál Signal Vama s reproduktorem umístěným v předním nárazníku. Klakson je elektrický původní, doplněný 2 ks tlakových houkaček z lokomotivy, umístěnými na střeše vozidla mezi majáky.

Osvětlení kabiny tvoří původní žárovkové stropní světlo a 2 ks zářivek v zadní části. Pro bezpečnost couvání jsou zadní zpětná světla doplněná o zpětná světla umístěná na zpětných zrcátkách ovládaných zvláštním vypínačem na palubní desce.

Vytápění kabiny zajišťuje původní naftové topení 12 BON 3 (bufík) pod zadní sedačkou s nezávislou 24 l nádrží na naftu (Trabant) na střeše nástavby. V prostoru za kabinou jsou umístěny tlakojemy na vzduch, v horní části tohoto prostoru je prostor na nářadí a materiál. Na střeše nástavby jsou kromě otočné proudnice umístěny 2 ks AL žebříků a tažná tyč.

Vozidlo v majetku město Varnsdorf je v užívání JSDH Varnsdorf a je pravděpodobně posledním vozidlem Tatra 813 v činné službě (ve výjezdu). Tatra 813 CAS32 8×8 existuje i jako model a to hned v několika provedeních, nejznámější je model SDV.


Technické údaje o vozidle:

  • Rozměry
    • délka 8565 mm
    • šířka 2500 mm
    • výška 3195 mm
  • Nájezdový úhel při zatížení
    • vpředu 35°
    • vzadu 37°
  • Stoupavost
    • přes 100 %
  • Světlá výška u zatíženého vozidla
    • 350 mm
  • Nejmenší průměr zatáčení
    • 21 m
  • Maximální rychlost
    • asi 80km/hod
  • Základní spotřeba paliva
    • 42 l/100 km
  • Váhy:
    • pohotovostní: 14260 kg
    • užitečná: 7940 kg
    • celková: 22200 kg – musí být dodržena i při aplikaci ženijní radlice!
  • Rok výroby
    • 1979
  • Motor
    • Tatra 930 – 3, vzduchem chlazený dvanáctiválec 17 640 cm3
    • motor může pracovat i na benzín! Výkon 250 koní, tah stroje 65 tun!
  • Podvozek
    • náhon všech kol, všechna kola 15 – 21,00 lze dofoukávat centrálně i za jízdy
    • při brodění lze vpouštět vzduch do náprav a převodovky a vytěsňovat tak vnikající vodu
    • brodivost je 1,4 m!
  • Nádrž
    • svařenec z ocelového plechu
    • obsah 7800 litrů
  • Čerpadlo
    • dvoustupňové odstředivé z lehkých slitin CAS 32
    • maximální průtok 2000 l/min při zařazeném 5. převodovém stup­ni
  • Náhon čerpadlo
    • z náhonu navijáku max. 2200 ot/min při 5. přev. stupni
  • Ovládání otáček
    • hydraulicky z ovládacího prostoru
  • Výbava
    • otočná proudnice s mosaznou proudnicí
    • 2 x výtlačné hrdlo „B“
    • 4 x „B“, rozdělovač
    • 4 x „C“
    • 4 x proudnice „C“, záplaty
    • dále bez výbavy

Přestavba vozidla byla ukončena v roce 1993, od 15. 12. 1993 do 27. 10. 1994 bylo ve zkušebním provozu, kdy najelo více než 1300 km, nejnáročnějším testem byl zásah v prostoru Děčínského Sněžníku. Zkušební provoz byl ukončen 27. 10. 1994, od té doby je vozidlo v provozu.


Nejnáročnější použití

  • 1997 – povodně
    • 1 týden Černovír (Olomouc)
    • 1 týden Otrokovice
  • 1997 – požár lesa v prostoru obce Kámen
  • 1998 – požár horské chaty nad sjezdovkou Jiřetín pod Jedlovou
  • 2000 – požár lesa v Národním parku České Švýcarsko
  • 2002 – povodně Děčín a okolí
  • běžně kyvadlová doprava vody
  • lesní požáry
  • vyprošťování kamiónů po dopravních nehodách

Pro zvýšení průjezdnosti málo únosným terénem je vozidlo vybaveno zařízením pro centrální huštění a podhušťování pneumatik během jízdy – vzhledem k opravě př. nápravy (civilní verze) není toto zařízení v provozu.


Buldozerové zařízení BZ – D

  • Hmotnost: 1 100 kg
  • Rozměry buldozerové radlice
    • délka: 2 520 mm
    • výška: 850 mm
  • Řezný úhel buldozerové radlice: 50°

Zkušeností z provozu:

  • běžné závady (elektroinstalace, tlakové hadice, oprava defektu pneumatiky)
  • nejvážnější závada – výměna ložiska v pravém předním kole, výměna spojky a hlavní hřídele převodovky

Jiří Sucharda
velitel
Hasiči Varnsdorf

Sdílet