Úterý 30. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Školení strojníků JSDH Kvasice na polygonu firmy TATRA Kopřivnice

Po oslovení a domluvě s vedoucím pracovníkem školicího střediska firmy TATRA Kopřivnice jsme byli pozváni do jejich školícího zařízení k zaškolení strojníků-řidičů, kteří si na vysoce specializovaném polygonu mohli vyzkoušet všechny vlastnosti vozidla. Proto jsme dne 5. 11. 2010 v ranních hodinách vyjeli do Kopřivnice, kde vznikl podvozek naší CAS.

Po příjezdu do areálu firmy TATRA Kopřivnice se nás ujal zkušený lektor, který nás seznámil s technickými novinkami na našem novém vozidle T-815 Facelift. Celé výukové středisko je vybaveno funkčními maketami, na kterých nám byla předvedena funkce motoru a vysvětleno jak jeho výkony a vlastnosti nejlépe využívat při naší práci. Především pak, jak se vyvarovat chybám, které by mohly vést k poškození agregátu. Na maketě podvozku nám byl vysvětlen způsob přenášení síly na kola a princip práce nezávisle zavěšené nápravy, mezinápravového diferenciálu a brzdového systému.

Hlavní výuková část byla zaměřena na správné ovládání poloautomatické převodovky Norgren, kterou je naše tatra vybavena. Jedná se o klasickou, 14 stupňovou převodovku osazenou sadou vzduchových pístků, které na povel elektroniky po sešlápnutí spojkového pedálu provedou zařazení rychlostního stupně. Jako řidiči musíme takto řešené řazení hodnotit velmi kladně. Při jízdě dovoluje řidiči plně se věnovat řízení a přitom je řazení rychlé a vyhovující. Základem u tohoto systému je vyzkoušet všechny režimy a respektovat rozmezí a limity pro řazení rychlostních stupňů.

Zkušenosti získané ve školicím středisku jsme měli možnost si vzápětí ověřit v praxi na speciálním polygonu. Zde jsme si vyzkoušeli různé druhy vozovek. Např. vozovku boční stability s náklonem až 50 %, cvičné svahy se stoupáním až 45 %, belgickou dlažbu, dlážděnou, sinusovou, ohybovou a krutovou vozovku. Každá z těchto tratí má svůj specifický úkol, jak prověřit a vyzkoušet podvozek vozidla. Na testovacím polygonu lze provádět zkoušky řiditelnosti, stability, výkonu brzd, dynamických vlastností vozidel, spolehlivosti, životnosti, stoupavosti a průchodnosti terénem.

Návštěva školicího střediska pro nás byla nenahraditelnou zkušeností, která nám umožní optimálně využívat vlastností nového vozu při naší práci, za což bychom chtěli poděkovat vedení školicího střediska firmy TATRA Kopřivnice.

Text a foto: Pavel Ředina, starosta SDH Kvasice

Sdílet