Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vema 201 TF

Opravdu malá finská plošina.

Přinášíme první samostatný podrobný článek o vystavovaném exponátu na veletrhu Interschutz 2005. Jedná se pravděpodobně o jednu z nejmenších požárních záchranných plošin na světě s označením Vema 201 TF na německém podvozku Multicar 4×4. Vyrobil ji druhý finský výrobce plošin, firma Vema z konsorcia Kiitokori Group, do kterého ještě patří výrobce požárních automobilů Saurus a firma na speciální automobily Kiitokori.

Pro svoji velikost (délka bez nasazeného koše není ani 7 m) je tato plošina vhodná pro službu u sborů v centrech starých měst, kde je velmi složitý průjezd úzkými uličkami. Stejně dobře se hodí i pro službu u podnikových sborů, kde je pro změnu nesnadný pohyb v továrních halách. S nasazeným košem je délka vozidla o málo větší než 7,5 m. Koš je opatřen kolečky pro snadnější manipulaci při jeho nasazování na plošinové rameno či umísťování zpět na nástavbu. Na rameno se nasadí snadno za pomoci rychlospojek.

Tato malá plošina o maximální dostupné pracovní výšce 20 m je vybavena i bočním záchranným žebříkem, což je spíše obvyklé u velkých AP. Ovládání plošiny je umístěné buď v jednomístné kabině řidiče, a tedy i obsluhy zároveň, nebo také v samotném koši. Umísťuje se také 5 m dlouhý ovládací kabel do zadní části vozu.

V koši dále najdeme 2 × 24V – 70W světlomet, přípojku tlak. vzduchu, el.energie – 2× 230V a úchyt monitoru, který má průtok až 3.850 l/min. Ten je i s malým příslušenstvím – hadice, sběrač, podložky pod vzpory 400 × 400 × 40 mm x 4ks, 3,5 kVA elektrocentrála, tlakové láhve se vzduchem pro nouzovou dodávku do koše atd.- ukryt v nástavbě.

První dvě fotografie v galerii zobrazují tuto plošinu ještě se starým provedením kabiny bez skleněné kopule.

TTD

Podvozek : Multicar
Typ : M26.4 A 4×4
Motor : čtyřválcový turbodiesel Iveco 8140 – 23 –2585 Euro 2
Zdvihový objem : 2.799 ccm
Výkon : 78 kW / 105 koní při 3.600 ot/min
Max. točivý moment : 235 Nm/2.000 ot/min
Elektroinstalace : 12V 110 Ah
Akumulátor : 12V 92 Ah
Převodovka : synchronizovaná, 10 stupňů vpřed, 2 vzad
Brzdy : dvoukruhové hydraulické, ručí mechanická
Pneumatiky : 195R 14C 8PR M&S
Nádrž PHM : 70 l
Kabina : ocelová, sklopná se střešní skleněnou kopulí
Osádka : 1

Plošina : Vema
Typ : 201 TF
Nástavba : ocelová s nerez úpravou
Plocha nástavby : hliníkové rýhované oplechování
Skříně na vybavení : 4ks
Hydraulické vzpory : 4ks
Ovládání : v zadní části vozu
Bezpečnostní prvky : ,, koncák,, světelná signalizace, čidla a libela pro podélný i příčný sklon
Šíře vysunutých vzpor : max. 3,6 m
Teleskop : ocelová třídílná sada + hliníkový koš
Záchranný žebřík : hliníkový
Max. pracovní výška : 20 m
Boční vyložení : 9 m/7 m
Rozsah otáčení : 720°
Hydraulika : nádrž na 50 l, pumpa 46 l/min při tlaku 170 – 200 barů

Pracovní koš

Vyroben – materiál : hliník
Rozměry : 800 × 1200 mm – výška 1100 mm
Zatížení : 100 / 250 kg

VRZ : 2× strobo vzadu, vpředu reproduktor, volitelná modrá světla vpředu na nárazníku, vše značky Martin Horn

Barevné provedení : reflexní samolepky, hasičská červená RAL 3000 + barva hliníku

Rozměry a hmotnosti

Dovolená / skutečná
Celková hmotnost : 4.800 kg / 4.800 kg
Přední náprava : 1.950 kg / 1.600 kg
Zadní náprava : 3.200 kg / 3.200 kg
Celková délka : 6.730 mm bez koše / 7.600 mm s košem
Šířka : 1.900 mm
Výška : 2.000 / 2.200 mm
Rozvor : 2.675 mm
Poloměr otáčení : 5.800 mm
Sdílet