Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Renault Saurus 3800(FS38/3.8)

Cisternová automobilová stříkačka maďarských hasičů.

Jedná se o moderní casku na podvozku Renault Midlum 270 s nástavbou od finské firmy Saurus. Tato značka požárních automobilů, resp. nástaveb, je v Maďarsku poměrně rozšířená. První vozidla Saurus na podvozku Steyr byla tamějším hasičům (mimo jiné pro hasiče v Budapešti) dodána již počátkem devadesátých let. Saurus poté vstoupil do konsorcia Kiitokori Group, které mimo něj sdružuje ještě výrobce plošin firmu Vema a výrobce speciálních automobilů Kiitokori.

V tomto článku představovaná cisterna pro přepravu požárního družstva 1+5 je jedním z posledních přírůstků ve vozovém parku maďarských hasičských sborů. Moderní podvozek Renault Midlum 270 dCi 16 s pohonem 4×4 plně vyhovuje požadavkům hasičů v poměru kvalita/cena. Koneckonců Renaulty se začínají pomalu zabydlovat i u našich hasičů. Podvozek poháněný šestiválcovým turbomotorem Renault je vybaven 10-ti stupňovou převodovkou Steyr a ABS.

Požární nástavba Saurus je vyrobena z hliníkových profilů s lepeným hliníkovým oplechováním. Nádrže na hasící látky jsou také z hliníku. Kombinované čerpadlo pochází od renomované firmy Godiva. Rolety se otevírají pomocí madla přes celou šířku roletového uzávěru, což je nejlepší způsob jejich otevírání. Ve vybavení najdeme mimo jiné vyprošťovací zařízení Holmatro, pneumatické vaky Vetter, elektrocentrálu Endress o výkonu 5 kW, osvětlovací stožár s reflektorem 500 W, lafetovou proudnici, dýchací přístroje MSA Auer BD 96 integrované v opěradlech sedaček, savice umístěné v prostoru mezi kabinou a nástavbou, což je naprosto skvelé řešení atd. O samotném vnitřním provedení kabiny se dá mluvit také jen v kladném slova smyslu.

Závěrem bych chtěl dodat, že perfektně řešené i dílensky dobře zpracované požární nástavby od finské firmy Saurus nejsou ani jedním kusem zastoupeny u našich hasičů, což je dle mého názoru veliká škoda. Měl jsem tu čest vidět skvělé výrobky této značky na vlastní oči, stejně jako mnoho dalších českých hasičů na letošním veletrhu Interschutz.

TTD

Podvozek : Renault Midlum 270 dCi 16 4×4
Motor : Renault dCi6 o zdvihovém objemu 6.174 ccm
Výkon : 195 kW/ 265 koní
Max. hmotnost : 16.500 kg
Osádka : 1+5
Čerpadlo : kombinované Godiva WTA 3010/301
Výkon : 3000 l/min – 310 l/min vysokotlak
Max. provozní tlak : 17 barů, vysokotlak 54.5 barů
Nádrž na vodu : 3.800 l
Nádrž na pěnidlo : 380 l
Sdílet