Středa 14. listopadu 2018, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner hts jirny vole ne žádný slabý 970 OK

TATRA vs SCANIA – část 3

V další části našeho testu jsme se zaměřili na vlastní kabiny testovaných vozidel.U kabin jsme se zaměřili hlavně na parametry,které jsou pro hasiče velmi důležité a to je vnitřní prostor a rozměry dveří, které slouží pro nastupování. Tak a teď již k jednotlivým kabinám.

TATRA

Jak jsem již zmiňoval na začátku testu jednalo se o novou a upravenou kabinu. Na této kabině již nebyly plastové velké kryty na bocích kabiny. Místo těchto krytů byli namontovány plechové a vzhled kabiny z venkovní strany byl dle mého názoru hezčí a budil vcelku pěkný dojem. Po nastoupení do kabiny na místě spolujezdce jsem získal první dojem o kabině.

První co mě upoutalo bylo čelní sklo. To je poněkud menší než u Scanie a tak je zde i poněkud horší výhled před vozidlo. Lepšímu výhledu brání i palubní deska, která je vyšší a tak zasahuje do prostoru výhledu. To bylo kritizováno i hasiči kteří auta testovali. Před spolujezdcem je ukládací skříňka se středním objemem. Sezení na místě spolujezdce je vcelku pohodlné a prostor pro nohy je dobrý a nedochází k bouchání kolen o palubní desku. Během cesty po okruhu se ozývalo klepání plastů, ale to bylo způsobené uvolněným šroubem na desce. Místo řidiče je velmi dobře a ergonomicky řešeno. Vše je na dosah ruky a tak se řidič brzy naučí ovládat jednotlivé spínače. Volant je přestavitelný. Na motorovém tunelu se nacházejí odkládací schrány pro svítilny a dva držáky na dýchací přístroje. Hluk v kabině byl malý a tak se posádka během jízdy nemusí překřikovat. Tatra nabízí celkem tři druhy sedadel pro řidiče a spolujezdce, takže zde není co vytýkat Tatře, že dělá nepohodlná sedadla, záleží na každém uživateli co si vybere za pohodlné sezení.

Zadní prostor pro hasiče. Zde byla namontována čtyři sedadla s držáky pro dýchací přístroje. Sedla byla pohodlná a hloubka sedáků také. Prostor pro hasiče před sebou byl malý. Při výjezdu a oblékání hasičů v kabině může nastat problém s prostorem vedle sebe. Po odklopení sedáků se pod nimi nacházel odkládací prostor. Zde jsem se však zarazil. Otevření tohoto prostoru bylo složitější pokud se v opěradlech nacházejí DP. Popruhy brání snadnému otevření úložného prostoru. Kabina tatry je na dobré úrovni a za pět let vývoje tomu odpovídá. Vývoj této kabiny byl započat v roce 1999–2000 a to ve spolupráci Tatra-THT Polička. Zde stojí za zmínku ta skutečnost, že Tatra těchto kabin za rok vyrobí několik kusů a to jenom pro hasiče a tak investovat finanční prostředky do vývoje se až tak nevyplatí. U tohoto vozidla, které jsme testovali již byla kabina větší a pohodlnější. Ale pokud přidám byť jen pár centimetrů na délce kabiny, tak zákonitě se musí zmenšit nástavba. A pro hasiče je důležitá nástavba, kde se nachází vybavení pro zásah.

SCANIA

U testovaného vozidla se jednalo o kabinu s označením CP 28. Scania však nabízí kabinu ještě větší a to s označením CP 31. Místo spolujezdce bylo velmi komfortní a sezení v sedačce bylo velmi pohodlné. Při měření mě však zarazil údaj o hloubce sedáků. Ta byla menší než u Tatry. Ale po chvily se ukázalo,že hloubka je přestavitelná celkově činí 46 cm stejně jako u Tatry. Po usednutí mě upoutal prostor pro nohy a výhled před auto. Výhled byl přehledný a velmi pohodlný. Před spolujezdcem byla jedna úložná schrána.

Místo řidiče. Zde snad není co vytknout a hlavně není co dodat. Pracoviště je velmi dobře, ergonomicky a přehledně řešeno. Volant je přestavitelný. Jednotlivé přístroje jsou dobře vidět a přehledně uspořádány. Podsvětlení přístrojů by mohlo být řešeno stejně jako u tatry a to červenou barvou. Palubní deska je pak lépe vidět a řidič má lepší přehled o přístrojích. Výhled před vozidlo je velmi dobrý a celkově budí dojem že řidič sedí daleko od čelního skla, ale to je opravdu jen dojem. Hluk v kabině byl velmi nízký.

Zadní sedačky jsou celkem čtyři a zde se také nacházejí držáky DP. Prostor vedle sebe a před sebou je velký a tak oblékání během jízdy je komfortní. Prostor přední a zadní částí kabiny je oddělen. Pod sedáky se nachází také úložný prostor. Ten je ale lépe řešen , protože se zde nacházejí vytahovací šuplíky. Co by se dalo však vytknout je pouze jednolitá lavice pro hasiče. Potahový materiál je klouzavější.
Celkové hodnocení kabiny scanie je na vysoké úrovni a je zde také znát dlouholetý vývoj této kabiny.

Shrnutí poznatků: obě dvě kabiny jsou velmi dobře řešeny a odpovídají potřebám hasičům se dopravit rychle a bezpečně na místo zásahu. Nakonec jsou to dlouhé kabiny,které jsou vyráběny výrobci podvozků a nejsou zapotřebí dodělávat u jiného výrobce. V sedadlech řidičů a spolujezdců byly bezpečnostní pásy integrovány do sedadel.

Zpracoval : Václav HAKL

Tabulka – kabiny

Tabulky jsou ve formátu PDF. Prohlížeč si můžete stáhnout např. ZDE

Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK