Neděle 5. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

JSDH Plánice se představuje

Dovolte nám, abychom Vás zde seznámili se zásahovou jednotkou Sboru dobrovolných hasičů města Plánice. Naše zásahová jednotka spadá do kategorie JPO III/1. Ročně zasahujeme u několika událostí, převážně v katastru města Plánice. Standardně zasahujeme u požárů, technických pomocí a od roku 2008 vyjíždíme i dopravním nehodám.

Proč právě od roku 2008?

Pohled na náš vozový park a technické vybavení byl na počátku 2007 následující:

V garáži stál CAS 24 Škoda RTHP, CAS 32 Tatra 815 a DVS 12 Avia A.30. Jednotka disponovala klasickým vybavením po zásahy při požárech. Na technické zásahy jsme byli vybaveni jednou motorovou pilou Stihl MS 261, jedním plovoucím čerpadlem a dvěma stříkačkami PS 12. Nutno podotknout, že z vozového parku nejlépe vzhlížela Avie, která prošla kompletní repasí v roce 2003.

Tatra, v té době stará dvacet let, měla najeto necelých 11 000 (od té doby se stav moc nezměnil), a tak hlavní problém nespočíval v podvozku, ale v nástavbě. Tatra nám rezivěla jak zvenčí, tak zevnitř a repase se tak stala nezbytnou nutností.

Tatra dostala po opravách i nový lak

V zimě roku 2007 byla odhlášena ze zásahu a začaly na ní práce, které trvaly až do jara. Během této doby členové zásahové jednotky svépomocí dali celou nástavbu, jak se říká „do kupy“. Zkorodované plechy byly vyměněny, byly vyrobeny nové police na nářadí a hadice. Nakonec celá tatra dostala nový lak.

Přesto, že tatra teď vypadá jako nová, uvědomujeme si, že jsme repasí jen oddálili den, kdy se bude muset vyrobit nástavba zbrusu nová. Trambus, starý čtyřicet let, již technicky jednotce nevyhovoval a snad každý další výjezd přinesl další poruchu. Ač se členové jednotky snažili, seč mohli, trambus už měl svá léta zkrátka za sebou.

Žádost o finance na novou cisternu

A tak město Plánice v roce 2007 zažádalo o finanční dotaci na nový cisternový vůz. Naše pohledy se zprvu upínaly k vozu Tatra Terrno. Toho jsme se ale museli brzo vzdát, protože finančně jsme na tento vůz dosáhnout nemohli. Hlavním argumentem bylo to, že již jednu „težkou“ cisternu na podvozku Tatra máme a potřebujeme nahradit „lehčí“ trambus.

Po výběrovém řízení nakonec volba padla na vůz Renault Midlum 4 × 4 s nástavbou od společnosti ISS Wawrzaszek. Jak naše zkušenosti s tímto vozem ukázaly, nepřidělení Terrna nemusíme zdaleka litovat. S příchodem renaulta nastaly nové možnosti, co se vybavení naší jednotky týče. Některé vybavení přišlo rovnou s vozem, jiné bylo postupně dokupováno, a to jak z vlastních finančních zdrojů města, tak i díky státním dotacím.

Aktuálně s sebou Renault veze, kromě výbavy na zásah při požáru, výbavu na technické zásahy v podobě motorové pily Stihl MS 361, rozbrušovací pilu Stihl TS 420 a elektrické kalové čerpadlo. Pro zásahy při dopravních nehodách jsme vybaveni elektrickou ocaskou Makita, vyprošťovacím nástrojem VRVN a pneumatickými vaky o nosnosti 4 a 12 tun. Vůz je dále vybaven osvětlovacím stožárem, který se může vysunout až do výšky sedmi metrů, a navijákem na 4, 5 tuny.

Shrnutí nemilé situace

Před rokem 2008 jsme ročně zasahovali zhruba u přibližně deseti zásahů. Převážně se jednalo o požáry, výjimečně šlo o technickou pomoc. Bohužel, od roku 2008 byly zrušeny okresní operační střediska, a tak i přes rozšíření výbavy na dopravní nehody a větší škálu technických zásahů nám zásahu nepřibylo, ba naopak. Ne jednou se stalo, že nebyli povoláni k zásahu, který se stal sotva několik kilometrů od základny.

Představ a plánů mají členové jednotky v hlavách mnoho. Bohužel, jako všude jinde, jsou limitujícím prvkem finance. V našem městečku bohužel nepůsobí žádný větší podnik, který by nás mohl sponzorovat a finanční rozpočet města je víc jak napjatý. I přesto se město vždy snaží najít v chvílích potřeby nějaké řešení a za to bychom chtěli zastupitelům města poděkovat. Paradoxem je, že k získání nového vybavení potřebujeme právě zásahy, abychom ukázali, že jsme potřební…


Nyní Vám krátce popíšeme nejvýznamnější zásahy naší jednotky


Požár výrobní haly v Chanovicích

Dne 30. května 2001 vypukl požár na elektrickém zařízení firmy HAAS Fertigbau, s.r.o Chanovice, ve které se vyrábí vícevrstvé desky a rodinné domky. Je to objekt s vysokým požárním nebezpečím. V 12:08 byl spuštěn poplachový plán III. stupně. V té chvíli byla zvednuta i naše jednotka.

Naše základna se nachází zhruba 22 km od místa události. V 12:14 vyjíždí první jednotka. Byl to čtyřčlenné družstvo s vozem CAS 32 Tatra 815. O pět minut později vyjíždí druhá jednotka v šestičlenném družstvu s vozem CAS 25 Škoda 706 RTHP. Po příjezdu na místo jednotky zjišťují, že požárem je zasažena téměř celá výrobní hala. Hořící objekt má rozměry 80 × 120 m. Plameny uvnitř haly likviduji hotové výrobky i stroje.

Žár dosahující stovek stupňů zapaluje i hliníkové plechy. CAS 32 Tatra 815 byla ihned nasazena na kyvadlovou dopravu vody. Posádka vozu CAS 25 Škoda 706 RTHP provádí ochlazování okolních objektů. V sousedství hořící haly jsou sila s pilinami, sušárny na dřevo, skládky dřevěného řeziva, ale také kotelna. Situace je vážná. Ve větru vzduchem létají hořící částice. V 13:00 přijíždí naše třetí vozidlo DVS 12 Avia s plnou posádkou a zásobami potravin a především nápojů.

Požární stříkačka z DVS 12 Avia byla použita k doplňování vody. Lokalizace požáru je ohlášena v 15.10 hodin. V 17.00 hodin je svolán štáb hašení. Ve 2.58 hodin je zjištěno, že znovu dochází k hoření sila uskladněných pilin. Ve 3.50 hodin velitel zásahu rozhodne o vyprázdnění sila. Další nebezpečí je zažehnáno. Část jednotek, spolu s JSDH Plánice se může v ranních hodinách vrátit na své základny. Likvidace požáru je ohlášena ráno 2. června v 7.17 hodin.

Na likvidaci požáru se podílelo téměř 160 profesionálních a dobrovolných hasičů. Podle HZS Plzeňského kraje územního odboru Klatovy se hasičům podařilo uchránit objekty v hodnotě 150 milionů korun. Celková výše škod dosáhla jedné miliardy korun.


Odstraňování následků ničivé povodně ve městě Švihov – srpen 2002

V oblasti zátopy řekou Úhlavou a Točnickým potokem se ve Švihově, Jíně a Kokšíně ocitlo 128 domů. V 68 rodinných domech se dostala voda do obytných místností, některé zaplavila až do výšky 170 cm. Tři desítky domů měly vážně poškozenou statiku, po prohlídce odborníkem musely být podepřeny stropy a stěny těchto domů. Byly ohroženy zejména staré domy, které měly zdi postavené z nepálených cihel. Čtrnáct domů muselo být na základě doporučení statika odstraněno.

Zdroj: www.svihov.cz

V této době již naše jednotka dávala dohromady devíti člennou výpravu, která podstoupila očkování a následné školení o bezpečnosti. Jednotka vyráží do 25 km vzdáleného Švihova na velice potřebnou pomoc, při likvidování následků ničivé povodně. Naše jednotka se přihlásila na MěÚ Švihov. Byla nasazena na demoliční práce na řadě domů v zatopené oblasti, které byli označeni statikem jako nevyhovující. Jednotka zasahovala několik dní, převážně při bourání objektů a úklidových pracích. Jednotka obdržela Povodňový list města Švihov.


Požár výrobní haly spolčenosti Technoservis Plánice

Dne 4. 10. 2008 ve 22.19 vyjela jednotka k požáru kontejneru u výrobní haly společnosti Technoservis. Jednotka vyjela s vozidly CAS 15 Renault Midlum a CAS 32 T815. Průzkumem bylo zjištěno, že se oheň rozmístil i na přední část výrobní haly. Včasným zásahem našeho sboru byla uchráněna zbylá část v té době nové výrobní haly. Na místo byly pováleny jednotky HZS Klatovy, SDH Nalžovské Hory a SDH Myslív.

Přibližně hodinu po půlnoci byla většina hasičů odvolána zpět na základny a na místě zůstala posádka vozu CAS 15 Renault Midlum, která hlídala místo požáru až do 9:00 následujícího dne. Díky pohotovému zásahu byla uchráněná hodnota haly 1 000 000 Kč. Celkové škody se vyčíslily na 350 000 Kč. Vyšetřování prokázalo, že požár byl založen úmyslně.


Vážná dopravní nehoda dvou osobních automobilů

Dne 13. 4. 2009 v 10:34 byl jednotce JSDH Plánice byl nahlášen požár osobního automobilu mezi obcemi Plánice a Hnačov. K zásahu vyjely všechny tři zásahové vozy – Cas 15 Renault Midlum, Cas 32 T815 a DVS 12 Avia A 30 Jednotka JSDH Plánice dorazila na místo zásahu jako první. Členové JSDH začali ihned poskytovat první pomoc raněným.

V době příjezdu jednotky již nad místem nehody kroužil na přistání vrtulník LZS Plzeň, jehož posádka převzala raněné do své péče. Členové JSDH Plánice odpojili a zajistili akumulátory z obou vozidel a řídili dopravu na místě nehody.

Následně na místo dorazili Policie ČR, ZZS Klatovy a HZS Klatovy. Po ošetření raněných a jejich transportu do vrtulníku a sanitních vozů provedli členové JSDH Plánice a HZS Klatovy zajištění uniklých provozních kapalin, úklid místa nehody a obnovení provozu.

Hasičský sbor města Plánice
Pavel Toman a Jaroslav Hanzlík
www.sdhplanice.cz


Chcete i vy představit svou jednotku? E-mail pozary@pozary.cz stále čeká…


Sdílet