Pátek 19. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Osvětlovací stožár vlastní výroby

SDH Chodov u Karlových Varů vyrobil svépomocí za minimální náklady výsuvný ,,osvětlovák,,.

Technická specifikace

Délka v zasunutém stavu: 2000 mm, ve vysunutém stavu: 5600 mm
Počet dílů: 4 – 1 pevný a 3 výsuvné
Počet reflektorů: 2 – 6× 500W/230V popř. jiná kombinace

Ovládání

Výsuv: vzduchový pod tlakem 1 atm, s možností nastavení libovolné výšky vysunutí při práci pod překážkou
Otáčení a naklápění reflektorů: elektromotory 2 × 12(24)V o­vládané dálkovým ovládáním do vzdálenosti až 200m. Možnost více ovládání (strojník, velitel)

Rozsah osvitu: naklápění – 90/ +80 stupňů, otáčení 350 stupňů
Napájení: Spirálovým kabelem uvnitř stožáru

Zabezpečení: parkovací poloha stožáru je pomocí koncového spínače signalizována jak na ovládacím panelu stožáru, tak na palubní desce.

Celý stožár je vyroben ze slitin hliníku a jedná se o druhý prototyp, kdy první byl ocelový, třídílný, bez možnosti regulace výšky (byl vyroben co nejlevněji, pro ověření funkce systému) a již třetím rokem slouží bez závad na CAS 25 LIAZ.

Jak je již zmíněno, jedná se o prototyp, jehož ověřovací provoz právě probíhá. Tento osvětlovací stožár naší konstrukce byl namontován v THT Polička do nového vozidla Tatra 815 TERRNO1, který naše město za účasti státu zakoupilo v září 2003.
Stožár je ve vozidle namontovaný napevno a otáčení a naklápění je zajišťováno v hlavici stožáru pomocí 12(24)V motorků. Pod hlavicí je na stožáru umístěn krycí klobouk, který v zasunutém stavu zakrývá matice jednotlivých pístů a chrání je před deštěm.

Ovládání

Dodávka vzduchu do stožáru je z rozvodu vozidla přes redukční ventil s odkalovačem.
Po zapnutí hlavního ventilu je možné pákou vzduchového rozvaděče stožár libovolně vysouvat či zasouvat.

Ovládání motorků je zajišťováno pomocí radiového ovládání na frekvenci 433 MHz do vzdálenosti až 200m.

Zasunutá poloha stožáru je pomocí magnetického spínače signalizována jak na ovládacím panelu, tak na palubní desce.

Po důkladném prověření všech funkcí za různých klimatických podmínek počítáme s výrobou 3 dílný výška 2,9 m nad vozidlo za cca 50000 Kč, což je polovina THT a 4 dílný 4,2 m nad vozidlo za cca 60 000 Kč, kdy cena srovnatelných stožárů výrazně převyšuje 120 000 korun.

Osvětlovací stožár dostal označení TVS – 01 a již jsou vyrobeny dva kusy konstrukčně stejné, ale přizpůsobené vozidlu. Jeden je na již zmíněné Tatře Ternno(vnitřní montáž) a druhý na Avii TA2(vnější montáž), kde už je ovládání výsuvu a el. instalace provedena v rozv. krabici s krytím IP 44.

Na obou stožárech probíhá testování za různých teplot a postupné úpravy, kdy současná konstrukce je již perfektní.

Výrobce: SDH Chodov u Karlových Varů

V současné době je náš stožár uznán jako užitný vzor na Úřadu průmyslového vlastnictví ČR.

Stanislav Šimral
strojník SDH Chodov

Technická dokumentace ke stožárům : stahujte zde (odkaz není funkční)
Sdílet