Středa 16. ledna 2019, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Dobráci sk

CAS 24 AKTIS 4×4 1 R/THT

Tatra slovenské produkce.

Na sklonku tisíciletí byl na Slovensku představen nový terénní podvozek s označením AKTIS 4×4 1 R. Byl vyroben firmou TATRA SIPOX, a.s. ve spolupráci s automobilkami MAN a Steyr jako podnět na veřejnou zakázku středního terénního vozidla pro slovenskou armádu.

Historie výrobce vozu AKTIS, který se dnes jmenuje TANAX, a.s., je velmi obsáhlá. Datuje se již od roku 1951, kdy v se v něm rozjela zbrojní výroba. Od roku 1958 pak závod spadal pod kopřivnickou TATRU. Vyráběla se zde vozidla všech modelových řad TATRA kromě 805, tedy řady 141, 138, 148, 813 i 815. Po ,,sametové,, revoluci v roce 1990 byl závod vyčleněný ze státního podniku TATRA Kopřivnice a tudíž vznikla zcela nová firma. I když firma, byl to státní podnik VAB Bánovce nad Bebravou. V roce 1993 v rámci privatizace se majoritním akcionářem stala bratislavská společnost SIPOX s.r.o. Za pět let poté, konkrétně 1. 4. 1998 vznikla společnost TATRA SIPOX, a.s. Od roku 2002 se firma přejmenovala na TANAX, a.s. Bánovce nad Bebravou a vstoupil do ní pochopitelně i zahraniční investor.

Tolik tedy něco z historie firmy. Teď k samotnému podvozku resp. vozidlu AKTIS 4×4 1 R. Podvozek je klasické koncepce s páteřovým rámem, pevnými nápravami, pohonem všech kol, jednoduchou montáží terénních pneumatik. Jako agregát je použit dieselový motor MAN D O836 LFL O2 o výkonu 162 kW, splňující normu EURO III. Kabina pochází také od firmy MAN, TANAX jí jen upravil s částečným použitím tatrováckých dílů k obrazu svému. AKTIS je určený zejména pro montáž speciálních nástaveb do maximální celkové hmotnosti vozidla 12.000 kg. Mezi speciální nástavby se pochopitelně řadí i hasičská, kterou představujeme v tomto článku.

Jedná se cisternovou automobilovou stříkačku CAS 24, jejíž požární nástavbu vyrobila firma THT. Je postavena na dvounápravovém terénním podvozku AKTIS 4×4 1 R s trvalým pohonem zadní nápravy a s připojitelným pohonem přední nápravy, kombinovaným odstředivým čerpadlem. Slouží jako automobil pro dopravu neúplného požárního družstva a lze z ní vést zásah jak vodou, tak i pěnou s možností použití vysokotlakého plnoprůtokového navijáku. Je vybaven požárním příslušenstvím jako klasická CAS prvního výjezdu.

TTD CAS 24 AKTIS 4×4 1 R

Označení : CAS 24
Podvozek : AKTIS 4×4 1 R
Motor : vodou chlazený šestiválec MAN D 0836 LFL 02, diesel, EURO III
Zdvihový objem : 6.870 ccm
Max. výkon : 162 kW/2.400 min
Max. točivý moment : 850 Nm/1.500 min
Spojka : jednokotoučová, suchá, 395 mm
Převodovka : plně synchronizovaná devítistupňová s přídavnou dvoustupňovou rozdělovací převodovkou
Nápravy : pevné s planetovou redukcí ve hlavách kol
Brzdy : bubnové, dvouokruhové vzduchotlaké s ABS
Pneumatiky : širokoprofilové, 365/80 R20 XZL Michelin
Kabina, osádka : MAN – sklopná, prodloužená, trambusová, 1+4
Délka : 7.000 mm
Šířka : 2.550 mm
Výška : 3.250 mm
Světlost : min. 330 mm
Statický úhel náklonu : 30°
Stoupavost při max. zatížení : 17°
Jízdní dosah : 400 km
Pohotovostní hmotnost : 9.150 kg
Maximální hmotnost : 12.000 kg
Čerpadlo : jm. průtok 2.400 l/min při 8 barech
Jm. sací výška : 3 m
Vysokotlak : naviják 60 m, průtok 250 l/min při 40 barech
Přimíšení pěny : 8–120 l/min
Nádrž na vodu : 2.400 l
Nádrž na pěnidlo : 200 l + 2×10 l PYROCOOL B
Sdílet
Banner MIBAG_2012 OK