Úterý 16. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vyprošťovací tank VT-72B se používá i k vlečení havarované nebo poškozené techniky v terénu

Dnes vám představíme opět trošku speciálnější druh techniky. Jedná se o vyprošťovací tank VT-72B, postavený na podvozku tanku T-72.

Historie a využití

Prototyp tanku byl vyroben v roce 1988 v ZTS Martin. Od roku 1989 přibližně do roku 1995 pak probíhala sériová výroba. Během této doby sjelo z výrobních linek asi 110 kusů této techniky.

Tento tank se používá k vlečení havarované nebo poškozené techniky v různých terénech a vyprošťování techniky při různých stupních uváznutí s potřebou tažné síly až do 900 kN.

Tank je osazen jeřábem, s jehož pomocí může zdvihat břemena do hmotnosti 19 tun a na své nákladové plošině může převážet materiál do hmotnosti 4 tun. Osádku tanku tvoří dva muži.

Vzhledem k hmotnosti tanku, která je 45 800 kg, se tohoto speciálu využívá taktéž k zajištění břemen a to nejčastěji plovoucích. Konkrétně můžeme zmínit např. nasazení při povodních, kdy tanky nejednou jistily lodě před utržením apod.

Přední buldozerová radlice slouží jak ke stabilizaci a zapření tanku při tažení, tak i k drobným terénním úpravám. Šířka jejího záběru je 3360 mm, zahloubení 300 mm.

Pro komunikaci posádky slouží analogové radiostanice Motorola GP340 s náhlavními soupravami a krkafony.

Rychlost a průjezdnost

Tank dosahuje maximální rychlosti 60 km/h, průměrná rychlost se pohybuje mezi 35 a 45 km/h. Palivové nádrže mají objem 1410 litrů.

Tank zvládne stoupat v úhlu 30° a zvládne boční náklon 25°. Vozidlo je schopno překročit příkop o šířce 2,8 m a jeho výstupnost (výška kolmé stěny) je 0,85 m. Brodivost vozidla je bez přípravy 1200 mm, s přípravou 5 m.

Motor a převodovka

Tank je poháněn vícepalivovým motorem V-46 s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem. Jeho maximální výkon dosahuje 573 kW při 2000 ot./min., kroutící moment pak 3160 Nm při 1300–1400 ot./min.

Motor se spouští stlačeným vzduchem. K tomuto účelu je tank vybaven dvěma pětilitrovými lahvemi a kompresorem Ak 150 SV. Jako pomocný spouštěč je ve vozidle instalován elektrický dynamospouštěč SG-10–1S. Speciální ohřívací zařízení pro předehřev motoru ohřeje chladící kapalinu na 80°C a zvýší tlak oleje na 0,2 MPa.

VT-72B je osazen dvěma planetovými převodovkami. Ty mají sedm převodových stupňů vpřed a jeden vzad. Ovládají se hydraulicky s mechanickými posouvači.

Speciální nástavba

Tank je vybaven dvěma navijáky. Hlavní o tažné síle 300 kN je osazen lanem o průměru 9,5 mm a pracovní délce 200 m. Pomocný pak zvládá tažení silou až 10 kN lanem o průměru 6,4 mm a délce 400 m.

Nosnost jeřábu je 19 tun. Jeho maximální vyložení pak dosahuje 7,6 metru a je plně otočný. Kvůli použití jeřábu je tank vybaven mechanickým blokováním pérování na 1. 2. a 6. pravém závěsu pojezdových kol. Tank je rovněž vybaven svařovací soupravou o svářecím proudu 300 A.

Původní vybavení pro službu v armádě

Vozidlo bylo osazeno automatickým hasicím zařízením s možností trojnásobného použití. Jedná se o tři lahve freonu 114 V2 a 12 hlásičů.

Vzhledem k vojenskému původu je tank rovněž osazen filtroventilačním zařízením. To umí vytvořit přetlak v kabině a čistit vzduch. Podobně fungující zařízení známe např. z vojenských podvozků Tatra 815, kde bylo umístěno pod lehátkem za sedačkou spolujezdce. Jako další ochrana proti zbraním hromadného ničení fungovalo v tanku automatické nebo ruční uzavření bojového prostoru.

Pro provedení základního průzkumu bylo možno použít přístroj radiačního a chemického průzkumu GO-27.

Tank byl rovněž vybaven protiletadlovým kulometem NSVT ráže 12,7 mm, pancéřovkou RPG-7, signální pistolí a dvěma samopaly SA-58.

Pozorovací přístroj velitele s nočním viděním TKN-3 fungoval až do vzdálenosti 400 metrů, řidičův (TVNE-4PA) pak do vzdálenosti 100 m.

Toto vybavení je již dne vyřazeno z provozu.

Využití u HZS

Dnes využívá několik tanků VT-72B Hasičský záchranný sbor u svého Záchranného útvaru v Hlučíně. Jeden kus je rovněž dislokován na základně ve Zbirohu.

Základní TTD

Výrobce: ZTS Martin n.p.
Prototyp vyroben: 1988
Vyráběn: 1989 – 1995
Osádka: 2

Svah: 30°
Boční náklon: 25°
Překročivost: 2,6 – 2,8 m
Výstupnost: 0,85 m
Brodivost: 1,2 m

Hmotnost: 45 800 kg
Délka: 8 150 mm
Šířka: 3 460 mm
Výška: 2 640 mm
Světlá výška: vpředu 435 mm, vzadu 495 mm

Hlavní naviják:

  • tažná síla: max. 300 kN
  • pracovní délka lana: 200 m
  • průměr lana: 29,5 mm
  • max. tažná síla přes jednu kladku: 600 kN
  • max. tažná síla přes dvě kladky: 900 kN

Pomocný naviják:

  • tažná síla: 10 kN
  • průměr lana: 6,3 mm
  • pracovní délka lana: 400 m

Jeřáb:

  • nosnost: max. 19 000 kg
  • maximální vyložení: 7,6 m

Buldozerová radlice:

  • šířka záběru: 3 360 mm
  • zahloubení: 300 mm
  • výkon v jílovitém terénu: 126 m3/h

Nákladová plošina:

  • nosnost: 4 000 kg
  • rozměry: 1,4 m x 2,0 m

Svařovací zařízení:

  • svářecí proud: 300 A

Motor V-46

  • čtyřtaktní, vícepalivový, vznětový s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem
  • maximální kroutící moment: 3 160 Nm při 1 300 – 1 400 ot/min
  • dmychadlo: N-24, odstředivé s mechanickým pohonem
  • výkon: 573 při 2 000 ot/min

Planetové převodovky

  • počet převodových stupňů: 7 vpřed + 1 vzad
  • ovládání: hydraulické s mechanicky ovládanými posouvači

Rychlost

  • na silnici: 60 km/h maximální, 35 – 45 km/h průměrná, 5 – 12 km/h průměrná s vlečeným tankem
  • v terénu: 25 – 30 kmh

Jízda tanku pod vodou:

  • maximální rychlost proudu: 1,5 m/s
  • maximální šířka vodní překážky: 1 000 m
  • maximální hloubka vody: 5 m
Sdílet