Středa 15. srpna 2018, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner JB Transformatoren 970x150

Požární sport po americku, nikoliv však TFA

Neobvyklá, zajímavá verze hasičských soutěží.

Američtí kolegové pořádají již více jak sto let pro nás jistě velmi netradiční, avšak zajímavé soutěže zvláštní formy hasičských dovedností. První zmínka o nich se datuje kolem roku 1890. Jedná se o atraktivní požární sport, v originále Fire Department Racing, který je v USA hodně oblíben a těší se velké pozornosti. Jsou to závody svým způsobem podobné požárnímu sportu tak, jak ho známe u nás. Skládají se stejně jako v naší formě z požárního útoku i výstupu po žebříku. To je ale veškerá podobnost. Samotné americké disciplíny jsou ve svém provedení velmi odlišné od těch našich.

Vznik FD Racing

Jako u každé profese, tak samozřejmě i u hasičů panuje rivalita. A to nejen v tom, která stanice dříve přijede k požáru či ho lépe uhasí. I když právě tyto důvody se berou zhruba jako počátek amerického hasičského soutěžení na sportovním kolbišti, které se dnes nazývá Fire Department Racing. Před 115 lety tedy vzniklo u amerických hasičů několik soutěžních teamů, jejichž disciplínou byla právě hasičská dovednost. Toto soutěžení se rozrostlo po mnoha hasičských sborech po celém území Spojených Států, avšak kořeny jsou asi nejviditelnější na Long Islandu, New York. Od těch dob se závody a samotná technika hasičů velmi změnila.

Dvě soutěžní kategorie

V současnosti se závodí ve dvou kategoriích. A to ,,klasické,, a ,,moderní,,. Klasická kategorie se považuje za jakousi staromódní záležitost. Při všech disciplínách se závodí ,,po vlastních,, hadice a ostatní náčiní se přenáší buď v ruce nebo se veze na dvoukolé kárce.

Moderní kategorie využívá již pro tyto věci automobily. Ty jsou rozděleny do dvou tříd – B a C. Třída B, to je upravený typický americký pick-up, který má laděný silný motor a je osazen čerpadlem. V zadní části vozu je konstrukce pro převoz žebříku a regál na hadice.

Automobil třídy C je vlastně téměř sportovní dragster s velmi výkonným motorem bez jakýchkoliv hasičských úprav s výjimkou konstrukce pro žebřík, případně držákem hadic.

Ptáte se, co je zde nezmíněná třída A? To jsou klasické požární automobily, v USA např. E-ONE, Pierce, Sutphen atd.

Závodní dráhy

Ty jsou ve vlastnictví sborů, které se závodů zúčastňují. Každý sbor svoji závodní trať pravidelně udržuje, aby splnila přísné technické podmínky pro soutěžení. Vždy na jaře se losuje pořadí jednotlivých závodů, soutěží se obvykle každý víkend přes celé léto.

Samotná trať je dlouhá cca 1/4 míle (400m). Na jejím konci je brána či speciální konstrukce pro žebříková klání. Na pravé straně dráhy je umístěn hydrant, ten je buď pevný, nebo přenosný, který je napojen na hasičskou cisternu. Od počátku trati jsou vyznačeny různé startovní čáry, kterých je několik, vždy ve vzdálenosti k cíli dle disciplíny. Terče pro požární útoky jsou umístěny v blízkosti brány.

Bodové hodnocení

Každá disciplína je bodově hodnocena, vítězem soutěžního dne je team, který má nejvíce nejlepších umístění. Dle celkového součtu bodů pak postupují teamy do oblastního, případně celostátního finále. Tam si přeje dostat každý…

Soutěžní disciplíny – moderní pojetí

Každé závody se skládají z celkem 8 disciplín. A to konkrétně :

Název / provedení

1. Three Man Ladder / výstup tří hasičů po žebříku na bránu

Tři hasiči startují současně ze vzdáleností 50, 75 a 100 stop (15,7; 22,6 a 30,4 m), žebřík o délce 25 stop (7,6 m) je opřený o bránu. Na žebřík se leze současně, první hasič vyleze až na bránu, další dva se musí držet za poslední příčku. Soutěžní čas okolo 6,17 sek.

2. B Ladder / výstup jednoho hasiče po žebříku na bránu-automobil kat. B

Vozidlo kat. B se žebříkem o délce 25 stop (7,6 m) startuje ze vzdálenosti 150 stop (45,7 m) s osádkou řidič, tři hasiči a jeden lezec. Po zastavení na vyznačeném místě pod bránou se žebřík sundá z vozu, tři hasiči jej opřou o hranu brány a lezec se musí dostat nahoru. Tam pak uchopí a drží poslední příčku. Automobil během toho poodjede. Soutěžní čas okolo 4,83 sek.

3. C Ladder / výstup jednoho hasiče po žebříku na bránu-automobil kat. C

Vozidlo kat. C se žebříkem o délce 25 stop (7,6 m) startuje ze vzdálenosti 475 stop (144,7 m) s osádkou řidič, tři hasiči a jeden lezec. Po zastavení na vyznačeném místě pod bránou se žebřík sundá z vozu, tři hasiči jej opřou o hranu brány a lezec se musí dostat nahoru. Tam pak uchopí a drží poslední příčku. Automobil během toho poodjede. Soutěžní čas okolo 8,65 sek.

4. C Hose / stříkání na terč od hydrantu – automobil kat. C

Automobil kat. C s osádkou řidič a čtyři hasiči vystartuje ze vzdálenosti 475 stop (144,7 m) od hydrantu, poté přibrzdí u hydrantu, kde dva hasiči seskočí a napojí hadici o celkové délce 200 stop (60,9 m), automobil dále pokračuje až do rozvinutí celé hadice. Na úrovni třetí a čtvrté hadice seskakují poslední dva hasiči, jeden rozpojí hadice a druhý připojí proudnici na hadici č. 3 a stříká na terč. Automobil je již mimo. Soutěžní čas okolo 12,09 sek.

5. B Hose/ stříkání na terč od hydrantu přes automobil kat. C

Automobil kat. B s osádkou řidič a čtyři hasiči vystartuje ze vzdálenosti 150 stop (45,7 m) od hydrantu, poté přibrzdí u hydrantu, kde dva hasiči seskočí a napojí hadici o celkové délce 200 stop (60,9 m), automobil dále pokračuje až do rozvinutí celé hadice. Na úrovni třetí a čtvrté hadice seskakují poslední dva hasiči, jeden rozpojí hadice a druhý připojí proudnici na hadici č. 3 a stříká na terč. Automobil je již mimo. Soutěžní čas okolo 7,45 sek.

6. Efficiency / stříkání na terč od hydrantu

Osmičlenné hasičské družstvo se třemi hadicemi o délce 50 stop (15,2 m) startuje ze vzdálenosti 50 stop (15,2 m) od hydrantu. Za běhu hadice společně spojí, nasadí na hydrant a muž na proudnici stříká na terč. Soutěžní čas okolo 8,84 sek.

7. Motor pump / požární útok od čerpadla automobilu kat. B

Družstvo v počtu jedenácti hasičů za použití vozidla kat. B startuje ze vzdálenosti 75 stop (22,6 m) od hydrantu. Po zastavení u hydrantu jedna část družstva vytvoří útočné vedení a druhá část družstva provede sací vedení od hydrantu k čerpadlu automobilu. Útok končí výstřikem na terč. Soutěžní čas okolo 5,80 sek.

8. Buckets / naplnění sudu vodou za pomoci věder a žebříku

Družstvo dvanácti hasičů startuje ze vzdálenosti 75 stop (22,6 m) od brány. První hasič vyleze nahoru na bránu, kde je umístěný sud o objemu 55 gal. (204 l), další čtyři vylezou na žebřík, kde mají od sebe mírné odstupy. Zbytek plní a nosí 5ti galonová (18,9 l) vědra s vodou. Přes lidský řetěz na žebříku pak vědra putují nahoru k barelu, který naplňuje první hasič. Po naplnění je disciplína ukončena. Soutěžní čas okolo 20,00 sek.

Když jsem na tento druh požárního sportu narazil, ihned mě velmi zaujal. Zřejmě bude mnoho lidí oponovat, ale naše klasické pojetí požárního sportu mi nic neříká, de facto mě vůbec nezajímá (je to jen a jen můj názor). Tento americký FD Racing mi přijde mnohem zajímavější a zábavnější. Líbí se vám toto americké pojetí? Co myslíte, šlo by resp. stálo by za to uspořádat obdobnou soutěž, jako je FD Racing, samozřejmě v našich podmínkách? Jak se k tomu postaví české hasičstvo?
Sdílet
Banner VIP: Devold 970x150 OK