Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

KHA Multicar M 25

Unikátní přestavba východoněmecké legendy

U dobrovolného hasičského sboru firmy ŽOS Nymburk, a.s. (opravna kolejových vozidel) je zařazen ve výjezdu unikátní požární automobil. Jedná se o vozidlo na dobře známém východoněmeckém podvozku Multicar M 25 s nástavbou KHA, kterou tvoří dva tlakové zásobníky hasícího prášku a čtyři lahve CO2 . Vozidlo KHA M 25 bylo postaveno v dílnách podniku. Malý podvozek Multicar byl zvolen z důvodu snadné manévrovatelnosti a průjezdnosti při zásahu na požár uvnitř opravárenských hal podniku.

Samotné vozidlo KHA M 25 je konstruováno tak, že zásah z něj je možný jen při částečném naklonění nástavby. Protože se jedná o původní valník (tzv. ,sklopku,), je vůz vybaven hydraulickým zvedákem korby. Aby nedošlo k převrácení vozidla, tak se do kabiny namontovala veliká světelná kontrolka. Na nástavbu je ještě možné upevnit další práškový hasící přístroj – 2×3O kg.

Tato hasičská ,,Multikára,, není zdaleka jediným požárním automobilem v ČR na tomto proslulém podvozku od našich sousedů, bývalé NDR. Tato země, která u nás proslula i filmovým výrokem ,kde asi udělali soudruzi z NDR chybu,, měla na svých neméně legendárních automobilech Barkas či Ifa, Robur mnoho neuvěřitelných požárních nástaveb. Na dnešních moderních podvozkách Multicar se staví požární nástavby poměrně často. Na našem webu byl již jeden takový automobil představen a to plošina Vema.


TTD

Označení : KHA Multicar M25
Rok výroby : 1985
Osádka : 1 + 1
Délka : 3.960 mm
Šířka : 1.810 mm
Výška : 2.140 mm
Pohotovostní hmotnost : 1.680 kg
Užitečná hmotnost : 1.820 kg (včetně obsluhy )
Celková hmotnost : 3.500 kg
Motor : 4 VD 8,1/8,5 – 2 SRF
Výkon : 33,1 kW / 3000 ot./min
Obsah :1997 ccm
Hasící látky
prášek : 2 × 250 kg/60 kg
CO2 : 4 × 30 kg
Vozidlo je v majetku SDHP ŽOS Nymburk
Sdílet